Jump to content
Annons

Skit med M-audio's drivrutiner

jonasandersson

Recommended Posts

Jag har installerat M-audio's drivrutiner på Home premium Vista 32-bit. Efteråt satte jag i ljudkortet och startade om datorn, då började den flimra växelvis med lägsta upplösningen respektive den högsta. Endast när jag tryckte Ctrl-alt-delete så upphörde det och när jag tryckte på avbryt så gav det sig. Men det dröjde inte länge förrän det återkom. Det här flimrandet börjar alltid direkt man har loggat in och återkommer i regel sedan.

Jag får medelande om att det är fel i filsystemet och att jag ska köra CHKDSK. När jag gör det så får jag ett meddelande som säger nåt i stil med "Det finns inte tillräckligt med diskutrymme för att gå igenom MF-tabellen."

Partionen är på 100 GB/87 GB är outnyttjat (skulle inte det diskutrymmet räcka).

Jag gick sedan in på min andra partion (med Vista 64-bit) som har mera diskutrymme och använde alternativet "kontrollera volym", då reparerades min 100 GB partion (Vista 32-bit), men då försvann också de installerade drivrutinerna, men i övrigt funkade allt som vanligt.

Jag gjorde om hela processen och installerade om drivrutinerna och fick samma flimrande skärm. Första gången kunde jag inte ens installera Cubase, men denna gång kunde jag det, men fortfarande flimrig skärm

Så vad säger man. M-audio's drivrutiner ställer till det för Vista?

Drivrutinerna gäller för Audiophile 2496. Nån annan som haft problem med dessa drivrutiner i Vista 32-bit?

Dela på andra sajter

Annons
Jag har installerat M-audio's drivrutiner på Home premium Vista 32-bit. Efteråt satte jag i ljudkortet och startade om datorn, då började den flimra växelvis med lägsta upplösningen respektive den högsta. Endast när jag tryckte Ctrl-alt-delete så upphörde det och när jag tryckte på avbryt så gav det sig. Men det dröjde inte länge förrän det återkom. Det här flimrandet börjar alltid direkt man har loggat in och återkommer i regel sedan.

Jag får medelande om att det är fel i filsystemet och att jag ska köra CHKDSK. När jag gör det så får jag ett meddelande som säger nåt i stil med "Det finns inte tillräckligt med diskutrymme för att gå igenom MF-tabellen."

Partionen är på 100 GB/87 GB är outnyttjat (skulle inte det diskutrymmet räcka).

Jag gick sedan in på min andra partion (med Vista 64-bit) som har mera diskutrymme och använde alternativet "kontrollera volym", då reparerades min 100 GB partion (Vista 32-bit), men då försvann också de installerade drivrutinerna, men i övrigt funkade allt som vanligt.

Jag gjorde om hela processen och installerade om drivrutinerna och fick samma flimrande skärm. Första gången kunde jag inte ens installera Cubase, men denna gång kunde jag det, men fortfarande flimrig skärm

Så vad säger man. M-audio's drivrutiner ställer till det för Vista?

Drivrutinerna gäller för Audiophile 2496. Nån annan som haft problem med dessa drivrutiner i Vista 32-bit?

Ja fast inte samma problem. Jag verkar inte kunna spela in en mono signal. När jag i inspelningsprogrammet ställer in att jag vill spela in i mono 16 bit så får jag ett felmeddelande som säger:

"Error opening wave input device.

Make sure that the sampling frequency and the recording format set in the dialog box that appears clicking on the Setting button on the recording vumeter are supported by the soundcard".

Detta gör mig jätte ledsen för jag vill inte spela in stereospår. Jag hade samma ljudkort och samma program (dock en äldre version) i min föredetta Win XP Pro dator och då var det inga problem med detta. Om någon kikar förbi här och har en aning om vad som kan vara fel så hjälp mig gärna tack!

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om du ska hålla på mycket med musik så skulle jag köra en XP-partition för det ändamålet. Då slipper du troligtvis alla problem.

Det är nog en bra idé, men när jag försöker installera XP på en partion så får jag felmeddelandet: 0x0000007E vid installationen, samt nåt felmeddelande angående pci.sys. Då har jag hamnat i en återvändsgränd. Jag kan inte installera XP på min maskin och jag kan inte köra m-audio's drivrutiner på Vista. Det är roligt nästan jämt...

Redigerat av jonasandersson
Dela på andra sajter

Under kontrollpanelen och problemrapporter hittade jag följande meddelande:

"This problem was caused by a compatibility issue between this version of Windows and Delta Audiophile.

M-Audio, the company that manufactured Delta Audiophile, has informed Microsoft that they do not expect to offer updates to fix this problem."

Konstigt, det är ju drivrutinerna för 32-bit som jag laddade ned, så det borde ju ligga i deras intresse att fixa till problem som rör Vista.

Dela på andra sajter

Jag installerade samma XP version på min gamla dator och det funkade galant. Pratade med min lokala databutik och vi kom fram till att det definitivt måste vara ett hårdvaruproblem och att jag skulle disabla det integrerade ljudkortet (kanske man för övrigt ändå borde göra, då man ändå tänker köra Audiophile). Har inte testat än.

Vill först skynda mig in hit och säga att det troligtvis inte är m-audio's drivrutiner som är problemet, när det gäller att använda dessa på Vista 32-bit. Alltså jag hade från början två problem:

1) Fick flimrande skärm när jag installerat m-audio's drivrutiner avsedda för Vista 32-bit.

2) Kunde inte installera XP.

Angående det första problemet: jag hade först Vista 64-bit på hela hårddisken. Gjorde sedan en partion avsedd för Vista 32-bit, installerade drivrutinerna och fick flimrande skärm. Måste ha blivit nåt strul med min partion, kanske inte nåt bra partionsverktyg jag hade. Hur som helst, när jag installerade Vista 32-bit på en egen hårddisk och därefter installerade drivrutinerna för ljudkortet så hade jag inte längre några problem.

Vista är toppen!!!

Om jag nu skulle ha fel (i det påståendet) och jag skulle få problem längre fram så återgår jag till XP och hoppas då kunna installera detta genom att disabla det integrerade ljudkortet.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.