Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag går på Fridhems Folkhögskola i svalöv vilket är en jazzskola och jag själv spelar piano. I år har jag dock börjat spela in lite grejer i skolan studio.

Gruppen jag ska spela in har följande sättning:

kontrabas, piano, trumset, elgitarr, 2 sax. De kör allt live, inga pålägg

Jag har spelat in liknande sättningar förut. Skillnaden då var att det var sång med så de var tvungna att ha lyssning. Då skärmade jag av allting så mycket jag kunde så att typ ingen i bandet såg någon annan. Ändå blev det massor av läck, jag har kanske bara fått hälften av trumljudet från trummickarna när det var en ösig låt, resten kom från trummor som läkte in i de andra mickarna.

Trumljudet blev därför ganska dassigt, bullrig och väldigt mycket rum.

Den här gången tänkte jag att jag kör utan lyssning eftersom det inte är någon sång så får bassisten spela med lite förstärkare på och de får ställa sig ganska tätt för att höra varandra. Rummet som jag ska spela in i är ca 12*12 m stort och 2,5-3m högt i tak.

Jag tänkte köra med EN mik på vardera den här gången, tanken med det är att slippa förstöra det rena trumljudet från trummickarna med 10 olika sorters trumläck från olika ställen i rummet.

1 kondmik snett nedåt i piano

1 kondmik framför pekandes snett ner i trumsetet

1 kondmik på kanske 1,5-2 m höjd pekandes ner på varje sax,

1 sm57 på gitarrförstärkaren

Basen mickas med en kondensatormik uppkörd i stallet så linear jag från förstärkaren för att ev blanda in lite om basen blir för tunn.

Mitt mål är att få en inspelning där allting hörs men samtidigt få ett schysst trumljud.

Vad tror ni om min ide om en mik på varje instrument? Jag har hört att om man spelar in med flera mikar i ett rum så ska alla peka åt samma håll, ligger det något i det?

Man har ju hört många fina liveinspelningar av jazzband både från förr och nu. Det svåra är ju att instrumenten altstrar så olika ljudnivåer, där basen och pianot är svagare än de andra instrumenten.

Svår nöt att knäcka, men har ni några tips?

EDIT: glömde skriva att jag spelar in med en mac g5 med pro tools och digi002 med 16 kanaler in så jag skulle kunna ha många fler mickar.

Redigerat av trocadero
Annons
Postat

Så här ser ditt förslag ut:

1 kondmik snett nedåt i piano

1 kondmik framför pekandes snett ner i trumsetet

1 kondmik på kanske 1,5-2 m höjd pekandes ner på varje sax,

1 sm57 på gitarrförstärkaren

Basen mickas med en kondensatormik uppkörd i stallet så linear jag från förstärkaren för att ev blanda in lite om basen blir för tunn

Att få bort läck från trumset är omöjligt när det står i samma rum som de övriga instrumenten. Skärmar kan minska på läckaget men räcker inte att få bort det helt. En del-lösning på problemet är att du använder dig av en Expander-gate på varje övriga instrument. Exp-Gate:en hittar du i Protools LE men den kan vara lite knepig att ställa in på rätt sätt om man är ovan. Vet man hur man hanterar den bra så tar den bort en hel del av läcket men långt ifrån allt. Det bästa vore om du kunde ha trummorna i ett trumbås, men det kanske inte finns. En annan lösning är att använda sig av dynamiska mickar på de övriga instrumenten men i kombination med Exp-Gate.

Pianot skulle jag helst vilja spela in med 2 st. kondingmickar för att få stereobredden. Det ger större luft och en behagligare lyssningupplevelse.

Helst en kondingmick (gärna stormembranare) på saxen. Men inte direkt mot klockan utan mot klockan/klaffarna då mycket av soundet

kommer ut just den vägen vilket alla inte tror eller tänker på!

SM-57 på gitarrstärkaren är en bra lösning. En Sennheiser MD 421 är en annan lösning (kanske bättre för musikstilen) om ni har.

Basen är svår, så det är bara att testa sig fram. Kanske kan två mickar vara en bra lösning för det är det ofta på just kontra.

Trumsetet skulle jag tveklöst ha mickat upp med en standardlösning. Dvs: en baskaggemick, en eller två på virveln, en på hängpuka/pukpar, en på golvpukan. Dessa bör vara dynamiska mickar. Sedan skulle jag ha 2 st. kondensatormickar som Over Head.

OH-mickarna skulle i så fall fungera som huvudmickarna medan puk och virvelmickarna är med för att bara "lätta upp" och tydliggöra det hela. Se till att ha så bra OH-mickar som möjligt för dessa är trumsetets absolut viktigaste mickar! Inte minst i jazz-musik.

Som sagt: Om du kan ställa trumsetet i ett eget rum så vore det det allra bästa. Ibland vill man ju ha med lite läck och det kanske i så fall går att ordna genom att inte stänga dörren eller bara till viss del.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Ett bra rum, en schysst orkester. Två mikrofoner. Klart. Det är ju för ingen diskomusik, utan det skall ju vara akustiskt.

G.

Postat

Ja visst. Det är ingen dum lösning alls med enbart 2-3 mickar.

Men det beror ju alldeles på vilket sound man vill ha.

Men helt klart värt att överväga det alternativet.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Såhär hade jag gjort:

Ett stereopar över trummorna

Något på bastrumman om den skulle behöva puffas fram i mix

en sm57 på virveln som förmodligen muteas i mix (skönt o ha om man vill göra något med den)

sm57 på gitarren

en bra konding på kontran OCH linea från stärkaren

två C414 på pianot, men jag hade nog även backat upp med två sm57 där också. Du kommer nog få problem med trumläckage i pianot och det läckaget kommer låta apa

samma gäller blåset. Backa upp med dynamiska mikar och sätt dämpskärmar bakom blåsarna.

Sen hade jag garanterat inte använt alla mikrofoner mix, men det känns alltid grymt skönt att ha lite backupspår om det skulle bli bekymmer med läck.

Hur spelar trummisen? Är han slamrig och spelar starkt kommer det bli jobbigare att mixa än om han håller nere volymerna... Vad är det för musik? 60tals-bop eller cocktail?

Postat

Hmm, Givet att rummet är bra och stort nog, hade jag nog börjat med Gunnars "Less is More" set up.. En enkel stereo set up, typ ORTF eller AB, och lyssnat in mej på hur bandet låter i rummet (när dom repar), i vissa(många) fall räcker det! .. Har ni två bra matchade Stormembranare med ställbar karektärestik så testa att XY (Njurar) eller Blumlein (8-or)! Jan-Erik Persson (Opus 3) har gjort fantastiska jazzinspelningar med bara en stereomick med korsade 8-or!!

..sedan hade jag hade jag lagt till mickar efterhand, tre på batteriet, en bra stormembranare framför bastrumman och ett par småmembransnjurar som överhäng, lagom långt isär (Jag tillhör dom som sällan sätter nått extra på virveln om det inte är mycket vispar igång, för då sätter jag en njure där) ... Sätter aldrig, nått närmickat på kontrabas, det låter som regel skit, utan en stormembranare en halvmeter framför ganska lågt, sällan över stallhöjd, helst en U67a (I studion behöver man sällan ha förstärkare på CB), Gitarrförstärkaren, en stormembranare (Njure) strax frömför lådan, fömodligen med basfiltret på.. Och som vår tungstäppande vän, Pelle, hade jag satt var sin stormembranare på saxarna.. I pianot hade jag stoppat ner två småmembransnjurar, samt satt en stormembranare på baksidan (För att bättre kunna mixa pianosoundet)...

Beroende på hur erfaren du är, så kan det vara intressant att utnyttja alla 16 kanalerna med alternativa mickar för att kunna påverkar soundet i mixningen.. Var bara noggrann och skriv ner vad allt ärt i ett inspelningschema!

/ptr

Postat

Det är alltså jazzmusik det är frågan om, om någon undrar. Trummisen kan gå på ganska hårt med virveln ibland, men oftast är det förhållandevis standard jazzlir.

ja, anledningen till att jag ville ha väldigt få mickar var att trumläcket(som kommer bli väldig mycket) inte ska bli så svårhanterat, utan att det kanske låter snyggt ihop med trummicken.

Jag tycker t.ex. "miles david - four and more" och "miles davis - my funny valentine" låter grymt bra och de är ju bara livegig som är uppmikade, ingen linad bas. Tony Williams(trummisen) spelar ofta ganska starkt också. Där ligger trummorna helt i höger högtalare och pianot helt i vänster. Min teori är att de har mickat trummor och pianot i varsin monomik och lagt de i varsin stereokanal så att de slipper blanda det rena trumljudet med trumläcket från pianomiken. Trummornas attack kommer från en högtalare och rumsklangen klingar i den andra högtalaren, samma sak med piano. Trumpet, sax(spelar ju ganska starkt om man jämför med piano och bas) ligger i mitten och basen ligger också i mitten.

Det där med att börja med ett stereopar och sen lägga till mickar efter hand låter bra, men jag tror inte jag kommer få tid från bandet att först sätta upp ett stereopar, de ska spela, jag ska lägga till en mik, soundchecka den, spela igen, lägga till en till, soundchecka den o.s.v. Det känns som det kommer ta mycket tid och de kommer bli väldigt otåliga. Jag kommer nog dit med någon ide som jag tänkt ut innan och så får jag på min höjd tid att justera mikarnanas position.

Det kanske är ide att skärma av kontran lite iaf...

Men hörni, jag har hört att om man ska använda flera mickar i samma rum så ska de vara vända åt samma håll för att inte få fasfel, är det något som stämmer? Gör ni så?

Postat (redigerat)
Det är alltså jazzmusik det är frågan om, om någon undrar. Trummisen kan gå på ganska hårt med virveln ibland, men oftast är det förhållandevis standard jazzlir.

ja, anledningen till att jag ville ha väldigt få mickar var att trumläcket(som kommer bli väldig mycket) inte ska bli så svårhanterat, utan att det kanske låter snyggt ihop med trummicken.

Jag tycker t.ex. "miles david - four and more" och "miles davis - my funny valentine" låter grymt bra och de är ju bara livegig som är uppmikade, ingen linad bas. Tony Williams(trummisen) spelar ofta ganska starkt också. Där ligger trummorna helt i höger högtalare och pianot helt i vänster. Min teori är att de har mickat trummor och pianot i varsin monomik och lagt de i varsin stereokanal så att de slipper blanda det rena trumljudet med trumläcket från pianomiken. Trummornas attack kommer från en högtalare och rumsklangen klingar i den andra högtalaren, samma sak med piano. Trumpet, sax(spelar ju ganska starkt om man jämför med piano och bas) ligger i mitten och basen ligger också i mitten.

Det där med att börja med ett stereopar och sen lägga till mickar efter hand låter bra, men jag tror inte jag kommer få tid från bandet att först sätta upp ett stereopar, de ska spela, jag ska lägga till en mik, soundchecka den, spela igen, lägga till en till, soundchecka den o.s.v. Det känns som det kommer ta mycket tid och de kommer bli väldigt otåliga. Jag kommer nog dit med någon ide som jag tänkt ut innan och så får jag på min höjd tid att justera mikarnanas position.

Det kanske är ide att skärma av kontran lite iaf...

Men hörni, jag har hört att om man ska använda flera mickar i samma rum så ska de vara vända åt samma håll för att inte få fasfel, är det något som stämmer? Gör ni så?

Fasfel handlar inte om mikrofonsers riktning utan relativa avstånd mellan minst två mikrofoner å samma ljudkälla...

Mina reflektioner i övrigt... Jobbar en del med jazzljud på Flamman i linköping å även i studiosammanhang...

Förutsättningen för att få till en stereomickning är att rummet låter bra. Annars är det helt meningslöst.

Vad gäller trummor så hade jag nog kört steroöverhäng, virvel (för visp-pill) och kagge.

Bas line samt mikrofon(även om jag gissar att trummorna kommer att läcka så pass mycket i miken så den blir tämligen oanvändbar, framför allt om du mickar enligt förslag ovan på långt avstånd i samma rum som trumpularen...)

Piano förmodligen två kondingar

Slaskobröl (Sax) förmodligen kond stormembran, kanske dynamiska i läckagesynpunkt

Det som man bör laborera mycket med är mikrofonernas karaktäristik och placering för att minimera läckage alternativt få ett snyggt läck och samtidigt få tillräckligt korta avstånd mellan medlemmarna i bandet att de faktiskt kan spela vettigt åsså...

Dvs minimera läck genom att placera saker i mikrofonerns "nollzoner" alternativt i upptagningsområdet för att få ett mer balanserat läck... Samt naturligtvis placera mikrofonerna relativt nära resp. instrument.

Spela in utan kompression... kompressionen kommer i värsta fall göra läck minst sagt besvärligt...

Skärma så mycket som det e praktiskt... kanske framför allt för att få bort trummor ur piano/flygel.

/mattias

Redigerat av mattiasd

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.