Jump to content
Annons

Hur får jag till detta gitarrljud?


fender__

Recommended Posts

Annons

Ljudet i sig är inget märkvärdigt. Kanske lite kompressor. Men det som gör ljudet speciellt är att han kör med fingrarna.

Skulle han ta tag i ett plektrum på det där så tror jag det skulle låta rätt vasst. Just det där mjuka soundet är nog att han spelar med fingrarna. Kan tänka mig att det låter stort där på plats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jga skulle prova att byta till Texas specials som sitter i hans signatur strata, kan du inte detta eller inte har tillgång till sådana resurser, så testa att köra i eggläge på din strata (antar att det e en strata eftersom du gillar knopfler), dvs i position 2 eller 4 på switchen.

dra sedan på med en halvdistad förstärkare av fender model, typ twin reverb eller liknande, och spela med fingrarna, så ska du vara hemma!

hoppas det kan vara till någon hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok.. schysst ska testa.. det vore hemskt trevligt om ni kunde skriva ner egna favourit "inställningar/ljud" som ni brukar spela med =)

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det där är en Pensa-Suhr gitarr. Den har EMG eller möjligen Lindy Fralins pickups. Tyvärr är Mark Knopfler ljudet nog inte mycket gear utan skicklighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är en Pensa-Suhr gitarr. Den har EMG eller möjligen Lindy Fralins pickups. Tyvärr är Mark Knopfler ljudet nog inte mycket gear utan skicklighet.

Sannerligen. Han är en sådan där som i sina inspirerade stunder verkligen kan ta gitarrspelet till en helt annan dimension. Precis som med Ritchie Blackmore och Gary Moore, ibland sitter man bara och gapar och undrar hur i ******* dom kan hitta tonerna som dom gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det där är en Pensa-Suhr gitarr. Den har EMG eller möjligen Lindy Fralins pickups. Tyvärr är Mark Knopfler ljudet nog inte mycket gear utan skicklighet.

Sannerligen. Han är en sådan där som i sina inspirerade stunder verkligen kan ta gitarrspelet till en helt annan dimension. Precis som med Ritchie Blackmore och Gary Moore, ibland sitter man bara och gapar och undrar hur i ******* dom kan hitta tonerna som dom gör.

"Mark Knopfler has an extraordinary ability to make a Schecter Custom Stratocaster hoot and sing like angels on a Saturday night, exhausted from being good all week and needing a stiff beer."
Link to comment
Dela på andra sajter

Forsman (oregistrerad)

Kan bara instämma med de andra; det sitter i fingrarna helt enkelt.

Men generellt kan man väl säga att det egentligen inte handlar om att ha några mängder dist uppvriden, det är nog ganska sparsamt med dist eftersom hans ljud är så pass dynamiskt.

Jag tror att en gitarrist med kass teknik skulle låta gräslig genom Nopp-flarns stärkarrigg, eftersom han har så grym koll på sina anslag och volymkontroll(-er, eftersom det är både volympedal och pot på guran som han använder), men med en liknande gitarr och att man kastar plektrumet all världens väg så kan man komma rätt nära.

Självklart så är det ju en fördel om man har nån promille av karlns känsla också... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om hur Knopfler gör men jag har ibland blivit "beskylld" för att låta som honom rent ljudmässigt, musikalisk skulle jag inte drista mig till att tillåta några jämförelser hehe.

Men som någon påpekade tidigare så underlättar det med en Fender Strata med fem läges switch och använda de sk ägg lägena dsv 2 och 4. Kompressor för lite extra häng (jag änvänder Boss kompressor/sustainer) Sen "chickenpicking" teknik kombinerat med hybrik picking. Han använder inte så mycket tydlig chickenpicking just i detta solot men den underlättar om man har koll på den tekniken när man försöker lira solon med rent ljud och ändå mycket attack.

Det går till så att man drar (poppar), i strängarna ungefär som när man spela "slap" funk på en bas, korta dämpade toner tätt följda av längre toner. Alltså inte som tumslagen i funkbas utan som när man drar i en sträng och släpper den så det blir en extra attack när den slår i halsen.

Hybrid picking är när man spelar med både vanligt plektrum och fingarna samtidigt. Det gör att man tex kan slå an toner med både plektrum och finger samtidigt. Jag har konstgjorda naglar på långfinger och ringfinger på höger hand (jag är högerhänt), för att få tag i strängarna bättre.

Sen är kör han mycket så kallad "double stopping" dvs två eller tretoners ackord spelade med mycket chickenpicking känsla utan att överdriva "funket" i det.

Han gör även mycket hammer ons, ofta många i följd utan mellanrum mellan serierna av tonerna som ger ett flödigt mjukt sound som kontrasterar till det litte ettrigare "country" liret.

Jag misstänker att han även använder lite grövre bassträngar än vad som brukar följa med i en vanlig strängsats, typ ungefär som "hybrid" set man kan köpa av olika märken här i Sverige.

I detta solot låter det som han skitat ner ett annars ganska soft grund sound med någon overdrive i pedalform eller genom överstyring av försäkraren.

Om man fuskar till det och lirar genom en halvkass ackustisk gitarr simulator för elgitarr kan man få en lite Knopfler likt sound också men det blir lite "parodi" över det men det kan vara kul att testa. Parodier har väl aldrig något dött av? eller...ju förresten det kan vara farligt nuförtiden hehe.

Det är vad jag kan komma på. Hoppas att det var till någon hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jo, det är helt klart en Pensa-Suhr - men jag vill minnas att John Suhr använde egna mickar.

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...