John89 Postat 10 april 2008 Postat 10 april 2008 (redigerat) Hej jag har just flyttat min hemmastudio till ett rum på övervåningen av mitt hus. För några dagar sen började det regna och efter någon dag så kände jag att luften i rummet blev en aning fuktigt. det är nämligen så att i rummet på övervåningen så har jag en dörr som leder till vinden och där vinden har öppningar för att huset ska "andas" så att säga. sedan har jag också ett fönster på taket som regnet rinner ner för när det regnar. det jag undrar nu, är om den fuktiga luften är farlig på något sätt för exempelvis (instrument, monitorhögtalare [som jag egentligen är mäst rädd för], mick o.s.v) och om det nu är farligt, vad kan jag göra för att förhindra eller få bort den lite fuktiga luften? Redigerat 10 april 2008 av John89
Backspin Postat 10 april 2008 Postat 10 april 2008 Vad jag har hört så är relativ hög luftfuktighet bra för instrument. Har själv "studion" i samma rum som vi brukar hänga tvätt. Luftfuktning och ljuddämpning på en gång liksom, kanon. Här däremot tidigare fått en gitarr förstörd pga torr luft. Undrar om inte stora variationer i temperaturen gör större skada på instrumenten. /Pål
Gilbert Postat 10 april 2008 Postat 10 april 2008 När det gäller utrustning är det bäst med torr luft.
Ludgo-Pelle Postat 10 april 2008 Postat 10 april 2008 Torr luft (inom rimliga gränser) är ju bra för elektronik men mindre bra för träinstrument. Även om torr luft lättare kan ge upphov till statisk elektricitet. En för hög luftfuktighet är absolut inte bra för varken instrument, elektronik och inte minst för huset! Idealet är ju det som man kallar för "normal luffuktighet". Då mår både människor, hus, instrument och elektronik allra bäst. Det låter som att du har ganska uppenbara problem med ditt hus som faktiskt kan vara ganska allvarliga! Det är bra att du har genomströmning på vinden med lite ventialtion. Men det låter också som att du har för hög luftfuktighet där och att du har problem med fönstret. Om det är på det sättet så innebär det en mycket stor risk för mögel på hela vinden och som ganska snabbt kan sprida sig i resten av hela huset om du inte motar Olle i grind i ett tidigt skede! I så fall kan detta bli svindyrt om du väntar för länge, så det gäller verkligen att du kollar upp det här så snart du bara kan. Om vinden har dessa problem som jag misstänker så klassas det för någonting som man brukar kalla för en "riskkonstruktion". Om fuktigheten har varit stor på vinden under en väldigt lång tid så kan det vara rätt allvarligt om du har otur. Men många gånger kan man avhjälpa det här med ganska enkla medel och som inte alls behöver kosta så mycket. Enkelt men effektivt alltså. Men detta förutsätter att det inte har uppstått för stora skador redan. Om du nu skulle ha mycket fuktskador eller att det finns stor risk att du kommer att få det med tiden, så har fukt en tendens att sprida sig ganska snabbt. Precis samma sak är det med mögelsporer om du nu skulle ha det på vinden. Mögelsporer sprider sig även genom väggar och då spelar det ingen roll hur stängt det än är upp till vinden. Bra att veta! Om jag vore i dina kläder så skulle jag vara betydligt mer orolig för din vind och ditt hus än din utrustning så att det eventuella problemet inte sprids ner till övriga huset via väggar och tak/golv! I varje fall i ett inledande skede. Är fuktproblemet stort så att det har spridit sig in i väggarna (från vinden) så har du nog problem om du inte skyndar dig på! Risken för detta finns låter det som på din beskrivning. Mitt tips är att du snarast tar dit ditt försäkringsbolag eller Anticimex som gör en fuktighetsmätning åt dig. Men gör det alltså snarast, dvs. helst under kommande vecka! De har svnundyra och exakta mätinstrument som mäter luftfuktigheten både i rummet och golv, väggar och tak oavsett material, och de kan även se om det finns mögel, vilken sort och i vilken omfattning. De kan då avgöra hur stort problemet är eller om det kanske inte är något problem så att du kan sova lugnt. Självklart vet de också hur du ska bära dig åt för att få en normal luftfuktighet i huset (för det har du ju inte idag) och det är som sagt mycket viktigt att du ser till att åtgärda grundproblemet så fort du bara kan innan det är för sent. Jag gissar att huset är mer värdefullt än ett par högtalare och lite annan utrustning. Hoppas att allting går bra och jag önskar dig lycka till! Hälsningar: Ludgo-Pelle
Magpie Postat 11 april 2008 Postat 11 april 2008 Hej jag har just flyttat min hemmastudio till ett rum på övervåningen av mitt hus. För några dagar sen började det regna och efter någon dag så kände jag att luften i rummet blev en aning fuktigt. det är nämligen så att i rummet på övervåningen så har jag en dörr som leder till vinden och där vinden har öppningar för att huset ska "andas" så att säga. sedan har jag också ett fönster på taket som regnet rinner ner för när det regnar. det jag undrar nu, är om den fuktiga luften är farlig på något sätt för exempelvis (instrument, monitorhögtalare [som jag egentligen är mäst rädd för], mick o.s.v) och om det nu är farligt, vad kan jag göra för att förhindra eller få bort den lite fuktiga luften? Ett tips är att du skaffar dig en vanlig liten hygrometer, då ser du direkt vilken luftfuktighet du har.
John89 Postat 12 april 2008 Trådstartare Postat 12 april 2008 (redigerat) Torr luft (inom rimliga gränser) är ju bra för elektronik men mindre bra för träinstrument. Även om torr luft lättare kan ge upphov till statisk elektricitet. En för hög luftfuktighet är absolut inte bra för varken instrument, elektronik och inte minst för huset! Idealet är ju det som man kallar för "normal luffuktighet". Då mår både människor, hus, instrument och elektronik allra bäst. Det låter som att du har ganska uppenbara problem med ditt hus som faktiskt kan vara ganska allvarliga! Det är bra att du har genomströmning på vinden med lite ventialtion. Men det låter också som att du har för hög luftfuktighet där och att du har problem med fönstret. Om det är på det sättet så innebär det en mycket stor risk för mögel på hela vinden och som ganska snabbt kan sprida sig i resten av hela huset om du inte motar Olle i grind i ett tidigt skede! I så fall kan detta bli svindyrt om du väntar för länge, så det gäller verkligen att du kollar upp det här så snart du bara kan. Om vinden har dessa problem som jag misstänker så klassas det för någonting som man brukar kalla för en "riskkonstruktion". Om fuktigheten har varit stor på vinden under en väldigt lång tid så kan det vara rätt allvarligt om du har otur. Men många gånger kan man avhjälpa det här med ganska enkla medel och som inte alls behöver kosta så mycket. Enkelt men effektivt alltså. Men detta förutsätter att det inte har uppstått för stora skador redan. Om du nu skulle ha mycket fuktskador eller att det finns stor risk att du kommer att få det med tiden, så har fukt en tendens att sprida sig ganska snabbt. Precis samma sak är det med mögelsporer om du nu skulle ha det på vinden. Mögelsporer sprider sig även genom väggar och då spelar det ingen roll hur stängt det än är upp till vinden. Bra att veta! Om jag vore i dina kläder så skulle jag vara betydligt mer orolig för din vind och ditt hus än din utrustning så att det eventuella problemet inte sprids ner till övriga huset via väggar och tak/golv! I varje fall i ett inledande skede. Är fuktproblemet stort så att det har spridit sig in i väggarna (från vinden) så har du nog problem om du inte skyndar dig på! Risken för detta finns låter det som på din beskrivning. Mitt tips är att du snarast tar dit ditt försäkringsbolag eller Anticimex som gör en fuktighetsmätning åt dig. Men gör det alltså snarast, dvs. helst under kommande vecka! De har svnundyra och exakta mätinstrument som mäter luftfuktigheten både i rummet och golv, väggar och tak oavsett material, och de kan även se om det finns mögel, vilken sort och i vilken omfattning. De kan då avgöra hur stort problemet är eller om det kanske inte är något problem så att du kan sova lugnt. Självklart vet de också hur du ska bära dig åt för att få en normal luftfuktighet i huset (för det har du ju inte idag) och det är som sagt mycket viktigt att du ser till att åtgärda grundproblemet så fort du bara kan innan det är för sent. Jag gissar att huset är mer värdefullt än ett par högtalare och lite annan utrustning. Hoppas att allting går bra och jag önskar dig lycka till! Hälsningar: Ludgo-Pelle Saken är den att det är (eller snarare känns som att det är) väldigt god och normal luft i nedervåningen ( jag bor i en enplans-villa) och det ända rummet på övervåningen är det rummet jag har min studio i. det är också ändast det rummet som känns fuktigt när det regnar o.s.v. jag har lyckats isolera dörren till vinden nu, och öpptäckte att det är från fönstrer (som sitter) på taket den fuktiga luften kommer mest ifrån, så att säga. Jag har köpt fönster lists isolering (eller vad det nu heter) och ska isoplera det, hjälper inte det så får jag kontakta någon. Redigerat 12 april 2008 av John89
PGW Postat 29 april 2008 Postat 29 april 2008 En enkel bra generell regel när det gäller förvaring av instrument & framför allt elektronik : ha dem inte på en plats där du inte kan sova själv - bortsett från buller förstås. ☺️😎
spandaux (oregistrerad) Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 Jag hade själv studio i en källare med ganska hög luftfuktighet. Instrumenten älskade det och det var rätt behagligt faktiskt, dock så började ett par "satelliter" till stormembranarna rosta, lågpris-variant från kina så det var ju bara att slänga.
musik (oregistrerad) Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 Ett tips är att du skaffar dig en vanlig liten hygrometer, då ser du direkt vilken luftfuktighet du har. Vad Skatan menar är vilken luftfuktighet HUSET har. Du ska alltså INTE stoppa in den i rumpan. 🙂
Magpie Postat 10 maj 2008 Postat 10 maj 2008 Ett tips är att du skaffar dig en vanlig liten hygrometer, då ser du direkt vilken luftfuktighet du har. Vad Skatan menar är vilken luftfuktighet HUSET har. Du ska alltså INTE stoppa in den i rumpan. 🙂 😲😆 Ja, det skulle se bra tokigt ut med en hygrometer där bak. Bra att du förtydligar så vi besparar någon den upplevelsen. Jag köpte min hygrometer (eagle) på Jam för ca 70 kr. Liten och behändig, för den som nu vill stoppa upp den... 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.