Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

... som har hittat tillbaka till lite av glädjen med musiken genom de möjligheter att skapa musik i ProTools! =)

Har spenderat större delen av min yrkesverksamma karriär i en dansbandsbuss, vilket har varit oerhört dödande för just glädjen att hålla på med musik - inte för att det är nåt fel på dansbandsmusik - den är betydligt roligare att spela än att lyssna på, men det är ju ändå inte min grej! 😲

Så, eftersom jag nu (äntligen) börjat komma igång med mitt ProTools system och hittade det här forumet, så tänkte jag att det här blir nog ett bra ställe för en sån som mig?! 😉

Så, Hej på er allihop! Hoppas ni har en bra dag, det har jag än så länge, trots 2 decimeter nysnö häruppe i Skellefteå!

Annons
Postat

Tackar tackar, grabbar! 🙂

Det verkar vara en trevlig och hjälpsam stämning här på forumet, så jag kommer säkert att trivas utmärkt! 😛

Postat
... som har hittat tillbaka till lite av glädjen med musiken genom de möjligheter att skapa musik i ProTools! =)

Har spenderat större delen av min yrkesverksamma karriär i en dansbandsbuss, vilket har varit oerhört dödande för just glädjen att hålla på med musik - inte för att det är nåt fel på dansbandsmusik - den är betydligt roligare att spela än att lyssna på, men det är ju ändå inte min grej! 🙂

Så, eftersom jag nu (äntligen) börjat komma igång med mitt ProTools system och hittade det här forumet, så tänkte jag att det här blir nog ett bra ställe för en sån som mig?! 😛

Så, Hej på er allihop! Hoppas ni har en bra dag, det har jag än så länge, trots 2 decimeter nysnö häruppe i Skellefteå!

Jo de e rätt så mycke snö lite längre ner i Västerbotten oxå... huvvaligen.

Välkommen hit! 😄

Circulate (oregistrerad)
Postat

välkommen! 🙂

Postat
Välkommen. Här har du en som aldrig kunna bli avdankad eftersom jag aldrig var något.

🙂

Hmm... Vet inte riktigt om jag "var" något heller... Men avdankad blev jag likf*rbenat... 🙂

Postat
Välkommen. Här har du en som aldrig kunna bli avdankad eftersom jag aldrig var något.

🙂

Hmm... Vet inte riktigt om jag "var" något heller... Men avdankad blev jag likf*rbenat... 🙂

Haha det är inte lätt inte 🙂

• 2 månader senare...
Ana (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag blev just medlem, och det här är fallet;

jag vet inte om du är rätt person att svara på min fråga, men jag tar en chansning :rolleyes:

i ett par års tid har jag träffat producenter, musiker, o annat teknik-folk o ställt samma fråga; hur kan jag skapa in egen hemmastudio, utan att spendera flera hundra tusen? jag vill egentligen bara ha möjlighet att spela in röstprov med redan färdiga bakgrunder och egna demos. isolering o allt sånt där är mindre viktigt. jag undrar va tusan jag ska köpa fär utrusting??? jag e total nybörjare. vet ingenting. o så undrar jag va för musik-skapar-program jag kan köpa till min pc? för att göra beats, spela in piano, osv...

alla jag frågat undviker att svara. den här sajten är lite mitt sista hopp, som jag hittade genom den där 118100-tjänsten där man kan fråga vad som helst. jag vill bara ha svar! om du inte kan hjälpa mig, vet du ngn annan här inne som kan???

tack på förhand.

MVH Ana

drloop (oregistrerad)
Postat
Hej!

Jag blev just medlem, och det här är fallet;

jag vet inte om du är rätt person att svara på min fråga, men jag tar en chansning :rolleyes:

i ett par års tid har jag träffat producenter, musiker, o annat teknik-folk o ställt samma fråga; hur kan jag skapa in egen hemmastudio, utan att spendera flera hundra tusen? jag vill egentligen bara ha möjlighet att spela in röstprov med redan färdiga bakgrunder och egna demos. isolering o allt sånt där är mindre viktigt. jag undrar va tusan jag ska köpa fär utrusting??? jag e total nybörjare. vet ingenting. o så undrar jag va för musik-skapar-program jag kan köpa till min pc? för att göra beats, spela in piano, osv...

alla jag frågat undviker att svara. den här sajten är lite mitt sista hopp, som jag hittade genom den där 118100-tjänsten där man kan fråga vad som helst. jag vill bara ha svar! om du inte kan hjälpa mig, vet du ngn annan här inne som kan???

tack på förhand.

MVH Ana

Billigaste om din dator har FireWire anslutningar är:

Behringer Podcast Studio 995:-

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=488091

Den har allt du behöver för att lägga sång:

Mick

Hörlurar

Ljudkort

Mixer

Samt bundlad programvara.

Svårslaget prismässigt.

Postat (redigerat)
Billigaste om din dator har FireWire anslutningar är:

Behringer Podcast Studio 995:-

Är paketet sååå billigt nu?

Jag minns när enbart ljudkortet kostade så mycket och var ett prisvärt kort för nybörjaren.

Med en liten mixer i paketet får man två mikpreampar och då matchas konkurrenterna i budgetsektionen.

Kan det bli mer prisvärt? Jo förresten, de skickar med mikrofonen och ett par hörlurar också. Det är galet billigt att skaffa budget-hemstudio idag. :rolleyes:

Redigerat av Linus
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det Behringer paketet är knäppt billigt. Svårt att matcha med alla prylarna som ingår.

Skulle man vilja köpa ett inspelningsprogram som är proffisgt och billigt så gå man och registrerar sig hos www.mackie.com och då kan man köpa Tracktion 2 för 30$....

Och välkommen till er båda förresten, Ironoak och Ana.

Redigerat av drloop
Postat

välkommen, vad blir det för musik nudå när du spelar eller blir det dansband i fortsättningen också?

Postat

HiYa :rolleyes:

i början på 80 talet (tror jag det var...)

spelade jag i ett dansband 🥰

i 14 dagar, sen nyktrade jag till ! bokstavligt talat 🙂

• 3 månader senare...
Postat
välkommen, vad blir det för musik nudå när du spelar eller blir det dansband i fortsättningen också?

Nääää... Nu får det räcka med det!

Det blir en del reklamjinglar eftersom jag har "kontakter" att prångla iväg det.

Men i huvudsak blir det ju sånt jag själv vill göra, så liiiiiite tyngre än dansbandsmusik ska det nog kunna bli?! 🙂

Postat (redigerat)
Nääää... Nu får det räcka med det!

Det blir en del reklamjinglar eftersom jag har "kontakter" att prångla iväg det.

Men i huvudsak blir det ju sånt jag själv vill göra, så liiiiiite tyngre än dansbandsmusik ska det nog kunna bli?! 😆

Skelleftebo!? 😉

Jag bodde där hela barndomen och ungdomen, tills detta år.

Redigerat av wmm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.