Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nyligen presenterades ett blindtest dÀr 60 personer jÀmfört musik uppspelad i 44.1 kilohertz med musik frÄn SACD och DVD-Audio. Resultatet frÄn över 500 testlyssningar tycks hela tiden peka Ät samma hÄll. Det finns ingen skillnad alls att tala om och ingen av testpersonerna kan peka ut vilken ljudkÀlla som Àr vilken med mer Àn femtio procents sÀkerhet, vilket Àr detsamma som att singla slant.

LÀs mer om testet hÀr:

http://mixonline.com/recording/mixing/audi...s_new_sampling/

Studio forums trÄd om ljudmyter hittar du hÀr:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=39225

Annons
  • Svar 98
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat

Tror inte att det Àr sÄ stor skilnad om nÄgon hur man upplever ljudet men det finns en annan viktig anledning till att anvÀnda 96.

Har man omvandlare som hanterar 96 lika bra som 44 och man har en kraftfull dator och gott om hÄrdisk finns det ingen anledning att köra pÄ 44 och den kraftigt försÀmrade latency som det ger.

PÄ enskilda ljudfiler bör man absolut inte höra nÄgon skildnad. I en mix sÄ Àr det möjligen rent teoretiskt bÀttre med 96 Àn 44 dÄ det gÀller att summera de olika högre frekvenserna men jag Àr verkligen inte sÀker pÄ att Àven dom som har bÀttre öron Àn jag nÄgonsin kommer att höra nÄgon skillnad i blindtester.

Postat (redigerat)

Inget ovÀntat resultat egentligen. Det Àr nog sÄ, att om man hÄller sig till bra omvandlare, sÄ Àr skillnaden minimal eller obefintlig, medan budgetsegmentet "bjuder" pÄ större skillnader pÄ grund av billigare lösningar i filter etc...

Ofta kan skillnader (Ă€ven om de Ă€r till det sĂ€mre) upplevas som förbĂ€ttringar, eftersom man förvĂ€ntar sig att det "ska" vara bĂ€ttre, sĂ„ det gĂ€ller att vara vaksam om man testar sjĂ€lv hur det Ă€r stĂ€llt med omvandlarna (och kablarna etc...). 😉

Redigerat av Claes
Postat
Har man omvandlare som hanterar 96 lika bra som 44 och man har en kraftfull dator och gott om hÄrdisk finns det ingen anledning att köra pÄ 44 och den kraftigt försÀmrade latency som det ger.

FörsÀmrad latency vid 44? Det dÀr förstÄr jag inte riktigt...nÄn som orkar förklara?

Postat

oj vad man inte blev förvĂ„nad dĂ„ 😉

men myten kommer överleva alla blindtester för tro kan försÀtta berg som vi vet

tack majken!

Postat

FörsÀmrad latency vid 44? Det dÀr förstÄr jag inte riktigt...nÄn som orkar förklara?

Med högre samplingsfrekvens kommer man ner pÄ lÀgre latency - om datorn orkar med den högre belastningen...

Postat

Resultat i linje med min övertygelse, men tyvÀrr;

men myten kommer överleva alla blindtester för tro kan försÀtta berg som vi vet
Postat

Fördröjningen stÀlls i antal samples, t ex 128. Vid 44.1 kHz Àr det hÀlften sÄ mÄnga samples per sekund som vid 88.2 kHz. Det gör att fördröjningen halveras, (men processorbelastningen ökar). En fördröjning pÄ 64 samples vid 44.1 kHz Àr sÄledes den samma i tid som 128 samples vid 88.2 kHz.

Postat

Det Àr inte bara sÄ att processorbelastningen ökar, den mer Àn fördubblas. IstÀllet för att köra pÄ 128 samples vid 96 kilohertz kan man alltsÄ köra pÄ 48 eller 64 vid 44.1 kilohertz. Men visst, hade man ett system som klarade att jobba pÄ 48 samples vid 192 kilohertz sÄ hade det ju nÀstan varit jobbigt kort latency.

En annan intressant detalj pĂ„ sida tvĂ„ i artikeln Ă€r ett citat frĂ„n en akustikexpert som pratar om inverkan frĂ„n kablar och elektronik. Han anser att de stora skillnaderna ligger i kameffekter som uppstĂ„r i rum dĂ€r det rĂ€cker att flytta huvudet nĂ„gra centimeter för att ljudet ska förĂ€ndras. Att lyssna pĂ„ olika sladdar och uppleva olika ljud behöver enligt honom alltsĂ„ inte vara humbug. Skillnaden man hör Ă€r dock den skillnad som uppstĂ„r efter att man böjt sig fram, bytt sladd och sedan böjer sig tillbaka och inte stĂ„r i exakt samma lyssningsposition lĂ€ngre. Nu bör det vĂ€l pĂ„pekas att han Ă€r lite partisk dĂ„ han sĂ€ljer akustikmaterial och sĂ€kert tycker att kunderna bör köpa akustikplattor istĂ€llet för dyra kablar. Intressant artikel hur som helst tycker jag 😠

Postat

PoÀngen med högre samplingsfrekvenser ligger vÀl i att en FFT-analys fÄr bÀttre upplösning (som mÄnga pluggar anvÀnder sig av)?

Postat

Fördröjningen stÀlls i antal samples, t ex 128. Vid 44.1 kHz Àr det hÀlften sÄ mÄnga samples per sekund som vid 88.2 kHz. Det gör att fördröjningen halveras, (men processorbelastningen ökar). En fördröjning pÄ 64 samples vid 44.1 kHz Àr sÄledes den samma i tid som 128 samples vid 88.2 kHz.

Tack! Nu fattar Ă€ven jag 😠

Postat
PoÀngen med högre samplingsfrekvenser ligger vÀl i att en FFT-analys fÄr bÀttre upplösning (som mÄnga pluggar anvÀnder sig av)?

Ja, absolut!

Högst subjektivt, men jag upplever att mÄnga pluggar lÄter annorlunda pÄ 96 kHz jÀmfört med lÀgre samplingsfrekvens. Tidigare i veckan laborerade jag med Voxengo Crunchessor och Elephant i 96 kHz. Det fanns en stabilitet och klarhet i ljudet som jag sÀllan upplever med liknande material i 44,1 kHz. Det kÀnns helt enkelt lÀttare att bearbeta/processa material i 96 kHz.

Postat

SjÀlv Àr jag egentligen mer nyfiken pÄ hur mÄnga som hör skillnad om man gÄr ner pÄ lÀgre vÀrden Àn 44.1 / 16 bitar... i synnerhet med budget/mellanpris-utrustning.

Postat

Ja, absolut!

Högst subjektivt, men jag upplever att mÄnga pluggar lÄter annorlunda pÄ 96 kHz jÀmfört med lÀgre samplingsfrekvens. Tidigare i veckan laborerade jag med Voxengo Crunchessor och Elephant i 96 kHz. Det fanns en stabilitet och klarhet i ljudet som jag sÀllan upplever med liknande material i 44,1 kHz. Det kÀnns helt enkelt lÀttare att bearbeta/processa material i 96 kHz.

Testa nĂ„n realtids-pitch-plugg och jĂ€mför. Natt och dag... 😠 Gjorde ett litet EAM-stycke med ett uppmickat pingisbord för ett par Ă„r sen (med en massa time/pitch-förĂ€ndringar) och det var en enorm skillnad mellan 44.1kHz och 192 kHz nĂ€r man började skruva pĂ„ reglagen.

drloop (oregistrerad)
Postat
SjÀlv Àr jag egentligen mer nyfiken pÄ hur mÄnga som hör skillnad om man gÄr ner pÄ lÀgre vÀrden Àn 44.1 / 16 bitar... i synnerhet med budget/mellanpris-utrustning.

Det Àr smÄ skillnader.

TÀnk pÄ att musik som spelats in digitalt sedan mitten av 80talet fram till mitten av 90 talet Àr inspelat pÄ 16 bitar och 44.1kHz. Och fortfarande idag spelar man in det mesta pÄ 44.1 och 24 bitar.

Trevor Horn spelade in Grace Jones Slave to the Rythm och Frankie Goes to Hollywood Relax pÄ Sony DASH digitala bandspelare. Dessa Àr 16bitar och 44.1kHz.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Stationary_Head

Jag kan leva med kvalitĂ©n pĂ„ dessa skivor... 😄

För hemmainspelning sÄ Àr 44.1kHz good enough.

24 bitar gör livet lite lÀttare för man behver inte spela in sÄ nÀra nollan eftersom man har fler bitar.

Naturligtvis sÄ spelar preampar och ad omvandlare en roll för ljudet.

Interna ljudkort i pcs Àr vÀl sÄ dÀr, för en liten slant kan man fÄ hyggliga ljudkort.

Kör du dessutom mest mjukvarusyntar sÄ spelar det nÀstan ingen roll vilket format du anvÀnder.

Det Àr först med sÄng och gitarr som skillnader kan mÀrkas.

Men största skillnaden gör du med din kunskap om hur man skapar en bra inspelning och mix.

SÄ mitt rÄd för heminspelning, 44.1kHz och 24 bitar is teh shit.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

De fÄ gÄnger jag jobbat i högre frekvens Àn 44,1 har jag upplevt skillnader som varit positiva.

Mindre projekt, mest jazz och lite klassiskt har haft fördel av högre upplösning.

Kanske skulle det vara lika trevligt i mer upptagen musik, men jag har inte prövat.

Jag skulle gĂ€rna jobba i högre frekvens, om jag kunde. 😄

Det Àr ju rÀtt processorkrÀvande att börja köra 88,2 eller högre, inte minst nÀr man kommer till mix.

Och sÄ tar det ju utrymme, vilket iof inte Àr ett jÀtteproblem idag.

Min dator (G5 2x2,5 gHz) skulle inte klara en mix med 70-80 spÄr i 96 kHz, sÄ Àr det bara.

SÄ det Àr ju inte direkt sÄ att man plötsligt bara kan vÀlja att jobba i högre upplösning utan nÄgra hakar...

/E

Redigerat av Elof
Postat
Kör du dessutom mest mjukvarusyntar sÄ spelar det nÀstan ingen roll vilket format du anvÀnder. Det Àr först med sÄng och gitarr som skillnader kan mÀrkas.

Och jag skulle sĂ€ga nĂ€stan helt tvĂ€rtom 😄 - Det Ă€r bara med mjukvarusyntar som man fĂ„r sĂ„ lĂ„ga brusnivĂ„er och vettigt material vid sĂ„ höga frekvenser att nedmixning till 24 bitar 96 kilohertz faktiskt Ă€r försvarbart. Men Ă„ andra sidan gillar jag att vĂ€nda pĂ„ saker och tycka tvĂ€rt emot, heh.

Jag hÄller dock helt och fullt med om att 24/44 Àr det ultimata för heminspelning. Hela frekvensregistret kommer med och det finns headroom för att slarva lite med nivÄer.

---

Vad gÀller att vissa pluggar kan lÄta bÀttre i högre samplingsfrekvens sÄ Àr det ju i sig inget argument för att man bör jobba i en högre samplingsfrekvens, bara att tillverkaren för den specifika pluggen borde lÀgga till ett lÀge för översampling.

Postat

Även OM 88.2, 96 eller 192 skulle lĂ„ta lite bĂ€ttre sĂ„ mĂ„ste materialet gĂ„ igenom en SRC om det ska ned pĂ„ vanlig CD och dĂ„ tappar man nog eventuella fördelar.

Postat
Även OM 88.2, 96 eller 192 skulle lĂ„ta lite bĂ€ttre sĂ„ mĂ„ste materialet gĂ„ igenom en SRC om det ska ned pĂ„ vanlig CD och dĂ„ tappar man nog eventuella fördelar.

Man kan eventuellt ha en viss fördel av att jobba i högre upplösning genom hela projektet Ànda fram till mastering. DÄ har man ju "perfekt" ljud hela tiden och gör bara en försÀmring nÀr det ska ner till audio-CD. Man kan dÄ fortfarande ha 96kHz om man har nÄgot annat media Àn audio-CD som slutmedia.

Sedan förekommer det pluggar som samplar upp ljudet för att jobba i högre upplösning i pluggen - och sedan gÄr ner till rÀtt frekvens pÄ utgÄngen. FrÄgan Àr dÀrför ocksÄ om inte sÄdana pluggar skulle kunna lÄta bÀttre om man körde med rÀtt frekvens hela vÀgen i stÀllet för att pluggen ska göra sÄdana up/ner-samplingar hela tiden...

Ska kanske tillĂ€gga att jag anvĂ€nder 44.1/24 sjĂ€lv, eftersom jag inte tycker att det Ă€r nĂ„gon mening att köra med bĂ€ttre upplösning - men det finns Ă„tminstone teoretiska fördelar av att köra med bĂ€ttre... 😄

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Kör du dessutom mest mjukvarusyntar sÄ spelar det nÀstan ingen roll vilket format du anvÀnder. Det Àr först med sÄng och gitarr som skillnader kan mÀrkas.

Och jag skulle sĂ€ga nĂ€stan helt tvĂ€rtom 😄 - Det Ă€r bara med mjukvarusyntar som man fĂ„r sĂ„ lĂ„ga brusnivĂ„er och vettigt material vid sĂ„ höga frekvenser att nedmixning till 24 bitar 96 kilohertz faktiskt Ă€r försvarbart. Men Ă„ andra sidan gillar jag att vĂ€nda pĂ„ saker och tycka tvĂ€rt emot, heh.

SÄ kan man ocksÄ resonera.

Och kör man endast mjukvarusyntar sÄ kan man stÀlla om samplingsfrekvensen nÀr som helst och hur som helst.... I princip kan du vÀlja att rendera 96kHz 24 bitar fast du har spelat hela projektet i 44.1kHz och 16bitar.

Inte dumt...

Redigerat av drloop
  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

AlltsÄ... Det mÄste ju bero lite pÄ lyssnaren ocksÄ... Det utfördes ett test med tekniker frÄn SR för att lyssna pÄ snÄlkodning (Mp3). Merparten hörde ingen skillnad pÄ 64 (eller om det var 128) Kbps och orginalet. Det kan ju vara sÄ att testpersonernas öron inte hör nÄgon skillnad och dÄ blir ju ett test missvisande. Om vi skulle utföra ett test pÄ 60 personer för att kolla vilket frekvensomfÄng mÀnniskan har kan vi ju förmodligen konstatera att ca 50% inte hör ett smack ovanför 15kHz men det innebÀr ju inte att det inte finns mÀnniskor som hör ovanför nÀmnda frekvens och att det Àr viktigt.

(Jag orkade inte lÀsa artikeln sÄ det kan ju vara sÄ att det var taget hÀnsyn till personernas hörsel?)

Det lÄter bÀttre med högre samplingsfrekvens. Men mycket beroende pÄ musikstil. Betydligt större skillnad mellan 48-96 Àn mellan 96-192. (Men det kan ju vara mina öron, de slutar vid 17kHz ungefÀr)

Det Àr vÀl bara att köra om man Àr nöjd. Det fanns inga digitalbandare pÄ 60-talet och de klarade sig bra.

Redigerat av DonRickardo
Postat

Och kör man endast mjukvarusyntar sÄ kan man stÀlla om samplingsfrekvensen nÀr som helst och hur som helst.... I princip kan du vÀlja att rendera 96kHz 24 bitar fast du har spelat hela projektet i 44.1kHz och 16bitar.

Inte dumt...

Ah det lÄter ju smart!

Ljudet blir ju sÀkert bÀttre om du bouncar det i en högre samplerate fast spelat in det i en lÀgre. SÄ om jag bouncar mina filer jag spelat in i 22Khz 8-bit i 192Khz 32-bit sÄ blir ljudet sjukt mkt bÀttre ?

Allt handlar ju om hur du spelar in det ...

Postat

Inte dumt...

Ah det lÄter ju smart!

Ljudet blir ju sÀkert bÀttre om du bouncar det i en högre samplerate fast spelat in det i en lÀgre. SÄ om jag bouncar mina filer jag spelat in i 22Khz 8-bit i 192Khz 32-bit sÄ blir ljudet sjukt mkt bÀttre ?

Varför skulle det bli bÀttre (eller fattar jag inte ironin)?

drloop (oregistrerad)
Postat

Och jag skulle sĂ€ga nĂ€stan helt tvĂ€rtom 🙂 - Det Ă€r bara med mjukvarusyntar som man fĂ„r sĂ„ lĂ„ga brusnivĂ„er och vettigt material vid sĂ„ höga frekvenser att nedmixning till 24 bitar 96 kilohertz faktiskt Ă€r försvarbart. Men Ă„ andra sidan gillar jag att vĂ€nda pĂ„ saker och tycka tvĂ€rt emot, heh.

Inte dumt...

Ah det lÄter ju smart!

Om du lĂ€ser sĂ„ gĂ€llde det nĂ€r man har projekt med mjukvarusyntar... 😄

drloop (oregistrerad)
Postat
Och det skulle bli bÀttre p g a?

Teoretiskt, glöm det nu Gilbert. 😉

drloop (oregistrerad)
Postat
Jo tack! 😉

BTW du har precis passerat 2000 inlÀgg!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.