Jump to content
Annons

metal/hardcore elbas


dimedime

Recommended Posts

hej är ny här och funderar på att skaffa elbas.

sökte runt här lite men hitta inte riktigt svar så testar starta en ny tråd.

vet inte något alls om att spela bas har endast lirat lira gitarr(gick så där=) .

blir ju till en början bara nybörjar msukk man försöker lära sig men vill sen

kunna lira lite tung hårdrock och hardcore.

frågor:

1:några tips på basar?

2:aktiv elektronik något jag bör ha?

3:bra läromedel?är plejbas bra?

4:4,5 eller 6 strängad? skulle helst köra på 4 verkar lättare.

5:vad för förstärkare?räcker det med en 15w?kommer köra mycket med hörlurar ändå.

6:priser?

jaja ni märker ju att ja kan inget men är glad för all hlälp ja kan få.

mvh noob

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Aktiv elektronik behövs inte. Inte heller fler än fyra strängar.

15W kanske ok för hemmabruk, men ska du repa tillsammans med riktig trummis behöver du mer!!!

Skulle absolut köpa 5 strängad om du är seriös så slipper du stämma ned om du inte kör väldigt mörkt dvs lägre än B.

Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är väl hur mycket du vill betala för basen, så är det lättare att komma med förslag.

en epiphone thunderbird borde kunna va nått för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiv elektronik behövs inte. Inte heller fler än fyra strängar.

15W kanske ok för hemmabruk, men ska du repa tillsammans med riktig trummis behöver du mer!!!

Skulle absolut köpa 5 strängad om du är seriös så slipper du stämma ned om du inte kör väldigt mörkt dvs lägre än B.

absolut inte. räcker med att få basen intonerad med översta strängen i B för att det ska låta tungt. ibland behövs inte ens det stämmas ner för att vara tungt.

edit: jag menar självklart itne bara att översta strängen ska vara nerstämd, utan självklart att alla ska stämmas ner något så när lika mkt.

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiv elektronik behövs inte. Inte heller fler än fyra strängar.

15W kanske ok för hemmabruk, men ska du repa tillsammans med riktig trummis behöver du mer!!!

Skulle absolut köpa 5 strängad om du är seriös så slipper du stämma ned om du inte kör väldigt mörkt dvs lägre än B.

absolut inte. räcker med att få basen intonerad med översta strängen i B för att det ska låta tungt. ibland behövs inte ens det stämmas ner för att vara tungt.

edit: jag menar självklart itne bara att översta strängen ska vara nerstämd, utan självklart att alla ska stämmas ner något så när lika mkt.

Självklart går det att stämma ned en 4 strängad men en 5 strängad bas har större ljudomfång vilket jag klart skulle prioritera då du kan spela i princip allt utan att ändra stämning. Har haft dålig erfarenhet med dragstänger i billiga instrument och ska man stämma ned så lågt så stället det krav på antingen dragstång eller trycket som strängarna ger upphov till. Dessutom behövs det väldigt feta strängar för att stämma ned en 4 strängad bas till B utan att justera dragstången och sånna är oftast inte så billiga. Finns riktigt bra 4 strängade basar absolut men för hardcore och metal i lägre prisklasser skulle jag personligen satsa på en 5 strängad.

Finns en till fördel till med 5 strängade basar och det är att det inte riktigt finns några verkliga nybörjarbasar under 2000 så det är svårt att hitta någon riktigt dålig som håller motsvarande klass som behringers gitarrer. Yamaha har 5 strängade basar som går att hitta begagnat för 2000 spänn och de håller bra kvalitet vilket man är tacksam för efter ett tag. Ibanez och aria pro gör också helt ok grejer så sök efter begagnat i första hand.

Redigerat av bozar
Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiv elektronik behövs inte. Inte heller fler än fyra strängar.

15W kanske ok för hemmabruk, men ska du repa tillsammans med riktig trummis behöver du mer!!!

Skulle absolut köpa 5 strängad om du är seriös så slipper du stämma ned om du inte kör väldigt mörkt dvs lägre än B.

absolut inte. räcker med att få basen intonerad med översta strängen i B för att det ska låta tungt. ibland behövs inte ens det stämmas ner för att vara tungt.

edit: jag menar självklart itne bara att översta strängen ska vara nerstämd, utan självklart att alla ska stämmas ner något så när lika mkt.

Självklart går det att stämma ned en 4 strängad men en 5 strängad bas har större ljudomfång vilket jag klart skulle prioritera då du kan spela i princip allt utan att ändra stämning. Har haft dålig erfarenhet med dragstänger i billiga instrument och ska man stämma ned så lågt så stället det krav på antingen dragstång eller trycket som strängarna ger upphov till. Dessutom behövs det väldigt feta strängar för att stämma ned en 4 strängad bas till B utan att justera dragstången och sånna är oftast inte så billiga. Finns riktigt bra 4 strängade basar absolut men för hardcore och metal i lägre prisklasser skulle jag personligen satsa på en 5 strängad.

Finns en till fördel till med 5 strängade basar och det är att det inte riktigt finns några verkliga nybörjarbasar under 2000 så det är svårt att hitta någon riktigt dålig som håller motsvarande klass som behringers gitarrer. Yamaha har 5 strängade basar som går att hitta begagnat för 2000 spänn och de håller bra kvalitet vilket man är tacksam för efter ett tag. Ibanez och aria pro gör också helt ok grejer så sök efter begagnat i första hand.

tack för hlälpen ska börja söka beg bas, får se vad man kommer över.

någon som lärt spela bas utan skola typ med böcker, dvd som har bågra bra tips på läromedel?

eller hemssidor med massa tabs flr bra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för hlälpen ska börja söka beg bas, får se vad man kommer över.

någon som lärt spela bas utan skola typ med böcker, dvd som har bågra bra tips på läromedel?

eller hemssidor med massa tabs flr bra musik.

Finns massvis gratis lektioner på

http://www.ultimate-guitar.com

www.911tabs.com

www.thetabworld.com

medflera

Sen finns ju även youtube med massor av teknikklipp. Även Daddario har en del lektioner och annat matnyttigt på sin hemsida om hur man t.ex. strängar om basen. Skaffa dig Tuxguitar eller powertab och ladda ned powertab och guitarpro filer gratis och spela med så lär du dig att spela i takt mycket snabbare och så är det roligare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för hlälpen ska börja söka beg bas, får se vad man kommer över.

någon som lärt spela bas utan skola typ med böcker, dvd som har bågra bra tips på läromedel?

eller hemssidor med massa tabs flr bra musik.

Finns massvis gratis lektioner på

http://www.ultimate-guitar.com

www.911tabs.com

www.thetabworld.com

medflera

Sen finns ju även youtube med massor av teknikklipp. Även Daddario har en del lektioner och annat matnyttigt på sin hemsida om hur man t.ex. strängar om basen. Skaffa dig Tuxguitar eller powertab och ladda ned powertab och guitarpro filer gratis och spela med så lär du dig att spela i takt mycket snabbare och så är det roligare också.

låter kanon, ska bara lyckas få loss lite cash sen e ja redo att lira loss hehe..tack för all hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hur gick det sen, vad köpte du för bas å stärkare?

Köpte själv en Cort Action bas i Valnöt + Hiwatt stärkare i våras å har kommit en bit på vägen, kul som fan när man lärt sig lite 😕

IMG_7602.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hur gick det sen, vad köpte du för bas å stärkare?

Köpte själv en Cort Action bas i Valnöt + Hiwatt stärkare i våras å har kommit en bit på vägen, kul som fan när man lärt sig lite ☺️

IMG_7602.jpg

[/qu

Har precis köpt en ibanez sdgr sr500.

har inte hunnit komma igång riktigt men kämpar på så gott det går=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skulle rekommendera dig den här basen. En Yamaha - RBX375BL. 5 Strängar är absolut inte nödvändigt, men det kan vara riktigt roligt att leka runt med. Jag har en själv en sånhär bas som jag använder endast för att lägga bas på mina produktioner (är inte alls basist själv, utan gitarrist). Men den funkar bra och låter riktigt schysst. 2995:- kostar den på ett flertal ställen.

440304.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

hur använder jag powertab,tuxguitar ?

har laddat ner 2 låtar från ultimate guitar och det stod powertab fil brevid, men när jag försöker importera midifil så går det inte.

vad gör jag för fel?

gärna en förklaring som är lätt att förstå eftersom jag tydligen inte begriper=) .

får väl säga att spelandet är jätteroligt youtube är grymt lärorikt.

Är plej bas något bra? kostar ju e del tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är plej bas något bra? kostar ju e del tyvärr.

Plej bas är rätt bra då de går igenom många spelstilar och genrer. Men den är väldigt basic till en början vilket kan kännas lite jobbigt, även för en nybörjare. till exempel tror jag de flesta som bestämt sig för att spela bas förstår att det är då man slår på strängen som ljud kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur använder jag powertab,tuxguitar ?

Har för mig att det är något snarlikt guitarpro.

Följdfråga: Vad är Guitarpro?

Ett program där du kan skriva in/spela upp tabbar som antingen du eller någon annan plitat ihop.

Sexigt GS midiljud. Dock är det väldigt lätt om man inte orkar ta ut låtar själv eller är nybörjare och vill börja lära sig lite.

Powertab

Guitarpro

Slit ner något demo från sidorna där och testa lite

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla lite på svenska sidor efter återförsäljare av "Bass bible". Tror boken går loss på 3-400:- nånting men då medföljer även 2 CDs. Paul Westwood är "pappa" till detta verk vilket egentligen säger allt. Metal/hardcore-basspel innebär ju lite mer än att hamra lösa "B" (trot eller ej 😄 ) och denna "kurs" ger bra överblick och fingerövningar över olika spelstilar och speltekniker. Lycka till och ha skoj... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla lite på svenska sidor efter återförsäljare av "Bass bible". Tror boken går loss på 3-400:- nånting men då medföljer även 2 CDs. Paul Westwood är "pappa" till detta verk vilket egentligen säger allt. Metal/hardcore-basspel innebär ju lite mer än att hamra lösa "B" (trot eller ej 😄 ) och denna "kurs" ger bra överblick och fingerövningar över olika spelstilar och speltekniker. Lycka till och ha skoj... 🙂

ska kolla upp den boken, tack för tipset.

är duktigt öm i fingrarna just nu hehe.

men jag fick inte svar på vad jaf gjort för fel? som inte får in de låtar jag laddat ner från ultimate guitar till

antingen powertab eller tuxguitar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla lite på svenska sidor efter återförsäljare av "Bass bible". Tror boken går loss på 3-400:- nånting men då medföljer även 2 CDs. Paul Westwood är "pappa" till detta verk vilket egentligen säger allt. Metal/hardcore-basspel innebär ju lite mer än att hamra lösa "B" (trot eller ej 😆 ) och denna "kurs" ger bra överblick och fingerövningar över olika spelstilar och speltekniker. Lycka till och ha skoj... :rolleyes:

ska kolla upp den boken, tack för tipset.

är duktigt öm i fingrarna just nu hehe.

men jag fick inte svar på vad jaf gjort för fel? som inte får in de låtar jag laddat ner från ultimate guitar till

antingen powertab eller tuxguitar?

Powertab och Guitarpro är två olika format.

Det första är helt gratis med mindre finesser och inte lika visuellt tilltalande.

Ladda hem det lilla gratisprogrammet powertab. Det går att importera powertabs till Guitarpro.

Guitarpro kostar pengar men som du skriver finns gratisversionen tuxguitar som ska klara de flesta format inkl pro.

Kan du inte öppna varken gp eller power med tuxguitar?

Sidan Ultimate guitar som nämnts är en grymt bra källa med låtar och övningar mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Powertab och Guitarpro är två olika format.

Det första är helt gratis med mindre finesser och inte lika visuellt tilltalande.

Ladda hem det lilla gratisprogrammet powertab. Det går att importera powertabs till Guitarpro.

Guitarpro kostar pengar men som du skriver finns gratisversionen tuxguitar som ska klara de flesta format inkl pro.

Kan du inte öppna varken gp eller power med tuxguitar?

Sidan Ultimate guitar som nämnts är en grymt bra källa med låtar och övningar mm.

har bara laddat ner 2-3 filer från ultimate och varken tux eller power kunde öppna dem.

jag gör antagligen något fel=), måste bara komma på vad.

på ultimate finns olika slags filer som gp,power,tabs,chords.

jag ladda ner power och testade i både tux å power men det ville sig inte tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tux kanske har problem med powertabs. Ladda ner en låt i GP och prova istället. Skaffa det separata powertabprogrammet. Gratis och litet. Tänk på att du inte bara behöver söka på bas tabs. Nästan alla gitarrtabs har full uppsättning av instrument och utbudet är mycket större. Det går utmärkt att bara att sololyssna på basen i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Behöver lite hjälp tack.

har försökt stämma ner basen till c men min stämmare märker inte av nån ton förräns ja kommer till b vilket e väldigt lågt.

är det fel på mig=) ? eller är det kanske mina strängar som är slitna eller något likande?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Är plej bas något bra? kostar ju e del tyvärr.

Plej bas är rätt bra då de går igenom många spelstilar och genrer. Men den är väldigt basic till en början vilket kan kännas lite jobbigt, även för en nybörjare. till exempel tror jag de flesta som bestämt sig för att spela bas förstår att det är då man slår på strängen som ljud kommer.

Mycket möjligt de är bra men efter sett lite av videosarna på deras hemsida blir man verkligen avskräckt. Känns som om de vänder sig till femåringar när de snackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej!

Jag skulle rekommendera dig den här basen. En Yamaha - RBX375BL. 5 Strängar är absolut inte nödvändigt, men det kan vara riktigt roligt att leka runt med. Jag har en själv en sånhär bas som jag använder endast för att lägga bas på mina produktioner (är inte alls basist själv, utan gitarrist). Men den funkar bra och låter riktigt schysst. 2995:- kostar den på ett flertal ställen.

440304.jpg

Låter som jag kunnat skriva ditt inlägg. Stämmer helt in på mig med men ända skillnaden är att min är silverfärgad. Den är bra för det priset och kör den med Ik´s ampeg. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver lite hjälp tack.

har försökt stämma ner basen till c men min stämmare märker inte av nån ton förräns ja kommer till b vilket e väldigt lågt.

är det fel på mig=) ? eller är det kanske mina strängar som är slitna eller något likande?

Testa att trycka ner 12:e bandet på den strängen du ska stämma, det brukar funka på gitarr i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver lite hjälp tack.

har försökt stämma ner basen till c men min stämmare märker inte av nån ton förräns ja kommer till b vilket e väldigt lågt.

är det fel på mig=) ? eller är det kanske mina strängar som är slitna eller något likande?

Det är INTE fel på dig, he, he, schlapp av (som de säger här i Norge 🙂 )..

Link to comment
Dela på andra sajter

läste något på engelska innan men vill höra lite bättre förklaring på svenska.

ja använder korg ga-30 stämmare och den här flat knappen skall användas när jag stämmer ner till drop c?

hur mpnga gånger ska den tryckas in kan trycka 5 gånger tror ja.

aja nån som vet kan väl förklara så att en dummer som jag ochsp förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...