Jump to content
Annons

Klä gitarr i aluminium

OurLadyPeace

Recommended Posts

Hej allihopa! Jag har lite funderingar på att bygga en egen elgitarr som ser ut som Matt Bellamy's Manson Delorean. För er som inte vet hur den ser ut så kan ni kolla in denna länken: http://www.mansonguitars.co.uk/Muse%20gall...%20Delorean.htm

Som ni ser så är kroppen klädd i aluminum och jag undrar om detta är väldigt svårt att göra själv? Hur får man det att sitta fast? Ska det vara någon speciell sorts aluminium?

Om det är någon som kan svara på det så blir jag glad:)

Dela på andra sajter

Annons
raso (oregistrerad)

Fy fasen vad fin gura 🙂 Nu är inte jag expert på att aluminiera(?) gitarrer men jag vågar endå anta att det är lite som att lägga bladguldytor. Nått lim och pensen gissar jag. 🙂

Dela på andra sajter

Fy fasen vad fin gura 🥰 Nu är inte jag expert på att aluminiera(?) gitarrer men jag vågar endå anta att det är lite som att lägga bladguldytor. Nått lim och pensen gissar jag. 😄

Det är det ingen tvekan om. Ta då en titt på denna: http://www.mansonguitars.co.uk/Muse%20gall...anson%20007.htm

Och läs lite vad som finns i den här: http://www.musewiki.org/Black_Manson

🙂

Okej så kan det säkert vara;)

Dela på andra sajter

låter helgalet för att göra hemma på kammaren om man säger så. 🙂

det du skulle kunna göra är att slipa ner den befintliga lacken på plankan och sen spraya på med sån 50spänns sprayburk, för att sen använda någon sorts finisher över det, och sist ett par lager klarlack. är inte kroppen gjort i metall från början blir det som sagt väldigt svårt...

Dela på andra sajter

det du skulle kunna göra är att slipa ner den befintliga lacken på plankan och sen spraya på med sån 50spänns sprayburk, för att sen använda någon sorts finisher över det, och sist ett par lager klarlack. är inte kroppen gjort i metall från början blir det som sagt väldigt svårt...

Okej:P Som sagt har jag ingen aning om hur svårt det är och om jag skulle kunna genomföra det. Men i teorin då, hur skulle man göra^^? Om kroppen är av trä och man inte villa spraya;) Har ju sett liknande replicor på youtube och de klarade ju det tydligen.

Dela på andra sajter

Okej:P Som sagt har jag ingen aning om hur svårt det är och om jag skulle kunna genomföra det. Men i teorin då, hur skulle man göra^^? Om kroppen är av trä och man inte villa spraya;) Har ju sett liknande replicor på youtube och de klarade ju det tydligen.

om du inte vill lacka eller hur menar du?

ja du kan ju klä in den i alu.folie, men då gäller det att du inte rör den alls, för då ramlar det av.

mitt tips är faktiskt att du ska lämna in den till nån som kan sin sak!!

Dela på andra sajter

ja du kan ju klä in den i alu.folie, men då gäller det att du inte rör den alls, för då ramlar det av.

Ja det är så jag menar. Jo det är väl bäst men jag vill ju fortfarande veta hur de gör^^

Dela på andra sajter

Ja det är så jag menar. Jo det är väl bäst men jag vill ju fortfarande veta hur de gör^^

antingen så gör jag en kropp i metall eller så får man den ordentligt lackad av nån som kan det ordentligt.. finns nog inte så mkt där mellan.. dessvärre..

om jag hade gjort det hade jag lagt ett mörkt grundlager, nästan svart, och sen målat eller svampat färg för att få den svarta att bryta igenom..

och sen kanske airbrusha detaljer och mörka på vissa områden för att få det att se skuggat ut.. sen ett gäng lager klarlack för att färgen ska sitta ordentligt..

Dela på andra sajter

antingen så gör jag en kropp i metall eller så får man den ordentligt lackad av nån som kan det ordentligt.. finns nog inte så mkt där mellan.. dessvärre..

om jag hade gjort det hade jag lagt ett mörkt grundlager, nästan svart, och sen målat eller svampat färg för att få den svarta att bryta igenom..

och sen kanske airbrusha detaljer och mörka på vissa områden för att få det att se skuggat ut.. sen ett gäng lager klarlack för att färgen ska sitta ordentligt..

Okej okej. Tack för tipsen iallafall=)

Dela på andra sajter

Jag skulle Tig-svetsa ihop 2 tunna plåtar på en tunn kantplåt.

Detta skulle göra den ihålig som en Fanta burk.

Eller om man svetsar den i 1 mm's stålplåt runt en kantplåt

och sedan "Chromar" den eletrolytiskt med aluminium.

Fast att pulverlacka den borde ju kunna bli rätt så snyggt nog bara det..

Eller varför inte chroma den på ritikgt när man håller på.

Chrome skiner ju mest av allt förutom Guld, silver eller platina

om man skulle ha råd med någon av de senare..

Dela på andra sajter

nackdelen med en gitarr som en fantaburk är att du utan tvivel kommer få skitskumma resonanser och en gitarr som väger skiten ur dina axlar. sen fö. kommer det vara betydligt dyrare att få en mekanisk verkstad , alt. ngn du känner eller du själv om du har fördigheter med metall (inte hårdrock utan plåt. 🙂 ) och man kommer få betydligt jobbigare att få tan som man vill ha den om man inte är kunnig som sagt.

plus att du då får en gitarr som är betydligt större än än du har nu och kommer därmed få köpa nytt case när du ska frakta gitarren mellan spelningarna. för en sån planka är inte riktigt en som man bara har hemma i studion. den ska isf. visas upp..

summa summarum enligt mig.. skitfräckt koncept, MEN kostnaden kring projektet överstiger fräckheten enligt mig. iaf på hobbynivå, hade man velat ha en gitarr byggd så, hade det varit en annan sak, för då handlar det summor för gitarrbyggen, och det är mer än bara några spänn.. 🥰

förvisso skriver inte trådskaparen om vilken budget som finns.. men nu försöker jag iaf vara något så när realistisk

Dela på andra sajter

Ahh först nu nu hajar jag hela konceptet.

Det är En Metall-Metal gura du ville ha...

Det måste vara den ultimata Hårdrocks-Yxan..

Angående Skumma resonanser. så borde man inte kunna fylla "Fantaburken"

med typ någe fogmassa/byggskum så att den bli mer solid igen, fast ännu lätt?

Sen skulle jag pulverlacka den metallic.

Dela på andra sajter

Att fanera en välspärad gitarrkropp med tex. 0,5mm aluminiumplåt är inte svårare än att fanera den med fanér...

För att motverka att aluminumen släpper på grund av träets rörelser, så bör man spärrfanera sin kropp med minst två lager 0,7mm fanér.. Om man kan tänka sig en helt falt top, behöver man ju inte mer än så, vill man fanera på en kurvig kropp/topp så kräver ju det lite mer snickarhantlag, men i princip är inte det någon större match hellre om man antingen gör det med sandsäckar eller en vakumpåse (fast dom teknikerna får du leta info om själv!)

Jag hade förmodligen limmat aluminiumen med någon slags fyllande epoxilim, och framförallt repat limsidan innan jag limmade för att få bättre vidhäftning... Fördelen med aluminium är att man kan använda vanliga träfräsar för att fräsa alla håligheter, andra metaller slöar, medan aluminium inte gör det (så mycket)..

sedan är det bara att polera och lacka, eller låta vara beroende på vilket slags finsh man vill ha... Jag hade kanske satt en svart eller vit kanstlist på min aluminiumtop...

/ptr

ps; 0,5mm aluminiumplåt borde man hitta hos välsorterade byggvaruhus eller kanske slöjddetaljer i Skara...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.