Jump to content
Annons

Placering av PA i replokal


Melin (oregistrerad)

Recommended Posts

Melin (oregistrerad)

Vi har en liten extra replokal som vi precis utrustat med lite överblivna grejer.

Tyvärr har vi ingen bra utrustning alls till den, men jag vill få ut så mycket som möjligt av det lilla vi har tills vi har råd att köpa nytt.

Vi har trumset, gitarrstärkare på 80W, basstärkare på 100W samt ett PA.

Det jag vill veta är hur det väldigt svaga PA:t ska stå för att få upp så mycket volym som möjligt från det. Det är en tjej som sjunger. PA:t är 2x12" med 100W effekt från mixern, så det är klent. Men hur ska man ställa allt i rummet för att det ska bli så bra som möjligt?

Även på låg ingångsnivå låter det som om rösten börjar dista, och höjer man mer blir det rundgång direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle se till att ni får upp högtalarna i hennes huvudhöjd. Förslagsvis så placererar ni dom lite otrad. i rummet - En nära henne för bra medhörning och en vänd mer mot er andra. Då borde ni klara er en stund om inte stärkarna står på 11 och trummisen kör stenhårt och odämpat förstås 😛

Tänkte på det: Beroende på exempelvis mickval så kan kan ju ett par hundralappar var (eller det är ju hennes instrument förresten) göra skillnad.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Melin (oregistrerad)
Jag skulle se till att ni får upp högtalarna i hennes huvudhöjd. Förslagsvis så placererar ni dom lite otrad. i rummet - En nära henne för bra medhörning och en vänd mer mot er andra. Då borde ni klara er en stund om inte stärkarna står på 11 och trummisen kör stenhårt och odämpat förstås 😛

Tänkte på det: Beroende på exempelvis mickval så kan kan ju ett par hundralappar var (eller det är ju hennes instrument förresten) göra skillnad.

Tror hon använder en Shure SM58.

yes, en bra idé att ställa upp dem i exakt huvudhöjd med en nära henne.

Jag undrar fortfarande varför det blir dist så fort man drar på minsta volym, det känns som om PA:t borde kunna klara mer än vad det gör, och att jag gör fel på något sätt.

Dessutom är placeringen ett problem för rundgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror hon använder en Shure SM58.

yes, en bra idé att ställa upp dem i exakt huvudhöjd med en nära henne.

Jag undrar fortfarande varför det blir dist så fort man drar på minsta volym, det känns som om PA:t borde kunna klara mer än vad det gör, och att jag gör fel på något sätt.

Dessutom är placeringen ett problem för rundgång.

Då borde ju inte micken vara en faktor iallafall. En ny placering borde ju underlätta för rundgången då ni förhoppningsvis kan dra ner en del. Dista ska det ju inte göra.. Här kanske andra har någon idé men har ni testat en annan ingång? Micamparna kanske dessutom är kassa överlag. Ni skulle ju kunna testa med en separat micpreamp. En Tube MP från Art för 600 spänn t ex. http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=412451

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...