Jump to content
Annons

Hur farligt är bas

Recommended Posts

Postalmonkey (oregistrerad)
Postat

Hej,

För några dagar sen slängde jag in 2st 10" mds baslåda i min bil med ett slutsteg till.

Tyckte inte det så mkt kräm i mina högtalare i hatthyllan så köpte detta baspaket för att få lite botten och djup.

När jag lirar i bilen så känns öronen bedövade på något konstigt sätt.

Även om jag inte spelar högt, Varför? tryckvåg? hur farligt är detta för hörslen.

Vill plugga ljudteknik och då kanske man inte ska ha några skador på hörslen

Annons
Circulate (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Vill plugga ljudteknik och då kanske man inte ska ha några skador på hörslen

Jag tror att om du vill plugga till ljudtekniker så måste du vara rädd om din hörsel .. tänk på att inte spela för hög musik i t.ex. bilen, eller ha alldeles för hög volym när du spelar musik via din MP3 spelare (om du har någon).

För så kan det ju vara, om man lyssnar på en bra låt så har man ju lust att dra på rejält med volym för att verkligen digga med låten 😛 men det är ju absolut inte bra för öronen. Ta det försiktigt!

Sen angående basen som du har satt in i bilen kan jag nog inte svara på, kanske någon annan här på forumet som kan mer om vad just basen gör på öronen.

Redigerat av Circulate
Postat (redigerat)

Det är betydligt lindrigare än diskant i alla fall. Höga bastoner kan i värsta fall påverka rent fysiskt på ett lite obehagligt sätt. Man gör i brallan helt enkelt. Det lär ska vara en viss frekvens som orsakar att inälvorna kommer i svängning om ljudet är tillräckligt starkt, eller nåt.

Finns en skön anekdot om något band runt sextio/sjuttio-talet (Velvet Underground..?) som spelade upp denna specialla basfrekvens på ohyggligt hög volym under ett gig. Till publikens måttliga glädje.

Obsevera att båda dessa utsagor mycket väl kan vara myter. Spela in ett bassvep och sätt dig i bilen med blöja och kräma (jorå...) på för att testa. 😛

Redigerat av bonzo
Circulate (oregistrerad)
Postat
Spela in ett bassvep och sätt dig i bilen med blöja och kräma (jorå...) på för att testa. 🙂

Hahaha! 😛

Postat

men kan inte trycket från basarna skada örat, jag menar ,man sitter ju i ett hyffsat tajt utrymme

Postat

Har också läst att bas är relativt ofarligt jämfört med mellan och lågdiskant. När det gäller "den bruna tonen" så kan jag upplysa om att det är en solkar myt.

Postat (redigerat)

Det där med bajs i brallan är tyvärr(?) en myt 🙂

Mythbusters (som för övrigt är världens bästa program på tv 😛 ) testade denna myt.

Dem omringade en med många och stora högtalare, krämade på med bas till och med ner till frekvenser som vi inte hör.

Adam som var försökspersonen sket inte ner sig, men det blev några fruktansvärda vibrationer i alla fall.

🙂

Redigerat av kuriyakin
Postat

Så även om mina öron känns lätt bedövade av basen så är det inget att oroa sig för?

Krämar inte på alls mkt , men de känns om ett tryck i öronen varje gång basen slår

raso (oregistrerad)
Postat

jag klurar på en följdfråga. Kan man få exempelvis tinitus av ultraljud. eftersom ni menar att höga frekvenser är farligare så borde det väl vara så?

Postat

Bas är precis lika skadligt som diskant vid höga nivåer. Alla frekvenser skadar öronen vid för högt decibelantal. Även frekvenser vi inte hör (enligt illustrerad vetenskap i varje fall). Buller kallas bas som upplevs som jobbig, och påfrestande för öronen. Och i ditt fall rör det sig säkerligen om stående vågor. 80 dBa kan till och med vara skadligt för öroonen om du utsätts för det under mer än en halvtimme i sträck. Så om du har en EQ, ratta bort bullret till att börja med, och var sedan försiktig med volymen i bilen. Som det sades tidigare, om du ska bli ljudtekniker så bör du ta vara på din hörsel.

Mvh Ken

Postat

Nu va det ett tag sedan jag höll på med biljud, men en annan sak du ska vara rädd om när det gäller basen är inte bara din hörsel utan även ditt hjärta. Nu vet jag ju inte hur mycket kräm du ska spela heller, men om du har ett svagt hjärta så kan det medföra hjärtsvikt (om det inte är en myt, men det står även varningstext på slutstegen jag hade). Att ha en bas i bilen tycker jag man kan ha för att hjälpa till med de frekvenser som försvinner på grund av ljudet från däck och motor. (förr mixade man speciella band för bilen där man hade en starkare bas på grund av detta fenomen) Men om du ska lyssna på dina "grejor" så rekommenderar jag dig att öppna upp bilen och lyssna utifrån, blir bra mycket bättre ljud då också 🙂

MVH

Anders

Postat

Vad dumt att man bara har en sämre eq på bil stereon, Bas +10<->-10 lika så treble.

Postat

Får skaffa en då, Känns knäppt la 1800 spänn på lådan och steget, lät bra i affären men i bilen blir det helt annat, Så instäng och det gör ont vid låga volymer :S Man känner sig lomhörd efteråt

Postat
Får skaffa en då, Känns knäppt la 1800 spänn på lådan och steget, lät bra i affären men i bilen blir det helt annat, Så instäng och det gör ont vid låga volymer :S Man känner sig lomhörd efteråt

Ja, det är en helt annan sak att placera en bas i bilen än att lyssna i affären. Det kanske är så att det är reflektionerna från bagagen som gör det, svårt att säga, men testa att lägga lite filtar och se om det blir bättre.

//Anders

Postat

Tror faktiskt du har en poäng där, ska testa lägga ett täcke i bagaget imorgon.

För basen ska inte göra ont i öronen på så pass låg volym.

Postat
Nu va det ett tag sedan jag höll på med biljud, men en annan sak du ska vara rädd om när det gäller basen är inte bara din hörsel utan även ditt hjärta. Nu vet jag ju inte hur mycket kräm du ska spela heller, men om du har ett svagt hjärta så kan det medföra hjärtsvikt (om det inte är en myt, men det står även varningstext på slutstegen jag hade). Att ha en bas i bilen tycker jag man kan ha för att hjälpa till med de frekvenser som försvinner på grund av ljudet från däck och motor. (förr mixade man speciella band för bilen där man hade en starkare bas på grund av detta fenomen) Men om du ska lyssna på dina "grejor" så rekommenderar jag dig att öppna upp bilen och lyssna utifrån, blir bra mycket bättre ljud då också 🙂

MVH

Anders

Under min ljudteknikerutbildning berättades det att frekvensen 13 hz är farlig för hjärtat och kan slå det ur rytm.

Det är inte många högtalare som kryper ner till de frekvenserna, så den risken bör vara minimal.

Postat

förstår ändå inte varför lågvolym känns, varje gång basen slår så blir man lät lomhörd, även på minimala volymer :/

Postat

MVH

Anders

Under min ljudteknikerutbildning berättades det att frekvensen 13 hz är farlig för hjärtat och kan slå det ur rytm.

Det är inte många högtalare som kryper ner till de frekvenserna, så den risken bör vara minimal.

Förklaringen va inte just frekvensen när jag hörde om detta, utan just slaget i kroppen av basen som skulle vara det farliga, men, det kanske är en myt och ett försäljningstrick från tillverkarna för att det ska låta som om de kan "ge en människa hjärtsvikt" 😉

Postat

bas är livsfarligt.. det är sånt som folk dör av.

jag vet att jänkarna använde rickenbacker under kuwaitkriget..

Postat
Bas är precis lika skadligt som diskant vid höga nivåer. Alla frekvenser skadar öronen vid för högt decibelantal. Även frekvenser vi inte hör (enligt illustrerad vetenskap i varje fall). Buller kallas bas som upplevs som jobbig, och påfrestande för öronen. Och i ditt fall rör det sig säkerligen om stående vågor. 80 dBa kan till och med vara skadligt för öroonen om du utsätts för det under mer än en halvtimme i sträck. Så om du har en EQ, ratta bort bullret till att börja med, och var sedan försiktig med volymen i bilen. Som det sades tidigare, om du ska bli ljudtekniker så bör du ta vara på din hörsel.

Mvh Ken

"Two types of hearing damage can result from exposure to loud noise: sensineural hearing loss and tinnitus. Sensorineural hearing loss happens in the inner ear when high energy sound waves, rippling through ear fluid, overstimulate and kill hair cells. When hair cells for a band of frequencies are destroyed, those frequencies are no longer heard. In addition to being at the frontline of the cochleal sensor array, the high frequency hair cells are also the most sensitive. It is not surprising, then, that noise-induced hearing loss typically begins with the high frequencies in the 3kHz-6kHz range. Cochlear implants may improve hearing function in those cases, where the auditory nerve cells (that connect to the hair cells) are still intact. " *

* http://www.headwize.com/articles/hearing_art.htm

musik (oregistrerad)
Postat

När jag ljudtestade mig hos audionomen bad jag dem testa om jag kunde höra toner under den lägsta tonen som de normalt mäter i ett audiogram. De sa, "okey, det kan vi väl göra om du vill, den som skulle komma efter dig lämnade återbud".

Det visade sig att jag uppfattade 11 hertz som ljud, på en ljudstyrka av endast 5 dB. Under 20 hertz var ovanligt.

Så, det du uppfattar eller beskriver som närmast obehag, är det ljudet i sig och som du då verkligen hör eller är det andra fenomen, såsom skakningar, muskelvibrationer eller något annat?

🙂

:musik

Postat
När jag ljudtestade mig hos audionomen bad jag dem testa om jag kunde höra toner under den lägsta tonen som de normalt mäter i ett audiogram. De sa, "okey, det kan vi väl göra om du vill, den som skulle komma efter dig lämnade återbud".

Det visade sig att jag uppfattade 11 hertz som ljud, på en ljudstyrka av endast 5 dB. Under 20 hertz var ovanligt.

Så, det du uppfattar eller beskriver som närmast obehag, är det ljudet i sig och som du då verkligen hör eller är det andra fenomen, såsom skakningar, muskelvibrationer eller något annat?

🙂

Det är ljudet i sig. Det känns som om det slår i öronen varje gång basen slår. Har aldrig varit med om något liknande innan för har aldrig problem annars.

Postat

🙂

5 dB låter lite osannolikt med tanke på att ljudnivån i "tysta rum" avsedda för ljudmätningar ligger vid ca 10-20 dB.

Postat (redigerat)

Tror tyvärr att även detta är en myt...

Edit: Omformulering.

Redigerat av Gilbert
Postat

Ja, tänk vad mycket roliga myter det finns... 🙂

Jag tycker det är lustigt. Vad ska man lita på om inte sin utbildning? Jag må ha fel, men om jag hellre ska lita på någon okänds ord på ett internetforum än en dedikerad utbildning så är det sorgligt. Hur fan ska man ta reda på den absoluta sanning isåfall? Dina internetsidor? isåfall får du gärna skicka ett PM tillmig med hyperläkar till den sanna faktan.

Förlåt, men blir väldigt sur på ovissheten om vad som stämmer eller inte. Studio forum har mest gjort mig förvirrad, då min utbildning verkar har underivisat åt helvete fel många gånger.

Sorgligt!

Postat

🙂

5 dB låter lite osannolikt med tanke på att ljudnivån i "tysta rum" avsedda för ljudmätningar ligger vid ca 10-20 dB.

är inte särskilt påläst överhuvetaget igentligen, men jag vet att en viskning är avsevärt mycket högre... men kanske det spelar roll att man får 5 db bara någon centimerer ifrån trumhinnan? rakt in i hörselgången altså 😉

dock kräver ju basfrekvenser en högre volym än diskant för att höras. så det låter jävligt lite.. men ptja. jag kan tänka mig att tro på det 😛

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

😉

är inte särskilt påläst överhuvetaget igentligen, men jag vet att en viskning är avsevärt mycket högre... men kanske det spelar roll att man får 5 db bara någon centimerer ifrån trumhinnan? rakt in i hörselgången altså 😛

dock kräver ju basfrekvenser en högre volym än diskant för att höras. så det låter jävligt lite.. men ptja. jag kan tänka mig att tro på det 🙂

Det var ju just det som var det fantastiska. Annars hade jag ju inte skrivit om det. En hel del människor kan inte uppfatta 11 hertz överhuvudtaget sa de, även om krämar på med 70-80 dB, så det faktum att jag hörde tonen med 5 dB var ju enastående. Det är ju toner man testar med vanligt audiogram - men det vet ni säkert.

"Att basfrekvenser kräver en högre volym än diskant" - det beror ju i så fall vad man menar med "basfrekvenser". Basfrekvenser på 200 hertz kräver i regel LÄGRE volym än frekvenser på 10000 hertz för att kunna uppfattas av vuxna människor. Och hörselskadade hör ju kanske överhuvudtaget inte frekvenser ens på 5000 hertz och däröver, även om de presenteras dem med en ljudstyrka på 80 dB. De flesta hörselskador uppmärksammas inte förrän så mycket av registret är skadat att man inte hör frekvenser ända ned till 2000-3000 hertz (stor del av normala talets område). Men det är klart, man kan ha en dipp i hörselkurvan varsomhelst, både teoretiskt och praktiskt sett.

Mtt audiogram såg bra ut - trots hyperacusis och tinnitus - jag kunde höra tonerna med mellan 0-15 dB ljudstyrka i hela registret.

Normalt mäter man bara mellan nånstans 200/500 till 2000/5000 hertz.

🙂

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.