Nortum Postat 16 april 2008 Postat 16 april 2008 Jag vill så snart sista terminens gymnasiestudier lugnat ner sig sätta igång med inläsning och har en del funderingar inför ljudredigeringen som detta innebär. Värt att poängtera är att all inspelning kommer ske i Cubase SX3 i 24-bit upplösning. 1a: Jag har sedan länge haft vanan att normalisera audiospår, men fick nyligen höra att detta kan försämra ljudet (vilket skulle ha med avrundningsfel att göra). Kan någon som verkligen vet bekräfta eller dementera detta? 1b: Om detta nu stämmer - är risken densamma om man höjer nivån antingen via spårets volymjustering eller "gainreglaget" uppe till höger (i den nedfällbara panelen) för en enskild ljudsekvensens. Är detta förresten verkligen ett "gainreglage?" Jag har tyvärr inte programmet på datorn jag sitter vid och kan därför inte undersöka den exakta terminologin. Bear with me! 2: Vad är en lämplig högsta utnivå för talinspelningar (eller inspelningar i största allmänhet)? -0,5dB? -0,3dB? 3: Är "bounce selection" helt riskfritt utifrån ovan nämnda perspektiv? Kan där uppstå "översättningsfel". 4: Vad är lämplig kompressorratio för tal om man fortfarande vill kunna betrakta det som relativt okomprimerat? Eftersom talet inte har konkurrens någon annanstans ifrån (musik eller dyl) så finns inget "hävdelsebehov", men däremot vill jag gärna tjäna några extra dB om möjligt! Tacksam för svar och följdfrågor! mvh Arvid "Lillebror" Kongstad
Radiogossen Postat 5 december 2008 Postat 5 december 2008 Gamla frågor och inga svar. Tråkigt för dig. Även om det kanske är försent för dig kan jag resonera lite eftersom jag tycker det är intressant. 1a. Visst blir det avrundningsfel. Öppna ett excelark och skriv in ett antal slumpvisa tal mellan 0 och 255 i en kolumn. I kolumnen till höger skriver du en enkel formel där du tar cellen till vänster och multiplicerar med exempelvis 1,5. I den högra kolumnen kommer du att se dina "normaliserade" värden. Många av dem har en eller flera decimaler som måste tas bort. Därmed blir det fel amplitud på just det samplet. Felet blir dock aldrig större än ett, som i detta exemplet (8 bitar) är 0,4 procent av totala dynamiken. 1b. Samma resonemang här som ovan. Allt du gör med nivåerna i ljudfilen kommer att resultera i ett avrundningsfel. Storleken på felet är kopplat till vilken "upplösning" (bitdjup) du har på ljudfilen, när du använder 24 bitar blir felet 256 gånger mindre, jämfört med 16 bitar. Detta gäller alltså även om du har en 16 bitars originalfil som du konverterar till 24 bitar vid din behandling i ljudprogrammet och sedan konverterar tillbaka. Eventuellt jobbar redan ditt ljudprogram internt med högre upplösning. MEN, frågan är om det hörs i praktiken. 2. Som vid all inspelning gäller att du tar tillvara på mediets dynamiska område så mycket som möjligt. Att styra ut till noll är målet, men inte alltid praktiskt möjligt. Din fråga kanske gällde distributionsmediet och där gäller väl att balansera innehållet mot varandra, men finns där bara tal gäller samma princip här också, styr ut till kanten. Alltså normalisera. Du kan ju låna hem talböcker på CD och spela upp i din CD-spelare och jämföra med dina inspelningar för att få ett hum om utstyrningen. 3. Vet inte vad bounce selection är. Låter som du flyttar delar av en fil och då är det inga problem enligt ovanstående. 4. Samma här, låna några talböcker och lyssna och jämför. Det du tycker låter bra använder du i ditt koncept. Kompression är bra i liten mängd.
Luddmann (oregistrerad) Postat 6 december 2008 Postat 6 december 2008 Det jag brukar göra är att aldrig normalisera, jag brukar däremot göra lite manuell peak-redigering, dra ner peakarna med automatisering, lägg sedan en master limiter på master-regeln, kanske behöver du eq:a en del också ?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.