bogii (oregistrerad) Postat 9 april 2008 Postat 9 april 2008 Hejsan. har en fråga... Jag har blivit sugen på att prova sjunga lite med försärkning och mick. (vill prova sjunga lite med delay reverb osv). Jag har en boss gt3 ga5 stärkare och en 2X12 med celestion v30. Min fundering innan jag börjar med sjungadet är: Kan det vara skadligt för förstärkaren/ högtalarna att köra sång igenom dem? Vill ju inte pajja, eller förstöra ljudet på nå sätt.... tacksam för svar.
Claes Holmerup Postat 9 april 2008 Postat 9 april 2008 Du skadar inget - men har förstärkaren någon mikrofoningång? Om den inte har det, så måste du skaffa en micpreamp också. Sången kommer inte att låta kul genom gitarrstärkaren/högtalaren, men visst fungerar det i ett extremt nödläge... 😉
bogii (oregistrerad) Postat 9 april 2008 Postat 9 april 2008 Nej ingen mikrofoningång, men jag har ju alltså en micksladd som har en teleplugg i ena änden så kör den rakt in i stärkaren. Nej alltså det behöver inte låta super, det är bara för tidfördriv hemma... Såg en video på youtube med ett vocal solo med massa delay å vart sugen att leka lite. 🙂
Claes Holmerup Postat 9 april 2008 Postat 9 april 2008 Nej ingen mikrofoningång, men jag har ju alltså en micksladd som har en teleplugg i ena änden så kör den rakt in i stärkaren. Nej alltså det behöver inte låta super, det är bara för tidfördriv hemma... Såg en video på youtube med ett vocal solo med massa delay å vart sugen att leka lite. 🙂 Det hjälper inte att du har en XLR till Telekabel, utan du behöver ha en micingång. Micen har lägre signalnivå och har en annan impedans än gitarrmicarna, så du behöver en micpreamp.
Pontus R Postat 13 april 2008 Postat 13 april 2008 (redigerat) Nej ingen mikrofoningång, men jag har ju alltså en micksladd som har en teleplugg i ena änden så kör den rakt in i stärkaren. Nej alltså det behöver inte låta super, det är bara för tidfördriv hemma... Såg en video på youtube med ett vocal solo med massa delay å vart sugen att leka lite. 🙂 Det hjälper inte att du har en XLR till Telekabel, utan du behöver ha en micingång. Micen har lägre signalnivå och har en annan impedans än gitarrmicarna, så du behöver en micpreamp. Är det helt säkert? Har ett minne från när PA:t i en gammal replokal bröt ihop, då körde vi micken rakt in i en marshall-stack, lät skit men det lät ju iaf... 🙂 Redigerat 13 april 2008 av Pontus R
Claes Holmerup Postat 13 april 2008 Postat 13 april 2008 Nej ingen mikrofoningång, men jag har ju alltså en micksladd som har en teleplugg i ena änden så kör den rakt in i stärkaren. Nej alltså det behöver inte låta super, det är bara för tidfördriv hemma... Såg en video på youtube med ett vocal solo med massa delay å vart sugen att leka lite. 🙂 Det hjälper inte att du har en XLR till Telekabel, utan du behöver ha en micingång. Micen har lägre signalnivå och har en annan impedans än gitarrmicarna, så du behöver en micpreamp. Är det helt säkert? Har ett minne från när PA:t i en gammal replokal bröt ihop, då körde vi micken rakt in i en marshall-stack, lät skit men det lät ju iaf... 🙂 Om det är en dynamisk mic, så kan man förstås få lite och dåligt ljud. Tänkte mest på att de flesta köper någon billig kondensatormic, som måste ha 48V fantommatning för att fungera... 🙂
oioioi Postat 17 april 2008 Postat 17 april 2008 Min son brukar köra vanlig mick (med teleplugg) in i gitarrförstärkaren och sjunga för fulla muggar. Det låter alldeles tillräckligt högt trots att signalen är lite svag.
PGW Postat 19 april 2008 Postat 19 april 2008 Oh ! SM57, 58 eller liknande dynamiska in i en Fender Twin är en punk-klassiker, vi hade inte tillstymmelse till PA & att hyra var ju inte punk enligt tidigt 80-tals-ideal ( = no STREETCRED ! ). Vi genomförde ganska många spelningar på det viset - det lät väl inte direkt...... -öh, hifi, men det lät ju....... 😄😄 Se´n var det en fråga om portabilitet också, har man bara tillgång till en bil ( folka-buss ) i bandet så... Rocka hårt ! Per
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.