Jump to content
Annons

Behöver grundläggande rådgivning inför synth/keyboard-köp


SkylarkDiamond (oregistrerad)

Recommended Posts

SkylarkDiamond (oregistrerad)

Hej!

Jag ska snart inhandla en synth eller keyboard och behöver råd av folk som kan mer än jag (det vill säga alla här på forumet i princip). 🙂 Det vore verkligen jättesnällt om ni kunde ge mig lite smarta tips!

Situationen är sådan att jag har spelat piano i 16 år. Har två Roland digitalpianon, en 88 resp. en 76-tangenters, men vill nu även ha ett lite mindre klaviatur (ej för avancerad) som är mer resevänligt och har fler ljud.

Huvudbry nummer ett är att jag inte vet om jag ska ha en synth eller en keyboard. Alla jag frågar tycker olika, så det vore najs att höra lite åsikter från oberoende personer. 🙂 Vet ju att synth har så mycket mer funktioner och bättre ljud, men är svårare att förstå sig på än ett keyboard rent tekniskt. Jag är som sagt ny på det tekniska, så det ska helst vara något som är enkelt att manövrera. Förhoppningsvis lär jag mig med tiden.. ^^

Har gjort en liten önskemålslista för att få det hela mer överskådligt:

Användningsområde:Jag håller inte på och mixtrar med datorer och sånt (inte än i alla fall, utan kanske i framtiden om jag lyckas lära mig), utan kommer mest att sitta och greja hemma, samt spela live ihop med kompisar, i band, etc.

Musikstil: Metal, men även klassiskt.

Märke: Får gärna vara Roland eller Korg.

Egenskaper: Ska ha 61 anslagskänsliga tangenter, pitchbend och ska framförallt vara användarvänlig, dvs. logisk och enkel att förstå sig på. Såg en Roland Juno-G i affären som såg ganska logisk ut rent knappmässigt, men den var tyvärr inte inkopplad så att jag kunde prova.. Det får gärna gå att "splitta" klaviaturet, eller vad man nu säger, alltså att man spelar ett ljud med ena handen och ett annat ljud med den andra. Vore även kul att ha någon sorts komp-funktion, eller är det bara keyboards som har det??? Provade en keyboard Yamaha PSR S900 som hade ganska realistiska ljud och roliga autokomp, men måste man skapa komp själv på en synth eller? Tycker ju annars att keyboards är så stora och klunsiga. 😄

Ljud: Det får gärna ha ett hyftsat pianoljud, harpsichord, stråkar, orgel och något körljud (typ gotiskt).

Prisklass: Max 10 000-12 000 kr, men det gör inget om den är billigare. 🙂

Well, vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...