Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har planer på att börja spela in en skiva. Planen är att jag ska spela in en pre-demo här hemma i datorn, när jag spelar in gitarr (8a strängad) & bas.

Tänkte jag spela in med min pod x3 och eventuellt nån annan förstärkare till basen. Sedan hade jag tänkt att re-amp'a signalen i studion sedan. Jag har hört talas om "reamping" man har direkt ingen erfarenhet av det, jag hade tänkt att spela in en signal via poden, sedan en annan "unprocessed signal" för att spara till studion sedan, där den ska spelas upp i förstärkare/mickar/diverse studio effekter.

Studion jag kommer spela in i ligger i England, så jag kommer inte ha nån möjlighet att vara där på plats under själva inspelningen, så det är viktigt att allt funkar då det kommer kosta runt 30 000:-

Så nu behöver jag få reda på hur man re-ampar på bästa sätt, och hur man får den bästa signalen att arbeta med minsta detalj som kan vara avgörande för slutresultatet är värt att nämnas.

Sedan något annat jag undrar över, även om signalen låter bra rent ljudmässigt, hur ser man till att det låter "bra" och att man får samma "känsla" när signalen re-ampa's i studion sedan, man spelar ju mycket på det ljud man har, spelar man med en annan stärkare med ett annat sound, kommer man sannolikt spela med en annan "känsla"... Hur ser man till att man undviker detta, går det ?

Ska man se till att gitarrljudet man har är så "torrt" som möjligt, utan effekter (reverb/delay) etc. Nu snackar jag inte om den reampade signalen, utan den den signalen jag spelar in med Poden.

Redigerat av Ekstasis
Annons
Postat

har ingen tidigare egenskap, men tänk dig att du ska spela in gitarr, men att någon redan har spelat allting ^^

Dvs, ren linjesignal, med inställningar som om du skulle spela in gura genom förstärkare!

Som sagt, "vanlig" signal, skicka ut via ett ljudkort, in i förstärkaren, micka den n viola!

Jag kan vara obildad och ha fel, men i teorin funkar det O-o

Postat
har ingen tidigare egenskap, men tänk dig att du ska spela in gitarr, men att någon redan har spelat allting ^^

Dvs, ren linjesignal, med inställningar som om du skulle spela in gura genom förstärkare!

Som sagt, "vanlig" signal, skicka ut via ett ljudkort, in i förstärkaren, micka den n viola!

Jag kan vara obildad och ha fel, men i teorin funkar det O-o

Mmm, låter ju iofs enkelt och bra 😉

Men tror dessvärre inte att det är så enkelt, speciellt då jag betalar studion för att få en produktion i topklass.

Postat

självklart, men försök att se dig framför dig!

I en studio, så spelar du in med din källa (alternativa pedaler etc), linje till förstärkare och sedan en omsorgsfullt vald mickupsättning till gitarrförstärkare.

När du du re-ampar så vill du spela in "din källa (alternativa pedaler etc)", det kan varken bli lättare/svårare eller bättre än så 😉

Om jag har fel så får någon säga till, men jag litar på min kunskap ;D

Postat

Jag vill för det första få reda på hur jag spelar in signalen, har hört talas om reamp "boxar" och likande..som är speciellt avsedda för detta syfte...eller vad är bästa lösningen ?

Sedan som sagt, det svårtaste problemet är ju valet av det gitarrljud man spelar in med, något som låter bra på Podden här hemma, kanske låter totalt annorlunda i studion... Att spela med en POD och en riktig stärkare i studio går väl inte direkt att jämföra...en riktig uppmickat stärkare har en helt annat dynamik och karraktär....Värt att nämna är också att musiken jag sysslar med är ganska "minimalistisk", utan rätt sound och atmosfär så är den tämligen meningsös skulle jag vilja påså...Så valet av sound med poden är viktigt...Skulle som sagt vara intressant att höra vad man bör tänka på av er som har tidigare efarnhet...

Postat

Låter lite som att gå över ån efter vatten...Då du skriver att gitarrsoundet för din musik är centralt för att nå dit du vill, så borde du väl kunna hitta en studio där du har möjlighet att närvara..?

Postat

Låter i mina öron som ett lotteri med tämligen dåliga odds. Att lämna bort ansvaret för hela gitarrljudet till nån annan i ett annat land, njäe hänger nog inte med här.

Om du vill skruva gitarrljud i all oändlighet så tycker jag faktiskt att Line6 gearboxplugin är ett kanonalternativ. 99 dollar och du kan ändra hur mycket som helst i efterhand. Personligen tycker jag också att det är väldigt praktiskt att kunna ratta när man "inte spelar", alltså spela in grejerna och sitta och ratta under tiden man hör de riktiga riffen.

Det beror förstås på hur religiös du är med att det måste vara riktig mickad stärkare men jag tycker det finns så många andra parametrar som kan sabba ändå så det är inget avgörande eg.

Postat

Reamping är precis så enkelt som du beskriver. Du spelar in en ren singal (alltså gitarren direkt in i datorn) och sen spelar du upp den igen genom stärkaren.

Det smrtaste sättet är nog om du splittar signalen och skickar en till podden, för att ha ett någorlunda likt ljud som du kan spela på... Och en signal skickar du direkt till ljudkortet. Sen är det bara för din del att göra en bra tagning och ljudkillen i england för göra resten av jobbet.

Hans jobb består precis som vanligt i att micka upp stärkaren och ratta den så det låter bra.. Enda skillnaden är att änden på sladden sitter i datorn och inte i gitarren.

Postat (redigerat)

men sakta lite i backarna här... Han kan väl inte bara plugga in guran rakt in i ljudkortet? han behöver väl en DI-box för att kunna spela in en ordentlig linjenivå av gitarrens signal?

DI-boxen driver man antingen med ett batteri och pluggar in i en line-gång på ljudkortet. Alternativt kopplar du in DI-boxen på en mickpreamp och använder 48v fantommatning för att boxen ska fungera som bäst. Tror det senare alternativet är vanligast, dvs att man behandlar DI-boxen som en kondensatormick.

Men PODen kanske har någon DI-box inbyggd?

EDIT: Dessutom bör du beakta att din gitarrsignal kommer vandra genom fler konverterare när du reampar. Din rena signal går ut från en dator genom en D/A-omvandlare - mickas upp i en stärkare och spelas sedan in igen i pro tools eller dyl. där den alltså blir digital igen. Frågan är hur optimalt detta är eftersom du verkar vara mån om ditt gitarrljud.

Kanske skulle skruva till ett sjysst sound i poden istället, de är väl inte så tokiga om man rattar lite? Jag citerar Daniel Gildenlöw från Pain of salvation:

"Hemligheten med att köra Line 6, är att inte använda den som man ska. De förprogrammerade ljuden är helt meningslösa med för mycket dist och ljud som ligger en meter in i lådan. Det första jag gör är att ta en ganska liten stärkare, koppla bort högtalarsimulatorn och stänga av allt vad rum heter. Jag har aldrig varit någon Marshall- eller Mesakille och jakten på det perfekta ljudet har mer övergått till en jakt på versatilitet och att hitta bredden. Om man kan hitta ett hyggligt Fender Twinljud och ett hyggligt Soldanoljud och kombinera dessa i en burk, är det mer värt för mig än att skaffa en av varje."

Johan

Redigerat av hullan
Postat

Nej självklart (såvida han itne har instrumentingång på ljudkortet). Jag syftade bara på principen bakom att reampa.

Resorna fram och tillbaks genom ad/da resulterar i ett litet diskantbortfall (och om du har otur så får du eventuellt lite brus).

I metalsvängen är det väldigt vanligt att man spelat in en extra, ren singal, speciellt om man skickar det till nån annan som ska mixa.

Postat
Låter lite som att gå över ån efter vatten...Då du skriver att gitarrsoundet för din musik är centralt för att nå dit du vill, så borde du väl kunna hitta en studio där du har möjlighet att närvara..?

Jo det vore iofs det bästa om man kunde vara där på plats under inspelningen, men jag antar att det går bra ändå, vi kan skicka filer till varandra osv..

Studion och producenten i fråga är dock inte vem som helst, han är med i ett band som har varit den huvudsakliga inspiriationen för min musik så det passar mig perfekt, jag tror nog han är en av dom få som skulle kunna sätta sig in musiken på ett lite mer djupare plan...Rent ljudmässigt tror jag han har väldigt bra koll på hur jag vill att det ska låta. Sedan passar det mig bättre att spela in hemma, om det nu går att reampa på det här sättet...att spela in i studio under tidspress skulle inte kännas speciellt bra...iallafall något jag undviker om det finns andra alternativ...Men om det nu skiter sig med att reampa, så får jag nog spela in allt i studion...

Hur som helst enligt honom på studion skulle det inte vara några problem att reampa, men had bad mig att jag skulle gå igenom grundligt vad det är som gäller när man reampar, både när det gäller hård och mjukvara ljudnivåer etc.

Postat
Låter lite som att gå över ån efter vatten...Då du skriver att gitarrsoundet för din musik är centralt för att nå dit du vill, så borde du väl kunna hitta en studio där du har möjlighet att närvara..?

Jo det vore iofs det bästa om man kunde vara där på plats under inspelningen, men jag antar att det går bra ändå, vi kan skicka filer till varandra osv..

Studion och producenten i fråga är dock inte vem som helst, han är med i ett band som har varit den huvudsakliga inspiriationen för min musik så det passar mig perfekt, jag tror nog han är en av dom få som skulle kunna sätta sig in musiken på ett lite mer djupare plan...Rent ljudmässigt tror jag han har väldigt bra koll på hur jag vill att det ska låta. Sedan passar det mig bättre att spela in hemma, om det nu går att reampa på det här sättet...att spela in i studio under tidspress skulle inte kännas speciellt bra...iallafall något jag undviker om det finns andra alternativ...Men om det nu skiter sig med att reampa, så får jag nog spela in allt i studion...

Hur som helst enligt honom på studion skulle det inte vara några problem att reampa, men had bad mig att jag skulle gå igenom grundligt vad det är som gäller när man reampar, både när det gäller hård och mjukvara ljudnivåer etc.

Då förstår vi iallafall lite mer av din angelägenhet att reampa över vattnet 🙂 Ska väl inte stöta på mer "problem" än just ev. kommunikation er emellan...Hur DU vill ha det alltså.

Postat
Låter i mina öron som ett lotteri med tämligen dåliga odds. Att lämna bort ansvaret för hela gitarrljudet till nån annan i ett annat land, njäe hänger nog inte med här.

Om du vill skruva gitarrljud i all oändlighet så tycker jag faktiskt att Line6 gearboxplugin är ett kanonalternativ. 99 dollar och du kan ändra hur mycket som helst i efterhand. Personligen tycker jag också att det är väldigt praktiskt att kunna ratta när man "inte spelar", alltså spela in grejerna och sitta och ratta under tiden man hör de riktiga riffen.

Det beror förstås på hur religiös du är med att det måste vara riktig mickad stärkare men jag tycker det finns så många andra parametrar som kan sabba ändå så det är inget avgörande eg.

"Dåliga odds" hmm..ok..låter ju inte bra...trodde oddsen skulle vara bra om man gör det på rätt sätt dvs.

Jag har ännu inte packat upp min Pod X3, men har kört med XTn under ganska länge, den var ingen höjdare måste jag säga, hade dock ingen av addonsen som t.e.x metalpack, som jag tror skulle vara av stor nytta.... Gitarrtonen som man får av Podden är dock en bra grund att arbeta med, man kan manipulera ljudet en hel del i efterhand i cubase osv...men det blir nog svårt att få det att låta lika bra som en mickat stärkare tror jag... Det enda är väl man använder ett par kraftulla impulsreverb eller liknade som ger lite "rum" i ljudet..finns säkert en miljon andra sätt...problemet är att jag inte besitter någon djupare kunskap i inspelningsteknik, utan kan enbart grunderna....

Hur som helst POD är en utmärkt pre amp men när det kommer till mick/högtalar simulering håller den inte måttet, det låter digitalt och plastigt...Men visst jag skulle kunna manipulera ljudet en hel del i cubase med dvs pluggar, till jag blir nöjd, men det kommer ändå sannolikt låta som en heminspelning istället för en professionell studio inspelning.

Men som sagt, har ännu inte provat min Pod X3, det bästa vore ju helt klart om man fick ett bra sound med denna, men jag är dock skeptisk till det... den ska dock vara bra för låga oktaver till skillnad från vanliga gitarrförstärkare (jag kör 8a strängat),

Postat (redigerat)
men sakta lite i backarna här... Han kan väl inte bara plugga in guran rakt in i ljudkortet? han behöver väl en DI-box för att kunna spela in en ordentlig linjenivå av gitarrens signal?

DI-boxen driver man antingen med ett batteri och pluggar in i en line-gång på ljudkortet. Alternativt kopplar du in DI-boxen på en mickpreamp och använder 48v fantommatning för att boxen ska fungera som bäst. Tror det senare alternativet är vanligast, dvs att man behandlar DI-boxen som en kondensatormick.

Men PODen kanske har någon DI-box inbyggd?

EDIT: Dessutom bör du beakta att din gitarrsignal kommer vandra genom fler konverterare när du reampar. Din rena signal går ut från en dator genom en D/A-omvandlare - mickas upp i en stärkare och spelas sedan in igen i pro tools eller dyl. där den alltså blir digital igen. Frågan är hur optimalt detta är eftersom du verkar vara mån om ditt gitarrljud.

Kanske skulle skruva till ett sjysst sound i poden istället, de är väl inte så tokiga om man rattar lite? Jag citerar Daniel Gildenlöw från Pain of salvation:

"Hemligheten med att köra Line 6, är att inte använda den som man ska. De förprogrammerade ljuden är helt meningslösa med för mycket dist och ljud som ligger en meter in i lådan. Det första jag gör är att ta en ganska liten stärkare, koppla bort högtalarsimulatorn och stänga av allt vad rum heter. Jag har aldrig varit någon Marshall- eller Mesakille och jakten på det perfekta ljudet har mer övergått till en jakt på versatilitet och att hitta bredden. Om man kan hitta ett hyggligt Fender Twinljud och ett hyggligt Soldanoljud och kombinera dessa i en burk, är det mer värt för mig än att skaffa en av varje."

Johan

Hallå Johan, bra att du nämde det, Någon form av DI BOX behöver jag, och svar ja, men det finns många olika typer av di-boxar, Podden har en inbyggd tror jag, men det blir nog inte lika bra som man kör med en riktig di-box skulle jag tro,.

Sedan tror jag nog det är en reamping box man ska ha, istället för en vanlig DI-BOX, typ http://www.zzounds.com/item--RADPRORMP ?

Men rätta mig om jag har fel, har igentligen inget koll på vad som är bäst...

När det gäller reamping har ju ganska dåligt grepp på hur bra möjligheterna är rent ljudmässigt, är det en kompromiss dvs det blir inte alls lika bra som om man spelar in direkt ?

Är osäker på hur mycket signalen påverkas den går igenom D/A-omvandlare osv...Om man nu ska micka upp en stärkare kanske detta är av låg relevans i sammanhanget ? Vad jag tror och också hoppas på att är att han killen i studion kan lyckas ratta fram nått bra ljud...speciellt tanke på att jag betalar honom 3000 kr om dagen...

Jo jag läste den där PoS intervjun i sommras, och visst jag håller med honom...

Med tillräcklig kunskap och vet vad man sysslar med så kan man få fram ett bra sound med PODen...Det bästa vore ju som sagt om man kunde micka upp nån combo stärkare...Men då jag bor i lägenhet så funkar det nog inge vidare.

Redigerat av Ekstasis
Postat
Studion och producenten i fråga är dock inte vem som helst, han är med i ett band som har varit den huvudsakliga inspiriationen för min musik så det passar mig perfekt, jag tror nog han är en av dom få som skulle kunna sätta sig in musiken på ett lite mer djupare plan...Rent ljudmässigt tror jag han har väldigt bra koll på hur jag vill att det ska låta.

AHAA! Då kommer ju saken i ett helt annat läge, särskilt om han skickar filer och ni har korrenspondens på det sättet. Spännande må jag säga. Vad är det för band som är din huvudsakliga insipiration? Inte många som kör 8 strängat förutom Meshuggah så jag blir ruskigt nyfiken.

En annan sak, packa upp din X3 för tusan. Den krossar ju Xt eftersom den innehåller metalpack och hela skiten. Jag kör big bottom och EQ-boost stomp och det är toppen.

Kolla vad du tycker om mitt näst översta klipp på min länk. Det är ett kort 8-strängs riff i F, jag tror att du underskattat möjligheterna med X3

Postat
Studion och producenten i fråga är dock inte vem som helst, han är med i ett band som har varit den huvudsakliga inspiriationen för min musik så det passar mig perfekt, jag tror nog han är en av dom få som skulle kunna sätta sig in musiken på ett lite mer djupare plan...Rent ljudmässigt tror jag han har väldigt bra koll på hur jag vill att det ska låta.

AHAA! Då kommer ju saken i ett helt annat läge, särskilt om han skickar filer och ni har korrenspondens på det sättet. Spännande må jag säga. Vad är det för band som är din huvudsakliga insipiration? Inte många som kör 8 strängat förutom Meshuggah så jag blir ruskigt nyfiken.

En annan sak, packa upp din X3 för tusan. Den krossar ju Xt eftersom den innehåller metalpack och hela skiten. Jag kör big bottom och EQ-boost stomp och det är toppen.

Kolla vad du tycker om mitt näst översta klipp på min länk. Det är ett kort 8-strängs riff i F, jag tror att du underskattat möjligheterna med X3

+1. Tänkte faktiskt precis rekommendera honom att lyssna på dina klipp. Du krämar ur en hel del gott ur podden 😲

Postat
Studion och producenten i fråga är dock inte vem som helst, han är med i ett band som har varit den huvudsakliga inspiriationen för min musik så det passar mig perfekt, jag tror nog han är en av dom få som skulle kunna sätta sig in musiken på ett lite mer djupare plan...Rent ljudmässigt tror jag han har väldigt bra koll på hur jag vill att det ska låta.

AHAA! Då kommer ju saken i ett helt annat läge, särskilt om han skickar filer och ni har korrenspondens på det sättet. Spännande må jag säga. Vad är det för band som är din huvudsakliga insipiration? Inte många som kör 8 strängat förutom Meshuggah så jag blir ruskigt nyfiken.

En annan sak, packa upp din X3 för tusan. Den krossar ju Xt eftersom den innehåller metalpack och hela skiten. Jag kör big bottom och EQ-boost stomp och det är toppen.

Kolla vad du tycker om mitt näst översta klipp på min länk. Det är ett kort 8-strängs riff i F, jag tror att du underskattat möjligheterna med X3

Jo, det borde funka bra, sedan om jag ska godkänna mixen bör jag nog införskaffa mig ett par trovärdiga lurar också, har ett par AKG 240STUDIO, men dom är ju som bekant inte ärliga när det gäller basen, basen är verkligen klen i dessa lurar. Har funderat på någon av lurarna i Ultrasone's Proline serie, eventuellt Sennheizer, men vettifan, ultrasone känns häftigare...

Bandet "Esoteric" från England är den huvudsakliga inspirationen för detta projekt, dom spelar nån form av mörk/psykedelisk/döds doom..riktigt tunga grejjor... Tror det kan bli riktigt tungt med 8a strängat..Som sagt inte många som kör med det förutom Meshuggah dvs (som är mitt favorit band totalt sett).

Vart kan jag höra dina skapelser då ?

Skulle vara riktigt intressant att höra X3an.

Postat

Hittade bara några korta klipp med Esoteric på allmusic.com Svårt att få en bild av det lilla. Får checka dem ordentligt sen kanske.

Mina klipp hittar du längst ner i varje inlägg här. ca 2 cm nedanför DEN HÄR raden 🙂 De översta är de nyaste, jag kör dock guitarport med alla modelpacks

Postat (redigerat)
Hittade bara några korta klipp med Esoteric på allmusic.com Svårt att få en bild av det lilla. Får checka dem ordentligt sen kanske.

Mina klipp hittar du längst ner i varje inlägg här. ca 2 cm nedanför DEN HÄR raden 😛 De översta är de nyaste, jag kör dock guitarport med alla modelpacks

Ah missade det, såg det nu:)

Och WOOOW jag är förbluffad, att du var en såndär Meshuggah-nörd det trodde jag inte.

Du har lyssnat på Sol Niger Within ganska rejällt också tror jag 🙂

Låter så jävla nice när du lägger synthmattor över på Meshuggah riffen, blir väldigt SNWaktigt 🙂

Meshuggah/SNW är min favorit musik så jag gillar verkligen det du gör, Jag kan spela Chaosphere skivan på gitarr, och har som mål att lära mig Nothing också, men borde inte vara några problem då chaosphere anses vara svårare. Vi kanske kan göra nått ihop nångång på skojj eller så ?

Du har verkligen lyckats få till ett riktigt bra ljud på x3an speciellt på sista klippet, skulle vara lite intressant och få reda på hur du lyckades få ett sånt bra ljud, har du tokprocessat signalen i cubase eller så ? Antar att du laggt till en hård compressor och likande.

Dom 2 klippen längst ner ville inte funka verkar det som...Men har du några fulla låtar att skicka så är jag helt klart intresserad, antingen via PM eller om du laddar upp på mediafire eller liknade.

Angående Esoteric, det här är väl deras mest populära låt, kanske också deras mest lättlyssnade

http://www.imeem.com/people/fSbhA4P/music/...od_of_the_eyes/

Mer hela låtar finns här http://www.myspace.com/esotericuk

Redigerat av Ekstasis
Postat

Hehe, kul att du gillade skiten. Jo meshuggah utgör ju 99% av all metal jag lyssnar på, ingen tvekan om det

Ang ljudet så skulle jag som de viktigaste komponenterna nämna: big bottom stärkaren, EQ boost pedalen, EMG 707 mick i gitarrjävlen, 4 INDIVIDUELLA SPÅR!!! snortight spelat, inte så väldans mycket EQ och kompressioni cubase, faktum är att jag fortfarande inte fattar hur en kompressor funkar 🙂 får kolla upp det, hehe

Och som sagt, använder inte X3an utan guitarport, men med alla modelpacks är det ju tämligen motsvarande

Kul med fler Meshuggah nördar. Vore kul att höra nåt du gjort också. Jag har dåligt med färdiga fullängdare, eg bara "dödsmusik" nederst av klippen, den funkade nyss iaf så du kan ju kolla den.

Har dock planer på angenäma skapelser i framtiden så 🙂

Esoteric var myyyyyycket mörkt. Rackarns alltså. Inget man sätter på på ett barnkalas direkt 😛

  • 4 veckor senare...
Postat

Ramlade över den här lilla filmen, där Bumblefoot från Guns 'n roses sitter och reampar:

Och appråpå just reamping - jag har provat det massor med gånger, men aldrig lyckats få ett bra resultat. Det låter helt enkelt skit när signalen kommer från datorn till förstärkaren.

Jag antar att det är just en sån där "reamping box" som det tipsas om tidigare i tråden - som saknas.

Finns det inga billigare dylika tingestar att köpa? Den kändes lite i överkant för mej, prismässigt.

Postat
Sedan tror jag nog det är en reamping box man ska ha, istället för en vanlig DI-BOX, typ http://www.zzounds.com/item--RADPRORMP ?

Men rätta mig om jag har fel, har igentligen inget koll på vad som är bäst...

Det du behöver är en schysst linebox (DI) eller en högohmig ingång på ditt ljudkort. Vad personen som reampar åt dig behöver är en omvandlare från linjesignal till högohmigt. Reamp-boxar brukar man kalla det senare. alternativt är det en kombination av de båda.

För att undvika missförstånd. När du spelar in dina gitarrer ska du sätta lineboxen före poden så du får dels en podad gitarr och dels en helt ren gitarr. Den rena gitarren kommer inte låta särskilt spännande. Det är helt i sin ordning.

Var noga med att skicka med de poddade spåren till mix så att det finns en referens att utgå rån när dina gitarrer reampas.

Postat
Sedan tror jag nog det är en reamping box man ska ha, istället för en vanlig DI-BOX, typ http://www.zzounds.com/item--RADPRORMP ?

Men rätta mig om jag har fel, har igentligen inget koll på vad som är bäst...

Det du behöver är en schysst linebox (DI) eller en högohmig ingång på ditt ljudkort. Vad personen som reampar åt dig behöver är en omvandlare från linjesignal till högohmigt. Reamp-boxar brukar man kalla det senare. alternativt är det en kombination av de båda.

För att undvika missförstånd. När du spelar in dina gitarrer ska du sätta lineboxen före poden så du får dels en podad gitarr och dels en helt ren gitarr. Den rena gitarren kommer inte låta särskilt spännande. Det är helt i sin ordning.

Var noga med att skicka med de poddade spåren till mix så att det finns en referens att utgå rån när dina gitarrer reampas.

Tack så mycket, äntligen någon som verkar kunna något om detta 🙂

Väntar fortfarande på tips på specifik hårdvara att köpa, DI Box samt en Reamping box.

Postat
Vad personen som reampar åt dig behöver är en omvandlare från linjesignal till högohmigt. Reamp-boxar brukar man kalla det ...

Jag måste fråga, är det nödvändigt? Och då är jag nyfiken på varför. Impedansanpassning i all ära, men det rockar väl bra med linjesignal rätt in i en stärkare, bara man är varsam med nivå.

Rätta mig om jag har fel. Jag kan ju alltid lära mig nåt nytt:)

Postat

Min erfarenhet är att linjesignal ger en helt annan frekvensbalans än den höghohmiga signalen direkt från en gitarr, bas eller elpiano.

Till Ekstasis: Du behöver ingen reamp-box om det är personen i England som reampar gitarrerna åt dig. Det du behöver är en linebox (DI-box). Du hittar schyssta passiva alternativ från 1000:-. Ett tips är att enbart lyssna på den poddade signalen när du läger gitarrerna för att få "rätt" känsla.

  • 4 månader senare...
Postat

Tänkte väcka tråden till liv igen...

Jag tänkte fråga om man kan köra en line out på ljudkortet till förstärkarens ingång? Blir de kass?

=)

  • 2 veckor senare...
Postat
Tänkte väcka tråden till liv igen...

Jag tänkte fråga om man kan köra en line out på ljudkortet till förstärkarens ingång? Blir de kass?

=)

Det kommer inte låta i närheten som det gör när du jackar in en gitarr. Det är två helt olika impedanser (belastningar). Av just den anledningen så kan man se på rätt många preamps att det finns en HiZ eller Instrument In eller liknande. Radial har en box som heter X-amp som funkar bra också. Den har till två utgångar om man vill spela in och micka två olika stärkare samtidigt.

Postat
Prova! Jag lovar att det kommer låta kass! 🥰 Själv kör jag nu med en Little Labs Redeye box och den funkar kalas... 😉

Vad du kan göra om du inte vill köpa en Reamp box är att koppla en dibox bakvändt. Det fungerar. Jag lekte med detta innan jag köpte min X-amp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.