babariba (oregistrerad) Postat 11 april 2008 Postat 11 april 2008 Tjena, Jag vill undvika bli yxmördad av grannen pga sångövningar och inspelning av väldigt stark skriksång. 😉 Så jag har tänkt göra ett portabelt "halvt" sångbås, som utåt isolerar främst de mest energirika (och genomträngande) frekvenserna från sång, vilket jag antar är mellanregister ca 700 - 2000 hz nånstans. Samtidigt vill jag förstås dämpa/absorbera för att undvika fula reflektioner och fasförskjutningar. Det behöver inte vara 100% isolerat, bara så att det inte låter mer än "vanlig" sång skulle göra i en lyhörd lägenhet (tänk mummelliknande tv-ljud från grannen). Min ide är att göra något liknande till harlan hogans portabla lösning: http://harlanhogan.com/portaboothArticle.shtml, men bygga en box av nåt trä eller dyl, göra den större och utan botten. För att isolera har jag tänkt mig något tyngre material med hög densitet på insidan av boxen, och på det nåt absorberande material för att göra utrymmet helt "dött". Det kommer alltså att isolera uppåt, framåt och åt sidorna. På golvet har jag tjocka mattor och bakåt borde det inte bli så mycket läckage om materialet isolerar och absorberar tillräckligt bra, om jag förstått det hela rätt. För tillfället är det grannen ovanför som blir störd, och inspelningsrummet har gipsväggar, är lyhört och är allmänt svårisolerat samt är i en temporär bostad. Är detta vettigt, och isf hur stor borde boxen vara och vilka material borde jag satsa på? (Har redan funderat på typ vocal booth, men det är inte en ideal lösning för tillfället - samt så vill jag gärna ha något som funkar "on the road"). Tackar... 🙂
babariba (oregistrerad) Postat 21 april 2008 Postat 21 april 2008 Här ekar det öde. I vilket fall så kommer jag nog efter en del mindre lyckade experiment att köra på realtraps portable vocal booth, som är namnet till trots en större version av reflection filter/mic thing. Den ska enligt tillverkarn absorbera tillräckligt mycket av rösten så att den inte går ut i rummet o studsar. Det plus hänga upp en massa grejer så att rummet slutar leka resonanslåda, och eventuellt ställa in den i en filtbeklädd garderob eller dyl (vid övning mest) torde funka tillfredställande. Tjohejsan.
Claes Holmerup Postat 21 april 2008 Postat 21 april 2008 Det är stor skillnad på ljudisolering och akustikbehandling. 😮 Det som behöver i ditt fall, för att inte störa grannarna, är ljudisolering - och då är det bara typ ett lufttätt, flytande rum med tung isolering i väggar, golv och tak som hjälper.
babariba (oregistrerad) Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 (redigerat) Det är stor skillnad på ljudisolering och akustikbehandling. 😱Det som behöver i ditt fall, för att inte störa grannarna, är ljudisolering - och då är det bara typ ett lufttätt, flytande rum med tung isolering i väggar, golv och tak som hjälper. Jo, jag är medveten om att det är skillnad. En viss isolering torde man dock oftast uppnå med dämpande material. Finns det material som dämpar t.ex. mellanregister helt utan att isolera? MEN i detta fallet handlar det som jag beskrev inte om generell isolering för allehanda ljudkällor, utan bra dämpning och VISS isolering för sång, endast. Realtraps säger själva att varför deras produkt är bättre än reflection filter eftersom den hindrarljudet från att läcka ut i rummet och studsa i första taget , vilket innebär att den måste isolera en del. Visst kan det läcka ut lite ljud uppåt/neråt och bakåt, men efter vad jag sett på deras tester så verkar det inte vara speciellt mycket (såg dock på gearslutz att någon la till lite absorbering bakom för en något bättre effekt t.ex.) Märkte dock att det blev ändå rätt dyrt med pvb då det kostar typ 299$ +120$ shipping+ vat. Man kan nog konstruera liknande lösning med grejerna som finns på http://www.ljudbalans.se/ för en fjärdedel av priset. Blir lite meck, men det kan det vara värt. Redigerat 22 april 2008 av babariba
Claes Holmerup Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 Det är stor skillnad på ljudisolering och akustikbehandling. 😱Det som behöver i ditt fall, för att inte störa grannarna, är ljudisolering - och då är det bara typ ett lufttätt, flytande rum med tung isolering i väggar, golv och tak som hjälper. Jo, jag är medveten om att det är skillnad. En viss isolering torde man dock oftast uppnå med dämpande material. Finns det material som dämpar t.ex. mellanregister helt utan att isolera? MEN i detta fallet handlar det som jag beskrev inte om generell isolering för allehanda ljudkällor, utan dämpning och VISS isolering för sång, endast. Realtraps säger själva att varför deras produkt är bättre än reflection filter eftersom den hindrarljudet från att läcka ut i rummet och studsa i första taget , vilket innebär att den måste isolera en del. Nej - den dämpar bara rummets akustik. Ingen isolering mot omvärlden, precis som vid all annan akustikbehandling.
babariba (oregistrerad) Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 (redigerat) Det är stor skillnad på ljudisolering och akustikbehandling. 😱Det som behöver i ditt fall, för att inte störa grannarna, är ljudisolering - och då är det bara typ ett lufttätt, flytande rum med tung isolering i väggar, golv och tak som hjälper. Jo, jag är medveten om att det är skillnad. En viss isolering torde man dock oftast uppnå med dämpande material. Finns det material som dämpar t.ex. mellanregister helt utan att isolera? MEN i detta fallet handlar det som jag beskrev inte om generell isolering för allehanda ljudkällor, utan dämpning och VISS isolering för sång, endast. Realtraps säger själva att varför deras produkt är bättre än reflection filter eftersom den hindrarljudet från att läcka ut i rummet och studsa i första taget , vilket innebär att den måste isolera en del. Nej - den dämpar bara rummets akustik. Ingen isolering mot omvärlden, precis som vid all annan akustikbehandling. Det är möjligt att jag missar ngt, men det låter inte helt logiskt. De själva skriver på hemsidan: " As you sing or speak into the booth, it prevents your voice from getting out into the room in the first place. This is far more effective than trying to block room ambience and reflections after the fact." Ok, de pratar om room ambience, men om materialet skulle släppa igenom ljudet helt och endast dämpa reflektioner, då skulle ju ljudet gå igenom och bli "reflections after the fact", eller hur? Då talar vi alltså om att sjunga rätt in i materialet, på nära avstånd, likt på deras video http://www.realtraps.com/video_pvb-doug.wmv Det insinuerar också att sång/röst allmänt är rätt riktad, d.v.s. större delen av ljudet går in i skivorna och läcker inte ut i rummet längst med sidorna och bakåt. Om nu ljudvågor från röst skulle färdas mer omnidirektionellt på direkten så skulle den effekten de beskriver inte uppstå och att undvika att ljudet läcker lite varstans är ju en av variablerna man försöker kontrollera med isolering. Redigerat 22 april 2008 av babariba
niklus Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 hej! Jag har gjort en liknande idé i min "hemmastudio", kolla på bilderna här så får du se min lösning.
babariba (oregistrerad) Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 hej! Jag har gjort en liknande idé i min "hemmastudio", kolla på bilderna här så får du se min lösning. Niklus: Nice! Det är en lite mindre lösning än vad jag tänkte mig - hur bra tycker du att det funkar när det gäller isolationen utåt? Vad är det för trä du använder, och isolerar det verkligen (har för mig att trä släpper igenom en hel del)? Ser inte riktigt - vad är det vita som ser ut att vara emellan träskivorna?
niklus Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 hej! Jag har gjort en liknande idé i min "hemmastudio", kolla på bilderna här så får du se min lösning. Niklus: Nice! Det är en lite mindre lösning än vad jag tänkte mig - hur bra tycker du att det funkar när det gäller isolationen utåt? Vad är det för trä du använder, och isolerar det verkligen (har för mig att trä släpper igenom en hel del)? Ser inte riktigt - vad är det vita som ser ut att vara emellan träskivorna? det är en spegel, haha Jag hade den där när jag inte hade "boxen" där då det såg så tråkigt ut annars. Jag tycker att det isolerar hur bra som helst, dock är "halvcirkeln" lite mer utsvängd än vad som syns på bilden 😑 Jag tog bara två plankor och formade som jag ville ha dom, och tog sedan en bit från baksidan av en gammal garderob och böjde över, sedan häftade, och limmade jag fast den 😉
babariba (oregistrerad) Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 (redigerat) det är en spegel, haha 😑 Jag hade den där när jag inte hade "boxen" där då det såg så tråkigt ut annars. Jag tycker att det isolerar hur bra som helst, dock är "halvcirkeln" lite mer utsvängd än vad som syns på bilden 😉 Jag tog bara två plankor och formade som jag ville ha dom, och tog sedan en bit från baksidan av en gammal garderob och böjde över, sedan häftade, och limmade jag fast den 🙂 Aha. Ja det dämpar säkert bra, men har du haft grannen eller nån lyssna hur det låter typ i ett annat rum/trappen/lägenheten ovanför, när nån tar i ordentligt (då snackar jag ett ordentligt, högt, skrik )? EDIT: Vad är det för material i absorbenten förresten? Redigerat 23 april 2008 av babariba
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.