Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

TJA ALLA!

Jag har hållt på med musik i två år snart. Skapat sammanlagt kanske 200 låtar. Jag är duktig på att skapa fina rytmer och melodier men det svåraste är rösten. Jag leker och leker med rösten, kör compressor och gud vet vad. Tillslut är sången så överarbetad att den inte längre låter ren (som om någon talar i det allra tystaste). Jag vill få det rena ljudet, det klara. Jag är medveten om att man ska panorera och låta bara rösten, basen och baskaggen vara i mitten. Men det jag vill av alla läsare är att ge mig tips på en MALL som man kan utgå ifån (en strandard grej) för att få det vackra ljudet, väldigt dynamiskt där minsta lilla ljud hörs. Som jag nämnt låter ljudet dåligt när man arbetar för mycket, låter man rösten vara utan effekter... låter rösten ej närvarande! KAN NÅGON ERFAREN OCH DUKTIG HJÄLPA MIG!!!!!

OBS: JAG KÖR MED LOGIC PRO 8 (MAC) och JAG HAR EN nÅGOT DYRARE MIKROFON!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

På din sista mening så tolkar jag det som om rösten inte låter nära.

Det kan bero på att du får för mycket rumseko med i inspelningen.

Prova att spela in på olika ställen och gärna där det finns mycket möbler och kanske bokhyllor fyllda med böcker.

Att spela in med mick kräver att man jobbar med akustiken och mikrofonplacering.

För att få närhet i ljudet så spela in på kort avstånd till micken, mindre än 20 centimeter.

Sedan finjusterar du med hjälp av lite eq och kompression fram till ett behagligt sångljud.

Redigerat av drloop
Postat

Du vill både kunna höra minsta ljud i en full ljudbild samt har enorm dynamik? kan bli knivigt.

Vill du ha presets för rösten så skaffa Ozone 3 från izotope.

Postat

Dra ner alla reglar, dra upp sångkanalen (utan effekter), dra upp valfri regel, låter sången annorlunda? eq'a isåfall bort konkurrerande frekvenser, dra upp nästa regel, hur låter det nu? etc etc etc.

Alternativt dra upp alla reglar till 0db, sätt en någorlunda nivåmix, ta ett beslut: "VAD är viktigast för mixen/låten? sången? bastrumman? orgeln? tremologitarren?" eq'a sedan undan allt som stör det/de viktigaste elementet i låten.

Postat

hmm....börja om från början. Det blir mkt svammel här, men kanske något som du kan ta till dig av som kan förbättra resultatet lite....!?!? Mitt eget sätt att jobba på, som, i mitt tycke, ge bra resultat.

1: rent tekniskt, vill du ha DETALJERAD ljudbild så skall du ha en BRA mik, och en BRA preamp samt en BRA AD-omvandlare.....har du detta då har du grundförutsättningarna för BRA signal in i datorn.

2: har du dålig akustik där du spelar in, så bör du se över detta. Dämpa. Inte bara med filtar och lakan/mattor (vilket i och för sig är bra det också), men även soffor och bokhyllor som påverkar lägre frekvenser. Ett rum med märkbar akustik (alla rum har självklart akustik, men ändå) påverkar hur detaljerad ljudbilden är. tips kan vara att använda en sån där dämpskärm som man sätter fast på mikstativet. Spelar du in i samma rum som du har datorn i så se till att skärma av datorn ordentligt när du spelar in.

3: När du väl har detta: Om du vet med dig att du överarbetar spåren, så håll igen lite i såna fall!?

Och se till att du använder bra eq's och kompressorer när du arbetar med rösterna. Vissa EQ's medför bara stressad och rivig brilians när du boostar på i toppfrekvenserna, medans vissa för det på ett snyggt sätt, och därmed ger ett välljud istället för oljud.

Som sagt, var försiktig med reverbs...dom kan gröta till väldigt mkt, och om du vill ha tydligen reverb, så se till att det låter rätt. Jag brukar först söka efter rätt typ av reverb, sen när man är nöjd med typen/längden/bredden osv, så slänger jag på en EQ på reverbet, så att det inte blir långa svansar på SSS-ljuden, och så att det inte grötar ihop ljudbilden i de lägre frekvenserna. Man kan lägga en de-esser före reverbet också (förutsatt att du lägger reverbet på en send) för att hård de-essa signalen innan den går till reverbet....kan funka ibland.

lyssna igenom ordentligt, och försök identifera de frekvenser där din röst låter som allra bäst, och boosta på ett par db där kanske.....ofta måste man identifiera (speciellt i dåliga inspelningar) frekvenser som låter dåligt och cutta.

ta tex logic-eq'n, välj valfritt band, och ställ ett högt q-värde (typ, 5-10 eller så) och boosta 12db....svep sedan över hela registret sakta medans du lyssnar på sången....det kommer låta väldigt illa ibland, på detta sätt kan du lätt hitta störande ringande frekvenser som du, när du hittat dom, kan ta bort genom att dra bort några db istället, och hitta lämpligt q-värde. hittar nästan alltid något runt 3khz som man vill sänka för att liksom, rensa upp lite.

Välj rätt kompressor, och ställ den inte fööör hårt....

Vart du behöver ratta med EQ, och hur kompressorn bör ställas in osv, beror helt och hållet på mikrofonval, preamp, omvandlare, röst och akustik....och placering av dig själv i förhållande till micken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.