Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska lägga på tamburin på några låtar just för att få det här

lilla extra i refrängerna.

Min fråga är nu hur man mickar upp den.

Var i förhållande till tamburinen ska man ha micken?

Tacksam för svar

Annons
Postat
Jag ska lägga på tamburin på några låtar just för att få det här

lilla extra i refrängerna.

Min fråga är nu hur man mickar upp den.

Var i förhållande till tamburinen ska man ha micken?

Tacksam för svar

testa dig fram och labba lite för att uppny det resultat som låter bäst för mixen och rummet du spelar in i ...

Postat

en kondensatorick ca en halvmeter ifrån brukar ge lagom balans mellan slagverk och rum, men som sagt ovan, testa vad som passar micken och rummet!

Postat

Var inte rädd för att prova en dynamisk mik på tamburin. Kan vara snyggt med lite trögare transienter med just tamburin.

Postat

håller med vacuUm.. dynamisk är grejjen.. eller snarare två. en på en halvmeter och en på nästan 2 meter..

Postat
håller med vacuUm.. dynamisk är grejjen.. eller snarare två. en på en halvmeter och en på nästan 2 meter..

intressant 🙂

vad är det för mickar som gäller då? 58or?

Elof (oregistrerad)
Postat

intressant :rolleyes:

vad är det för mickar som gäller då? 58or?

Brukar spela in tamburin med dynamiska "skitmickar". Långt bort 1,5-2 meter. Dist på det. Om rummet har mycket snabba reflektioner kan det bli lite småfult dock. Då är det bättre att köra en mick ca en halvmeter bort och en längre bort som man komprimerar/distar skiten ur. Om man vill ha mer bright popsound så är en rundtagande konding ett bra alternativ för att fånga både rum och mer detaljerad attack. Sen så måste man ju såklart ha en tamburin som passar i sammanhanget.

Postat (redigerat)

Jag närmickar tamburin, oftast så spelar man in på ett ställe där ljudet är lite halvbra, och då är det lättare att närmicka med en dynamisk mikrofon, eller om möjlighet finns till ett stereopar så kan man sätta en närmare och lite (20 cm) bort.

En annan sak man kan göra om man har för mycket reverbsljud är att lägga tamburinen på en matta och spela på den med trumpinnar.

Redigerat av Desecrated
Postat

Det är väldigt sällan jag lägger tamburin live i studion... Jag ett antal samplingar både egna och andras...

Det är en frisk utmaning att lägga tamburin fritt, speciellt om du kör något qvantiserat...

Vacum har helt rätt i sin åsikt om mickar, i min värld... 🙂

Postat

ja, se till att investera i en "riktig" tamburin, alltför många kör med dom där färgglada, billiga jävlarna 🙂

det knepiga tycker jag är att få bra balans mellan "slagen" och "skaken", men det problemet tar en fin kompressor hand om.

jag spelade in tamburin en gång med en ful liten clipsmygga på bröstet och en småmembranare (njure) en meter ifrån mig riktad upp i taket, det lät mycket fint men jag fick se till att inte andas genom näsan för att undvika koncentrationsflåsljudet in i myggan.

Postat

hey!

min kompis thomas säger att bandmikrofoner är bäst för den formen av slagverk, eftersom de hanterar skarpa transienter bättre..! (han är slagverkare)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.