Jump to content
Annons

Hejsan! Ny tjej här!


SkylarkDiamond (oregistrerad)

Recommended Posts

SkylarkDiamond (oregistrerad)

Hellu på er alla!

Hittade hit av en ren slump faktiskt och blev väldigt glad när jag upptäckte att detta forum verkar vimla av tekniska experter. 🙂 Det är nämligen så att jag är i valet och kvalet inför keyboard/synth-köp. Har spelat piano (mest klassiskt) i sexton år och har i nuläget två Roland digitalpianon. Nu vill jag dock utöka samligen med en bärbar sak med fler roliga ljud och funktioner och ja.. Ni kommer säkerligen stöta på en och annan nybörjar-idiot-fråga inom kort. 🙂 Ha tålamod med mig!

För övrigt kan jag säga att jag heter Sofia, är 22 år och för närvarande bor i Jönköping. Mesta tiden går till studierna, då jag studerar språk på Högskolan i Jkpg och Linköpings universitet. På fritiden spelar jag som sagt piano, läser och pysslar med mina djur. En annan passion är metal. ^^

Ja, undrar ni något mer så är det bara att fråga.

Vi hörs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

välkommen, är ingen klaviatur expert men cme´s grejer har fått bra kritik har jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen 🙂 Men CMEs klaviaturer, de har väl inga ljud? Hmm bärbar sak med skojiga ljud och funktioner... Alesis Micron? Korg KaossPad?!? :-D Se till att hålla pli på dina djur förresten. Mina ouppfostrade katter har en förmåga att hoppa upp och byta både ljud och mixnivåer lite titt som tätt. Fast det är klart, ibland blir det bättre då. Faktum är att

/start shameless plug/

min eminenta debutskiva som ni alla hittar på iTunes eller på www.talkoftheweather.com

/end shameless plug/

blev såpass mycket bättre av deras fyrfota input att jag kändemig tvungen att skriva med dom på tacksidan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

SkylarkDiamond (oregistrerad)

Tack så mycket för det varma välkomnandet allihop! Jag kommer med största säkerhet att trivas bland så många trevliga typer. 😕

Välkommen 🙂 Men CMEs klaviaturer, de har väl inga ljud? Hmm bärbar sak med skojiga ljud och funktioner... Alesis Micron? Korg KaossPad?!? :-D Se till att hålla pli på dina djur förresten. Mina ouppfostrade katter har en förmåga att hoppa upp och byta både ljud och mixnivåer lite titt som tätt.

Tack, tack! Vi får se vad det blir. Känner mig rejält vilsen i teknikdjungeln för tillfället, men är mest inställd på 61-tangenters Roland eller Korg. Som sagt så kommer det snart dyka upp dumma frågor angående detta från moi. ^^ Hihi, kul med musikaliska kissemissar. Själv har jag en liten lhasa apso-tant-hund, men hon håller sig i alla fall borta från pianot (brukar ligga på en kudde brevid eller i mitt knä när jag spelar). 🙂

Hej hej, välkommen!

Kul med en till från jönköping! *Vinkar från ekhagen*

Oh! *vinkar tillbaka från Torpa* 🙂 Alltid kul med lite Jönköpingsbor. Ibland känns det faktiskt som att man är ensam om att bo här.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Välkommen

Om du råkar vara ute efter en fet synth/workstation så kan jag rekommendera Korg M3. Skaffade en sådan för några månader sedan och den har skänkt mycket glädje, inspiration och många glada speltimmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan på dejsan

Du verkar var ute efter en synth som har bra pianoljud men även massa synthljud, vet inte vad jag ska säga men Yamaha DX7 är en synth som i all fall jag skulle vilja ha. Har även hört att den ska ha fina pianoljud trots att den är 25 år gammal.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

SkylarkDiamond (oregistrerad)
Välkommen

Om du råkar vara ute efter en fet synth/workstation så kan jag rekommendera Korg M3. Skaffade en sådan för några månader sedan och den har skänkt mycket glädje, inspiration och många glada speltimmar.

Har också hört att den ska vara mycket bra, men den kostar tyvärr mer än dubbelt så mycket av vad jag är beredd att spendera som mest. =P

Hejsan på dejsan

Du verkar var ute efter en synth som har bra pianoljud men även massa synthljud, vet inte vad jag ska säga men Yamaha DX7 är en synth som i all fall jag skulle vilja ha. Har även hört att den ska ha fina pianoljud trots att den är 25 år gammal.

Hehe, jo, det vore riktigt najs att ha en äkta 80-talistsynth. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Välkommen

Om du råkar vara ute efter en fet synth/workstation så kan jag rekommendera Korg M3. Skaffade en sådan för några månader sedan och den har skänkt mycket glädje, inspiration och många glada speltimmar.

Har också hört att den ska vara mycket bra, men den kostar tyvärr mer än dubbelt så mycket av vad jag är beredd att spendera som mest. =P

Ja den är ju tyvärr inte helt billig 😄

Vad är det för typ av synth du behöver? Eller snarare... vad ska synthen ha för starka sidor för att du ska få ut så mycket som möjligt av den? Akustiska ljud, pads, leads, pianon?

Link to comment
Dela på andra sajter

SkylarkDiamond (oregistrerad)
Välkommen

Om du råkar vara ute efter en fet synth/workstation så kan jag rekommendera Korg M3. Skaffade en sådan för några månader sedan och den har skänkt mycket glädje, inspiration och många glada speltimmar.

Har också hört att den ska vara mycket bra, men den kostar tyvärr mer än dubbelt så mycket av vad jag är beredd att spendera som mest. =P

Ja den är ju tyvärr inte helt billig 😄

Vad är det för typ av synth du behöver? Eller snarare... vad ska synthen ha för starka sidor för att du ska få ut så mycket som möjligt av den? Akustiska ljud, pads, leads, pianon?

Kolla in hårdvarusynth-forumet. Postade just en utförlig tråd om ämnet ifråga där. 🙂

Edit: här är länken https://www.studio.se/index.php?showtopic=51091

Redigerat av SkylarkDiamond
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle slå ett slag för Yamahas DGX620, 88 fullt vägda tangenter som ett riktigt elpiano men har alla "keyboard" funktioner. Riktigt bra ljud, bra autokomp, möjlighet att köra split (akustisk bas + sax exempelvis).

Kostar 7995 kr på musikbörsen.

Min bror har en sån och jag gillar den starkt.

Vill du ha en mindre mer "keyboard" modell finns Yamahas PSR-S500, 61 tangenter, i övrigt liknar den starkt ovanstående modell. kostar kring 6-7000 kr.

Länk till demovideo

Eller du kanske är ute efter en ren synth och bygga egna ljud?

Redigerat av Lindfors
Link to comment
Dela på andra sajter

SkylarkDiamond (oregistrerad)
Jag skulle slå ett slag för Yamahas DGX620, 88 fullt vägda tangenter som ett riktigt elpiano men har alla "keyboard" funktioner. Riktigt bra ljud, bra autokomp, möjlighet att köra split (akustisk bas + sax exempelvis).

Kostar 7995 kr på musikbörsen.

Min bror har en sån och jag gillar den starkt.

Vill du ha en mindre mer "keyboard" modell finns Yamahas PSR-S500, 61 tangenter, i övrigt liknar den starkt ovanstående modell. kostar kring 6-7000 kr.

Länk till demovideo

Eller du kanske är ute efter en ren synth och bygga egna ljud?

Jo, jag är ute efter en mindre historia som är smidigare att bära med sig. Har inte bestämt mig för om jag ska ha keyboard eller synth ännu, eftersom jag tycker att det finns för och nackdelar med båda. Kolla in länken jag postade i inlägget ovan. 😄 Har för övrigt provat såväl Yamaha PSR 500, 700 och 900 och tyckte att de var najs. ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Klassiskt piano och metallover...tänk om fler - åtminstone i tanken - kunde passera dom där gränserna 😄 "Allätare" blir lätt lagom svenskt och tråkigt, men den kombinationen kan inte bli fel..!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...