Jump to content
Annons

Korg MicroKorg


Circulate (oregistrerad)

Recommended Posts

Circulate (oregistrerad)

Hej,

Jag har tittat runt lite på nätet och jag har upptäckt att det är Många artister som använder sig utav MicroKorg'en när dom gör musik. Jag har själv testat denna synth, och tycker inte den är så märkvärdig alls! 🙂 .. Men sen vet jag ju kanske inte så mycket mer om synthen än vad det är för presets på den, och jag gillar inte riktigt soundet på dom flesta.

Är det möjligt att skapa helt egna presets och ljud? 🙂 för just nu så verkar det bara som om det är några fåtal presets i den. Jag såg t.ex. att man kunde koppla in en

i den och köra en arpeggiator och skruva till ljudet så det blir å låta fett! 😄

Eller tror ni att dom flesta använder den till helt andra saker än att spela på den? typ som att koppla den till andra saker, och använda någon annan del utav Microkorgen för att sen skruva till den där "saken" som är inkopplad?

Hoppas ni förstår alla frågor som jag skrivit, hojta till om det är något som ni inte förstår! ☺️

MicroKorg3.gif

EDIT; Stavning.

Redigerat av Circulate
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En Neptunes-kåt kompis köpte den nog enbart för att Neptunes använder den. Jag lånade den i över ett år och gjorde rätt sköna saker med den. Nu när jag lämnat tillbaka den saknar jag den. Microkorgen har ju bara 4 rösters polyfoni, så mastodont-pads på 10 fingrar går bort, men jag använde den mest för hårda och mjuka basar, samt till analoga leadljud och blipblop-grejjer. Vocodern blev jag vän med också, men använde den inte överdrivet mycket. Mot slutet av låneperioden lajnade jag ut olika saker genom ljudingången för att filtrera och lägga på effekter, ungefär som killen visar på ditt Youtube-klipp, och det kunde ju bli lite småroligt på en del ljud.

Nackdelen enligt min mening är teckenfönstret, men efter att ha läst manualen så har man koll på vad alla förkortningar står för. En annan nackdel är översikten, där man med två knobbar väljer vad man vill påverka med de fyra mindre knobbarna. Man kan t.ex inte så många parametrar samtidigt, men det var egentligen ingenting jag störde mig på.

Det är möjligt att skapa egna presets osv, men då måste man spara över något av fabriksljuden. Men det går att återställa efteråt om man gör något misstag.

Kort och gott är den en liten trevlig rackare, schysst vocoder och många saker som kan påverka ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)

Hur många ljud kan man spara då? jag förstår att man måste spara över någon preset som redan är där, men hur många presets finns det? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tittar på det stora "hjulet" så har de 7 st "genrer" (techno, pads, arpeggios osv) + 1 som heter Vocoder. Varje sån rubrik har 16 platser var. Dessa väljer du på de åtta knapparna under hjulet (8*2). Eftersom du kan radera alla ljud och spara egna presets på alla dessa banker får du alltså möjlighet till 128 (8 * 16) egna presets. Själv har jag satt tejpbitar över hjulets rubriker och skapat mina egna - orgel, lead, basar osv.

Bortsett från smaksak angående ljudet, så anser jag att micron har två fördelar:

Den är liten och robust (bra när man spelar live).

Den är otroligt enkel att lära sig. Jag blir yr när jag hör termer som FM -och granulärsyntes, men micron har faktiskt ökat mitt intresse, tack vare att den inbjuder till pillande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig testat MicroKorg själv, men jag har också märkt att många är väldigt förtjusta i den. Korg är till att börja med duktiga på att göra syntar (även om de fått förhållandevis lite cred för det jämfört med Roland och Yamaha), vilket torde vara orsak nummer ett. Nummer två är att bland analogemulerande syntar i lägre mellanprisklassen är MicroKorg i princip ensam om att se någorlunda vettig ut. Jämför med typ Roland SH-201 eller Alesis Ion, båda ser ut som Transformers. Och sist men inte minst är MK hyfsat billig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Har aldrig testat MicroKorg själv, men jag har också märkt att många är väldigt förtjusta i den. Korg är till att börja med duktiga på att göra syntar (även om de fått förhållandevis lite cred för det jämfört med Roland och Yamaha), vilket torde vara orsak nummer ett. Nummer två är att bland analogemulerande syntar i lägre mellanprisklassen är MicroKorg i princip ensam om att se någorlunda vettig ut. Jämför med typ Roland SH-201 eller Alesis Ion, båda ser ut som Transformers. Och sist men inte minst är MK hyfsat billig.

En fråga.

Är Korg R3 synten bättre än MicroKorg?

Dom säger åtminstonne att Vocodern är bättre.

Men är ljudchippet bättre? Kan man göra fler saker på microKorgen eller funkar R3 lika bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig testat MicroKorg själv, men jag har också märkt att många är väldigt förtjusta i den. Korg är till att börja med duktiga på att göra syntar (även om de fått förhållandevis lite cred för det jämfört med Roland och Yamaha), vilket torde vara orsak nummer ett. Nummer två är att bland analogemulerande syntar i lägre mellanprisklassen är MicroKorg i princip ensam om att se någorlunda vettig ut. Jämför med typ Roland SH-201 eller Alesis Ion, båda ser ut som Transformers. Och sist men inte minst är MK hyfsat billig.

En fråga.

Är Korg R3 synten bättre än MicroKorg?

Dom säger åtminstonne att Vocodern är bättre.

Men är ljudchippet bättre? Kan man göra fler saker på microKorgen eller funkar R3 lika bra?

R3:an är på de flesta vis överlägsen microkorgen. Om jag minns rätt är R3:an en nerbantad Radias, medan Microkorgen i stort sett är en ms-2000 i pluttpaket (det ska tydligen till och med gå att använda en ms2000 för att editera patchar i micron). Dock är R3:an klart dyrare, och inte riktigt lika liten och lätt som micron. Just priset och storleken är, tror jag, huvudskälet microkorgens popularitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korg är till att börja med duktiga på att göra syntar

Eller hur :rolleyes: olwen, M1, för att inte tala om monstermaskinen 707...

Okej, okej, Korg är medelmåttiga på att göra syntar precis som alla andra tillverkare. Allt är ändå relativt så det finns ingen poäng i att göra ens flyktiga jämförelser... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Korg är till att börja med duktiga på att göra syntar

Eller hur :rolleyes: olwen, M1, för att inte tala om monstermaskinen 707...

Okej, okej, Korg är medelmåttiga på att göra syntar precis som alla andra tillverkare. Allt är ändå relativt så det finns ingen poäng i att göra ens flyktiga jämförelser... 😑

Äh jag bara retas. 😉

Men konstigt att samma företag som gav oss MS-syntarna och MonoPoly kunde klämma ur sig 707.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Microkorg är inte så bra, i alla fall tycker okunniga jag det. Den är alldeles för proffsig

Ett instrument kan väl inte vara proffsigt (möjligen den som står bakom det), men du kanske menar att du tycker den är svårrattad? Jag tror att man måste inse dess begränsningar och fråga sig vad man är ute efter i ljudväg. Under ett par veckors tid försökte jag skruva fram något som skulle påminna om körer, men fick helt sonika ge upp. Ljudmotorn är väl helt enkelt inte gjord för det. Däremot är den bra på knorrande basar, lead- och glasiga, kalla ljud.

Personligen tycker jag att micron inbjuder till lek. Den ser ju tillochmed ut som en transformer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Korg är till att börja med duktiga på att göra syntar

Eller hur 😛 olwen, M1, för att inte tala om monstermaskinen 707...

Okej, okej, Korg är medelmåttiga på att göra syntar precis som alla andra tillverkare. Allt är ändå relativt så det finns ingen poäng i att göra ens flyktiga jämförelser... 🙂

Äh jag bara retas. 😉

Men konstigt att samma företag som gav oss MS-syntarna och MonoPoly kunde klämma ur sig 707.

Jag har en 707

Lilli o Sussies keyboardist hade en på magen!!!

Stort!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag köpte nyligen en Microkorg. Presetsen är väldigt begränsade och endel låter inte speciellt bra. Men som många ovan har nämnt så inbjuder den till pill o lek. Det är inte alls svårt att ratta fram egna ljud i den, det går snabbt och enkelt och med rätt inställningar riktigt sköna resultat.

shift 3 + 3 sen är det ara att ratta tills du blir nöjd ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...