Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har tänkt styra upp en synt som vi ska använda i vårat band på spelningar. Vi har egentligen inte använt synt i musiken tidigare, men när vi spelade in la vi några midiklaviatur-spår som blev jäkligt snygga, och de har därmed blivit en del av musiken... Att släpa med midiklav och (stationär) dator på spelningar känns dock inte aktuellt, då det är såpass lite syntspel det ändå rör sig om.

Så nu till min fråga. Någon som har en bra rekommendation på en enkel, billig synt? Ny eller gammal är vilket som. Anslagskänslighet är inte viktigt, och det behöver inte heller vara många tangenter, dock så är det ju kul om några av ljuden är sjyssta...

Tacksam för all input!

Annons
Postat

Vilken typ av ljud? Orkestrala / samplingsbaserade, eller synthiga / vågformer? Budget?

MicroKorg är liten, kompakt, billig och enkel. Dock bara 4 rösters polyfoni vilket gör att du inte kan spela ackord med fler en fyra tangenter samtidigt.

Korg MicroX är en annan variant om du vill ha mer samplingsbaserade ljud. Samplingarna är hämtade från Triton-syntharna, och det lilla jag testat den i affärer och dylikt tycker jag den funkar. Funtar själv på att skaffa en bara för ja inte har råd med triton ännu 🙂

maart (oregistrerad)
Postat

jag skulle vilja rekommendera Roland Juno-D. Har själv en och är väldigt nöjd med den som "grundsynt". Den har många riktigt riktigt bra ljud för att vara i den prisklassen (5000kr). Pianot och elpianot tycker jag är sjukt bra, däremot saknas en riktigt bra orgel. Tror det är samma ljudbanker som i den dyrare Phantom-serien men är inte säker. Den är liten och lätt att ta med (61 tangenter) och enkel att jobba med, t.ex. kombinera ljud med varandra. Anslaget är helt ok för att vara synt med plasttangenter. Nackdelar kan väl vara att man bottnar ganska snabbt i den rent programmeringsmässigt, det är ingen workstation som går att programera upp som t.ex. en Korg Triton eller en Roland Phantom. Den har inte heller USB-utgång för midi utan bara vanliga midi-in och midi-out (5-pins DIN).

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=420117

Postat

Tack ska ni ha för tipsen!

Det blev faktiskt så att jag köpte den Casio CZ-5000 som utannnonserades här ovan. Genom en multi-effektpedal så blev den förvånansvärt flexibel. Rollen synten ska ha i musiken är egentligen inte så framträdande, utan snarare ska den hjälpa till med en viss atmosfär på plockpartier etc, enkla grundtoner mest. Keyboardsolona bör jag nog hålla mellan mina egna fyra väggar 😠

Postat
Tack ska ni ha för tipsen!

Det blev faktiskt så att jag köpte den Casio CZ-5000 som utannnonserades här ovan. Genom en multi-effektpedal så blev den förvånansvärt flexibel. Rollen synten ska ha i musiken är egentligen inte så framträdande, utan snarare ska den hjälpa till med en viss atmosfär på plockpartier etc, enkla grundtoner mest. Keyboardsolona bör jag nog hålla mellan mina egna fyra väggar 🙂

Strålande!!! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.