Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja!

E ny här...och helt grön när det gäller inspelning av musik. Så nu ska ni få höra en historia om en riktig n00b...

Har länge tänkt att jag skulle spela in mina låtar. "Impulsköpte" därför ett ljudkort som skulle passa bättre för sånna ändamål än mitt inbyggda Realtek-skräp som jag just nu har i min dator.

Jag köpte ett Audiophile 2496, men va lite slarvig när jag kollade på vilka anslutningar kortet har. Trodde att de 4 anslutningarna bredvid den där "special-kontakten" var vanliga 3,5mm pluggar. Men det va det ju inte. Det är ju RCA-pluggar!

Jag hade ju tänkt att det här ljudkortet helt skulle ersätta mitt inbyggda skit-ljudkort. Men det går ju inte när det inte har 3,5mm anslutningar! Jag kan ju inte koppla in mina högtalare och min mikrofon i ett ljudkort som bara har RCA-pluggar när allt jag ansluter idag använder 3,5mm-pluggar!

Ska jag bara lämna tillbaka Audiophile-kortet och köpa något annat, eller har jag nån nytta av det kortet?

("Rå-amatörig" som jag e så hade jag tänkt göra mina inspelningar med en mikrofon som kopplas in i ett vanligt 3,5mm-jack. Det jag ska spela in är väl gitarr/el-gitarr och sång)

Så om ni skrattat klart åt mig nu så kan ni väl hjälpa mig med om jag ska återlämna Audiophile-kortet eller inte?

Snälla 😄

Edit: Hitta en tråd där det nämns att det inte går att plugga in mic...http://www.dandont.com/invision/index.php?showtopic=2294

Citat: "You cannot record MIC or GUITAR through Audiophile. These need additional preamp system. I would recommend buying ART TubeMP studio or similar. That way you can attach mic or guitar safely..."

Redigerat av raxxa
Annons
Postat

Det är förstås bättre att ha balanserade in- och utgångar på grund av risken för störningar om man kör obalanserat. Det är ofta inga stora problem eftersom man ju har ganska korta kablar i en hemstudio och kan slippa det mesta om man bara är lite försiktig med kabeldragningen, så det är kanske inte helt nödvändigt att byta ut ljudkortet. Du kommer ändå att få klart bättre ljud med det än med det inbyggda skräpkortet i PC:n...

Mic på Tele? I princip alla ljudkort har XLR-ingångar för micen och bara line på TRS-kontakterna. När det handlar om mikrofon så är det viktigare med balanserat, eftersom micsignalen är väldigt mycket svagare än linesignaler och därför kan störas mer av yttre störkällor som transformatorer, CRT-skärmar, lysrör, lågenergilampor och dimmers...

Postat
Det är förstås bättre att ha balanserade in- och utgångar på grund av risken för störningar om man kör obalanserat. Det är ofta inga stora problem eftersom man ju har ganska korta kablar i en hemstudio och kan slippa det mesta om man bara är lite försiktig med kabeldragningen, så det är kanske inte helt nödvändigt att byta ut ljudkortet. Du kommer ändå att få klart bättre ljud med det än med det inbyggda skräpkortet i PC:n...

Mic på Tele? I princip alla ljudkort har XLR-ingångar för micen och bara line på TRS-kontakterna. När det handlar om mikrofon så är det viktigare med balanserat, eftersom micsignalen är väldigt mycket svagare än linesignaler och därför kan störas mer av yttre störkällor som transformatorer, CRT-skärmar, lysrör, lågenergilampor och dimmers...

Kul skämt Claes 😄

"He he, nu lämnar vi ett så tekniskt invecklat svar som det bara går, så att gröngölingen blir helt lost" 😄

Jo, jag erkänner...Jag fatta bara ca. 5% av det du säger 🙂

Men jag kanske ska ta tillfället i akt å försöka lära mig lite...

1. Vad är balanserat/obalanserat?

2.

I princip alla ljudkort har XLR-ingångar för micen och bara line på TRS-kontakterna.

Men det här ljudkortet har ju inga XLR-ingångar??? Och vad f-n menar du???

Men den stora frågan är:

Har jag nån nytta av Audiophile kortet när jag bara använder 3,5mm pluggar till allt?

Postat

det finns inga bra ljudkort med 3,5mm ingångar!

ibland finns det en hörlursutgång men detta är ju också ytterst ovanligt på bra ljudkort

för att koppla in högtalarna du har behöver du en adapter ministereotele(=3,5mm)-2rca

problemet med ditt nya ljudkort är att du inte kan koppla in en mikrofon direkt i kortet

du måste ha en micpreamp för att få linenivå från en mikrofon.

så mitt förslag är att du byter ditt ljudkort till ett annat med mikrofoningång

och så köper du en ny mikrofon!

Postat

Kul skämt Claes 🙂

"He he, nu lämnar vi ett så tekniskt invecklat svar som det bara går, så att gröngölingen blir helt lost" 😄

😄

Sorry - det blir lätt så att man förutsätter en del förkunskaper...

Jo, jag erkänner...Jag fatta bara ca. 5% av det du säger 🙂

Men jag kanske ska ta tillfället i akt å försöka lära mig lite...

Det är det som är fördelen med att ställa samma "dumma" frågor, som vi som har hållit på i många år plågade andra med när vi var lika gröna - men på den tiden fanns det inga forum, utan då var det IRL i stället... 😄

1. Vad är balanserat/obalanserat?

Du kan gärna läsa lite om olika begrepp i Kontrollrummets Wiki - exempelvis Balanserat och Obalanserat. 🙂

2.
I princip alla ljudkort har XLR-ingångar för micen och bara line på TRS-kontakterna.

Men det här ljudkortet har ju inga XLR-ingångar??? Och vad f-n menar du???

Aj då - jag kollade inte upp vad det var för något ljudkort. Eftersom det enbart har lineingångar, så är det inte lämpligt i ditt fall, eftersom du behöver ha micingång. TRS = Telekontakt.

Men den stora frågan är:

Har jag nån nytta av Audiophile kortet när jag bara använder 3,5mm pluggar till allt?

Nej - men du kan gärna använda andra kablar, eftersom minitele är ganska dåliga kontakter som det lätt kan bli glapp i. Använd hellre vanliga Tele (6.3mm) - och som sagt XLR till micen.

Vad behöver du kunna koppla in egentligen? Det kan vara lättare att ge relevanta tips om man vet vilka behov du har... 🙂

Postat

Du har köpt ett bra beprövadt ljudkort men du måste kompletera med en micförstärkare eller ett litet mixerbort, t ex Compact 4 som är mycket populär.

Postat

Tack för svar!

(Ni verkar ju as-schyssta här ju!) 😄

Det blir nog till att returnera Audiophile-kortet (va lite väl snabb där när jag köpte det)

Men det jag är ute efter är väl egentligen ett kort med vanliga 3,5mm anslutningar, men som ändå ger mig lite bättre förutsättningar för att spela in. Jag vill nog helst slippa köpa en massa "inspelningsutrustning" som mixer å sånt, för sånt har jag helt enkelt inte kläm på. Jag vill bara plugga in en mic i ljudkortet på min dator och sen spela in gitarr/el-gitarr + sång.

Det skulle ju va schysst om man kunde hitta ett ljudkort med:

- vanliga 3,5mm anslutningar

- låg latency

- XLR-anslutning (min mic har XLR anslutning men kabeln jag har är XLR->6.3mm plugg. Antar att jag skulle kunna bara köpa en XLR->XLR kabel...eller?)

- nåt slags MIDI-gränssnitt (har en gammal MIDI-synth som jag iofs inte vet om den funkar?)

...och som inte kostar flera tusen

Jag vill ju kunna använda min dator både till att spela in musik på, och som vanligt med att man kopplar in olika saker som hörlurar, högtalare, mikrofoner osv via 3,5mm pluggar...

Är det bara vanliga SoundBlaster-kort som gäller för mig då eller? Hur är de när det gäller latency?

Jag är definitivt ingen ljud-nörd...tvärtom...Jag bryr mig inte så mycket om det är lite brus här o där. Men bra latency kan ju va skönt å ha när man ska spela in

Postat

Det finns inga musik-kort som har minitele för line, mic och ut till högtalare, utan det förekommer bara bland spelkort.

För att kunna spela in gitarr med bra ljud, så krävs det att det finns en högohmig (Hi-Z) instrumentingång på ljudkortet - annars får du ett basfattigt och klart sämre ljud.

Det smidigaste skulle egentligen vara ett externt ljudkort som har alla funktioner du behöver. Det finns ganska gott om sådana i olika prislägen - och med ett sådant behöver du inga extra prylar utanför.

Ett par exempel är Terratec Phase X24FW om du har Firewire på datorn - och Terratec DMX 6Fire USB om du har USB.

Vill du tvunget ha minitele, så är det nog Soundblaster som gäller...

Postat
Du har köpt ett bra beprövadt ljudkort men du måste kompletera med en micförstärkare eller ett litet mixerbort, t ex Compact 4 som är mycket populär.

Exakt!!

Ett bra kort, köper du ett mixerbord och en mickpreamp så e du hemma!!

Postat (redigerat)

Ok,

Då har jag några alternativ:

1. Behålla Audiophile kortet och köpa typ en sån: Behringer XENYX 802

Skulle det räcka?

2. Returnera Audiophile kortet och...

a ) ...köpa en sån: Terratec Phase X24 FW

Visst är väl priset hos emusic ganska bra? eller? (2 595:-)

b ) ...köpa nåt slags SoundBlaster-kort och behålla min studio-status på en "extrem amatörmässig nivå"(??) 😄

Vad tycker ni?

Redigerat av raxxa
drloop (oregistrerad)
Postat
Ok,

Skulle det räcka?

b ) ...köpa nåt slags SoundBlaster-kort och behålla min studio-status på en "extrem amatörmässig nivå"(??) 😄

Vad tycker ni?

Audiophile 2496 funkar bra att spela med och är dessutom bra för inspelning.

Välj kort beroende på om fokus skall vara att kunna lira spel eller vara mer hemstudio.

Mitt tips.

Postat (redigerat)
Audiophile 2496 funkar bra att spela med och är dessutom bra för inspelning.

Välj kort beroende på om fokus skall vara att kunna lira spel eller vara mer hemstudio.

Mitt tips.

Men Audiophile blir ju så krångligt att använda som ett "normalt" ljudkort eftersom man måste ha adaptrar så fort man ska plugga in ett par vanliga högtalare eller hörlurar. Jag skulle ju helst vilja ha ett internt "combo-ljudkort" som man kan göra båda delarna på, men börjar inse att det inte finns något dylikt...Och då är det ju nästan lämpligast att satsa på ett externt FW-kort eller nåt...

Jag ville ju egentligen undvika en massa externa lådor för att spela in min musik. Men Audiophile-kortet kräver tydligen ändå nån slags extern "låda" i form av mixer och/eller micpreamp. Så då har jag ju hellre ett rent externt ljudkort som man kan plugga in i datorn när det är dags att leka inspelningsstudio och lägga undan i nån garderob när det inte används, än att ha Audiophile kortet + en mixer. (Det externa ljudkortet kan man ju då dessutom flytta mellan olika datorer, medans om jag kör Audiophile-lösningen så sitter det kortet där och det är ju jobbigare att flytta runt ett PCI-kort + en mixer-låda hela tiden)

Blev lite sugen på det där Terratec-kortet, trots att det egentligen är lite mer pengar än jag tänkt mig att lägga ner.

Det har ju ändå allt man kan tänkas behöva...XLR, 6,3mm pluggar och MIDI mm

Redigerat av raxxa
Postat
Ok,

Skulle det räcka?

Ja - men varför ska du ha en mixer? De flesta har inte behov av någon mixer, eftersom de ändå gör all mixning internt i datorn...

Det är ett mycket bra pris. De har förmodligen fortfarande kvar sådana från när distributören hade en drive, så att de kan hålla det låga priset tills de har tagit slut, så det är nog all idé att passa på snabbt medan det finns några kvar. Jag hade också sådana på lager sedan den driven, men sålde det sista i dagarna...

b ) ...köpa nåt slags SoundBlaster-kort och behålla min studio-status på en "extrem amatörmässig nivå"(??) 😉

Onödigt, när man får bättre möjligheter med riktiga ljudkort... 😉

Postat

Lång historia kort, JA, du har köpt fel ljudkort.

Det där var bra när det kom 1999 typ, men nu kan du lika gärna köra på det inbyggda ljudkortet på ditt moderkort och får samma ljudkvalite.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det där var bra när det kom 1999 typ, men nu kan du lika gärna köra på det inbyggda ljudkortet på ditt moderkort och får samma ljudkvalite.

Ehh...nä! mitt första och hittills enda ljudkort är audophile 2496 och säga det är samma kvalitet som på det inbyggda realtekkortet, som jag råkar själv ha inbyggt, är rent skitsnack. Visst det finns bättre kort men jag klarar mig tillräckligt bra med det kortet. 😉

Postat

Tack för all hjälp!

Jag gör nog så att jag returnerar Audiophile-kortet iaf...

...Sen vet jag inte vad jag ska köpa istället...

Kanske köper jag nåt externt ljudkort, kanske så blir det att jag skjuter upp hela grejjen ytterligare några år. Det har ju gått bra i så många år förut...Men då får ju omvärlden vänta ännu längre på att få ta del av min musikaliska talang 😉

Postat

Tycker precis tvärt om... 😉

Postat (redigerat)

Samma ljudkvalité?

Förklara!!

Redigerat av Fredrik Karlsson
DieHard (oregistrerad)
Postat
Tack för all hjälp!

Jag gör nog så att jag returnerar Audiophile-kortet iaf...

...Sen vet jag inte vad jag ska köpa istället...

Kanske köper jag nåt externt ljudkort, kanske så blir det att jag skjuter upp hela grejjen ytterligare några år. Det har ju gått bra i så många år förut...Men då får ju omvärlden vänta ännu längre på att få ta del av min musikaliska talang 😉

Oavsett vad du köper för ljudkort, satsa på ett firewire istället för ett usb eftersom det är stabilare. Men varför ska du skjuta upp det hela några år för? 😉 Finns ingen anledning. Det bästa är att gå till närmaste musikaffär och be de demonstrera nåt externt kort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.