Jump to content
Annons

Liquid Mix Challenge!

pompe

Recommended Posts

Men har någon någonsin lyssnat på en låt och tänkt; nä det där måste vara en simulerad hårdvara? 😎
b040.gif

Där fick du till den!

Oavsett om Pultec och en emulerad Pultec i Liquid Mix kan låta aningens annorlunda, gör det mycket? Liquid Mix låter fortfarande bättre än de flesta semi-proffsprylarna.

Och inte var det väl någon här som tyckte att Liquid Mix lät dålig? Isåfall lär ni ha svårt med att lyssna på radio, så mycket billigare digitalprylar som använts till lyckade inspelningar.

Nej, det här testet gjorde mig bara mer positivt inställd till maskinen. 🙂

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Annons
Men har någon någonsin lyssnat på en låt och tänkt; nä det där måste vara en simulerad hårdvara? 😎
🙂

Inte var det väl någon här som tyckte att Liquid Mix lät dålig? Det här testet gjorde mig bara positivt inställd till maskinen.

Nej - det lät absolut inte dåligt och som sagt så upptäcker man inte sådana detaljer i en mix, men när man har separata ljudfiler, så kan man lättare hitta artefakter från processeringen eller andra små saker som gör att det kan gå att identifiera. Sedan kan det säkert också bli mer eller mindre tydligt beroende på olika inställningar, så det är inte säkert att man hittar felen så lätt med andra inställningar än vad som har använts i denna "challenge". Dessutom vet man att det SKA finnas ett "original" och ett digitalt försök till efterhämning - och det gör det också lättare att gissa vad man ska lyssna efter. Om man bara får en hög med ljudfiler presenterade utan att veta någonting alls, så blir det i stället främst en fråga om vilket sound man gillar - och då funderar man inte på vad det är som har genererat ljudet.

Jag är definitivt inte negativ till produkten - för det lät ju bra - men eftersom det handlade om att man skulle försöka avgöra vilken som var LM, så försöker man ju det... 😉

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag tror det är dags för en lyssningstest igen.

Jag preparerar sång och trumspår.

Ni får inte veta vad som ligger på de olika spåren, inte ens vilket spår som är original.

Claes jag hoppas du ställer upp, lyssna helst i din finlyssning, dina Adam så kan vi inte ha några bortförklaringar sedan.

Testen blir helt ovetenskaplig som vanligt.

Jag kommer att ställa de olika kompressorerna så att de låter bra med sina förutsättningar.

Vad tror ni om det?

Är det bara jag, men jag fattar inte vad detta ska visa? Kanske är lite trög nu 😎

Du har helt rätt vad vill jag bevisa...??? Fan vet, mer nyfiken på hur folk reagerar på olika ljud.

Inget vetenskapligt.

Så då tänkte jag så här att man gör ett antal spår med olika kompressorer varav en är Liquidmix och så ser vi hur den testen går.

Vi har en massa gyllene öron på forumet så det skulle vara intressant och se (eller höra) vad de tycker om de olika kompressorerna.

Nu är det så att man inte kan ställa in så att kompressorna låter lika, av naturlig skäl. Men jag kan göra mitt bästa och försöka få varje kompressor att låta så bra som den kan med sina förutsättningar.

På sångspåret vill man att kompressorn inte skall höras så tydligt.

På trummorna tänkte jag att man ville ha mer klipp?

Vad tror du om det?

Dela på andra sajter

Ni får inte veta vad som ligger på de olika spåren, inte ens vilket spår som är original.

Claes jag hoppas du ställer upp, lyssna helst i din finlyssning, dina Adam så kan vi inte ha några bortförklaringar sedan.

Jag kommer att ställa de olika kompressorerna så att de låter bra med sina förutsättningar.

Vad tror ni om det?

Är det bara jag, men jag fattar inte vad detta ska visa? Kanske är lite trög nu 😎

Du har helt rätt vad vill jag bevisa...??? Fan vet, mer nyfiken på hur folk reagerar på olika ljud.

Inget vetenskapligt.

Så då tänkte jag så här att man gör ett antal spår med olika kompressorer varav en är Liquidmix och så ser vi hur den testen går.

Vi har en massa gyllene öron på forumet så det skulle vara intressant och se (eller höra) vad de tycker om de olika kompressorerna.

Nu är det så att man inte kan ställa in så att kompressorna låter lika, av naturlig skäl. Men jag kan göra mitt bästa och försöka få varje kompressor att låta så bra som den kan med sina förutsättningar.

Vad tror du om det?

tja, man skulle kunna göra det som en rolig lek.Själv har jag lite ont om tid denna vecka, så personligen kanske jag hoppar detta "test". 🙂

MVH

Anders

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vad tror ni om det?

Inget vetenskapligt.

Vad tror du om det?

tja, man skulle kunna göra det som en rolig lek.Själv har jag lite ont om tid denna vecka, så personligen kanske jag hoppar detta "test". 😉

MVH

Anders

Jag lägger upp klippen, du behöver bara lyssna 🙂

Dela på andra sajter

Vad tror ni om det?

Inget vetenskapligt.

Vad tror du om det?

tja, man skulle kunna göra det som en rolig lek.Själv har jag lite ont om tid denna vecka, så personligen kanske jag hoppar detta "test". 😉

MVH

Anders

Jag lägger upp klippen, du behöver bara lyssna 🙂

Okaj då 🙂 :) Släng upp dem så ska jag lyssna när tid infinner sig. Men nu ska jag iväg och ha en spelning med lite härliga jazzstandards 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Dela på andra sajter

Jag "hörde" att det va LM 20%... jag gissa

har inte använt varken LM eller dom andra proffsprylarna dom jämförde med.

Jag föredrog LM 30%

men överlag var det väldigt liten skillnad

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Enligt testet föredrog jag Liquidmix i 30 % av fallen.

Om sanningen ska fram tyckte jag materialet lät rätt illa som det var och processandet gjorde inte saken bättre. 😛

Håller med om materialet.

Gitarrerna var förfärliga och det är som sagt bummel när sångerskan stampar takten, något som inte skulle släppas igenom i min hemmastudio.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.