Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle behöva ett hyfsat bra ljudkort, som funkar via USB, till min PC. Har beslutsångest, så ska inte nämna några märken alls jag kollat på.

Ingångar - 1 eller 2

Jag använder Cubase SX3.

Budgetklass spelar ingen roll, men ju billigare, desto roligare. Fattig student som man är!!

Och är det någon idé ens att köpa USB-ljudkort, för har läst/hört att de oftast "suger bajskorv", dvs att de crashar lite då och då mm, men är detta sant?

Dessutom har jag läst att externa ljudkort har ofta ett brus i bakgrunden hela tiden (?) Sådant vill man ju inte ha.

Hoppas ni kan hjälpa mig, eller iaf tipsa på något!

Tack på förhand!

Annons
Postat
Jag skulle behöva ett hyfsat bra ljudkort, som funkar via USB, till min PC. Har beslutsångest, så ska inte nämna några märken alls jag kollat på.

Ingångar - 1 eller 2

Jag använder Cubase SX3.

Budgetklass spelar ingen roll, men ju billigare, desto roligare. Fattig student som man är!!

Och är det någon idé ens att köpa USB-ljudkort, för har läst/hört att de oftast "suger bajskorv", dvs att de crashar lite då och då mm, men är detta sant?

Dessutom har jag läst att externa ljudkort har ofta ett brus i bakgrunden hela tiden (?) Sådant vill man ju inte ha.

Hoppas ni kan hjälpa mig, eller iaf tipsa på något!

Tack på förhand!

Det blir inte mer brus för att du har ett externa ljudkort, i så fall är det något fel. Däremot har jag varit med om det omnämnda eftersom interna kort sitter nära massa annan elektronik...

Det finns många USB ljudkort som fungerar bra. Skall du spela in många spår samtidigt skulle jag däremot rekommendera firewire.

Det viktigaste är att välja ett företag som är duktiga på att uppdatera drivrutiner, även för äldre produkter. Hårdvaran är ju värdelös utan bra drivrutiner. De som varit med i leken längre brukar vara bättre på den biten, men ingen regel utan undantag.

Några populära tillverkare är t.ex. M-audio, focusrite, EMU, Edirol (roland), Motu, Lexicon, Tascam och sedan finns det ju en del lite mer konsumentnära tillverkare också, typ terratec och creative (som äger EMU).

Själv har jag använt M-audio med gott resultat och de har uppdaterat de flesta av sina kort (även äldre) med vistadrivare. Sjäv kör jag motu 828 vilket fungerar kanon, och det kortet finns ju i USB version också. Faktiskt det bästa jag haft.

//J

Postat (redigerat)

Blev intresserad av den där Tascam US-122L.. behöver man ha nån preamp när man kör med sådana eller bli det bra resultat även utan?

Ligger i bra prisklass, för mig, dessutom!

Du har inga samples och skicka som du gjort med den? Och berätta gärna vad du har för effekter på, och vad du använt under inspelningen!

Redigerat av ACody
Postat
Blev intresserad av den där Tascam US-122L.. behöver man ha nån preamp när man kör med sådana eller bli det bra resultat även utan?

Ligger i bra prisklass, för mig, dessutom!

Du har inga samples och skicka som du gjort med den? Och berätta gärna vad du har för effekter på, och vad du använt under inspelningen!

https://www.studio.se/index.php?showtopic=50095

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.