Jump to content
Annons

toneport ux 1 och Shure SM57


stonecold

Recommended Posts

hej. är rätt ny när det gäller inspelning. jag har kollat lite på forumet här och jag funderar på att köpa en toneport ux1 och en shure sm57 mick. är detta ett bra val? det ligger i min prisklass och vad jag har förstått är toneport ux1 rätt mångsidig.

måste man ha en superdata för att det ska låta bra? jag testade guitarrig 3 på min dator men det lät dåligt, men det var väl för mitt ljudkort inte är det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hej. är rätt ny när det gäller inspelning. jag har kollat lite på forumet här och jag funderar på att köpa en toneport ux1 och en shure sm57 mick. är detta ett bra val? det ligger i min prisklass och vad jag har förstått är toneport ux1 rätt mångsidig.

måste man ha en superdata för att det ska låta bra? jag testade guitarrig 3 på min dator men det lät dåligt, men det var väl för mitt ljudkort inte är det bästa.

UX2 kan nog vara värt att lägg till lite för.. Du får fantommatning vilket gör att du kan använda en kondensatormick istället för sm57an (finns billiga också). Volymkontroller till hörlurar resp. till ev monitorer. Nivåmätare (som du kan välja vad dom ska visa) Dessutom kan du köra dubbla mickar el varför inte slaska in gura och sång samtidigt. Lite annat smått och gott skiljer också. Ett enklare inspelningsprogram medföljer bl a.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är inne på att spela in elgitarr och sång. det blir inga problem eller sånt med inspelningen om man har en medeldator, med inte så bra ljudkort. för det spelar väl ingen roll, man använder sig ju av toneportens ljudkort eller?

ursäkta att jag är lite okunnig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej, vad är det du har tänkt att spela in? Elgitarr genom förstärkare? Sång?

Med UX2:an kan du även köra 2 gitarrer samtidigt och köra stereo vilket ju är mumma 🙂

Hur hade du lyckat med det?..2 samtidigt alltså 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är inne på att spela in elgitarr och sång. det blir inga problem eller sånt med inspelningen om man har en medeldator, med inte så bra ljudkort. för det spelar väl ingen roll, man använder sig ju av toneportens ljudkort eller?

ursäkta att jag är lite okunnig 🙂

Toneporten kommer du att använda som ljudkort ja. Här ser du om din dator klarar specarna:

http://line6.com/toneportux2/specifications.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då förstår jag. Om jag vore dig skulle jag vänta med SM57:an och se hur det funkar med bara Toneporten, en av huvudargumenterna för att köpa en Toneport är ju för att den innehåller virtuella effekter, förstärkare och högtalare. Om du är nöjd med ljudet på Toneporten, så har du ju inte så stor nytta av micken, förutom till sång, men då skulle jag köpa en annan mick. Jag skulle för övrigt köpa Metal pack också, men det beror ju såklart på vilken musikstil du har tänkt att spela 🙂

Vad har du för specs på datorn? I första hand Ram och processor.

Hur hade du lyckat med det?..2 samtidigt alltså

Citerar mig själv från den här tråden: 🙂

"..jag kör bara en "splitter-kabel"(en sån liten, 1 mono-hane till 2 mono-brudar) in i gitarren, därifrån går en vanlig gitarrkabel rätt in i instrument-jacket i UX2:an och den andra går in i en passiv DI-box och sen vidare till mick-jacket. Kör sen 2-kanaligt i Gearbox så vips-fillibabba.. Det är egentligen konstigt att man inte kan använda bägge instrument-ingångarna samtidigt"

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då förstår jag. Om jag vore dig skulle jag vänta med SM57:an och se hur det funkar med bara Toneporten, en av huvudargumenterna för att köpa en Toneport är ju för att den innehåller virtuella effekter, förstärkare och högtalare. Om du är nöjd med ljudet på Toneporten, så har du ju inte så stor nytta av micken, förutom till sång, men då skulle jag köpa en annan mick. Jag skulle för övrigt köpa Metal pack också, men det beror ju såklart på vilken musikstil du har tänkt att spela 🙂

Vad har du för specs på datorn? I första hand Ram och processor.

Hur hade du lyckat med det?..2 samtidigt alltså

Citerar mig själv från den här tråden: 😄

"..jag kör bara en "splitter-kabel"(en sån liten, 1 mono-hane till 2 mono-brudar) in i gitarren, därifrån går en vanlig gitarrkabel rätt in i instrument-jacket i UX2:an och den andra går in i en passiv DI-box och sen vidare till mick-jacket. Kör sen 2-kanaligt i Gearbox så vips-fillibabba.. Det är egentligen konstigt att man inte kan använda bägge instrument-ingångarna samtidigt"

Så var det ja..visste att du hade skrivit det nån gång 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...