Jump to content
Annons

En tre år gammal imac, värd att köpa?


ZappaBox

Recommended Posts

Har nu möjlighet att köpa en imac g5 väldigt billigt. Och undrar hur bra denna skulle funka att spela in med?

Vet att datorn har ett par år på nacken men det är också priset som lockar. Var och provade den lite häromdan och jag blev inte alls imponerad. Provade garageband och skulle spela in lite midi med tangentbordet som klaviatur. Det funkade inte alls, tonerna hamnade efter och då var det bara ett midi spår.

För det första, ska det vara så?

Skulle det funka bättre i ett annat program?

Reason kunde iaf spela upp en massa midispår utan problem (reason 3 demo)

Det jag ska använda datorn till är inte speciellt krävande, spela in två gitarrspår

midi-trummor. lite sång ibland osv. men inga jätteprojekt!

http://support.apple.com/specs/imac/iMac_G5.html

Här är en länk där man kan se allt om datorn, det är den längst till höger.

Så, tycker ni att jag ska köpa denna dator eller är det helt bortslösade pengar?

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för era svar! Snabbt gick det också 😄

Jag undrar också varför garageband beter sig så...

nu är jag iofs helt ny på mac men han kör 10.4.11

och han har uppdaterat garageband nån gång också

(vet inte vilken version det är) men kan det kanske bero

på det?

Minnet är 768 mb vilket jag har planer på att uppgradera

om det nu blir ett köp. Vad jag har förstått så är 768 inte

så mkt att hänga i granen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För musikbruk är mitt svar nej om du är ute efter prestanda därför att:

1) G5-processorerna blir varma och kräver kylning vilket medför att datorn väsnas en hel del.

2) Det är endast en tidsfråga hur länge till mjukvara kommer att uppdateras för G5-processorn. Fönstret ligger kanske ett eller ett par år fram i tiden men ändå.

Om du ändå tycker att datorn är värd pengarna och inte tycker att mina avrådanden spelar någon roll så köp! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

min fruga har en iMac G5 17" med en 1,8gHz CPU och 512mb i RAM. På den har jag kört rätt stora filmprojekt i iMovie HD och det tog ett tag innan den gick på knäna.

om du kan få den billigt, dvs runt 5000:- så tycker jag du ska köpa den. utan tvivel, och sen uppgradera ramet till minst 2 gb. då kommer du ha en helskön maskin som du kommer klara dig långt med. om du inte känner dig hemma i garageband finns Cubase även för mac och även Digital Performer, Reason, Pro Tools, Logic, Ableton Live osv att välja aswell..

Link to comment
Dela på andra sajter

För musikbruk är mitt svar nej om du är ute efter prestanda därför att:

1) G5-processorerna blir varma och kräver kylning vilket medför att datorn väsnas en hel del.

2) Det är endast en tidsfråga hur länge till mjukvara kommer att uppdateras för G5-processorn. Fönstret ligger kanske ett eller ett par år fram i tiden men ändå.

Om du ändå tycker att datorn är värd pengarna och inte tycker att mina avrådanden spelar någon roll så köp! 😄

Nya mjukvaru-uppdateringar släpps lite till o från. senast igår installerade jag en uppdatering på min G4maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

min fruga har en iMac G5 17" med en 1,8gHz CPU och 512mb i RAM. På den har jag kört rätt stora filmprojekt i iMovie HD och det tog ett tag innan den gick på knäna.

om du kan få den billigt, dvs runt 5000:- så tycker jag du ska köpa den. utan tvivel, och sen uppgradera ramet till minst 2 gb. då kommer du ha en helskön maskin som du kommer klara dig långt med. om du inte känner dig hemma i garageband finns Cubase även för mac och även Digital Performer, Reason, Pro Tools, Logic, Ableton Live osv att välja aswell..

Det låter konstigt för när jag var och provde den så gick den på knäna så fort man spelade in lite midi i garageband, har du någon aning vad detta kan bero på?

Kan det vara att det ligger andra program och stör?

eller är det bara för att den har dåligt ram-minne? (768 mb)

Det skulle ju inte vara kul om det händer hela tiden för då kan jag lika gärna kasta pengarna i sjön.

Link to comment
Dela på andra sajter

För musikbruk är mitt svar nej om du är ute efter prestanda därför att:

1) G5-processorerna blir varma och kräver kylning vilket medför att datorn väsnas en hel del.

2) Det är endast en tidsfråga hur länge till mjukvara kommer att uppdateras för G5-processorn. Fönstret ligger kanske ett eller ett par år fram i tiden men ändå.

Om du ändå tycker att datorn är värd pengarna och inte tycker att mina avrådanden spelar någon roll så köp! 😄

Jo jag är medveten om att datorn väsnas en del, jag skulle gärna köpa den nyaste coolaste mac datorn som är supertyst och ett 64-kanalers mixerbord istället.

Men samtidigt så är det ju den ekonomiska aspekten, då jag får denna dator väldigt billigt.

Sen så driver jag ju ingen professionel studio direkt, utan det är ju mer så musikprojekt som man har, spela in sina låtar, skicka låtar till kompisar/bandmedlemmar för feedback osv.

så låt mej omformulera frågan, tror du denna dator skulle tillfredsställa mina behov?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Powermac G5 som har många år på nacken fungerar då utmärkt till musik. Spelade in en demo för 2 veckor sedan. 36spår med effekter utan problem. iMac G5 är aningen nyare än min dator och bör hålla minst samma prestanda så du kommer nog inte ha några problem att göra det du beskriver. släng in lite mer ram så bör det fungera bra. använde garageband tidigare och då hade jag inte problem att ha 10audiospår med lite effekter...men sedan va det rätt stop. kör logic nu och det flyter på galet mycket bättre än garageband.

meeeenn....det är bara min åsikt i fallet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För musikbruk är mitt svar nej om du är ute efter prestanda därför att:

1) G5-processorerna blir varma och kräver kylning vilket medför att datorn väsnas en hel del.

2) Det är endast en tidsfråga hur länge till mjukvara kommer att uppdateras för G5-processorn. Fönstret ligger kanske ett eller ett par år fram i tiden men ändå.

Om du ändå tycker att datorn är värd pengarna och inte tycker att mina avrådanden spelar någon roll så köp! 😛

Jo jag är medveten om att datorn väsnas en del, jag skulle gärna köpa den nyaste coolaste mac datorn som är supertyst och ett 64-kanalers mixerbord istället.

Men samtidigt så är det ju den ekonomiska aspekten, då jag får denna dator väldigt billigt.

Sen så driver jag ju ingen professionel studio direkt, utan det är ju mer så musikprojekt som man har, spela in sina låtar, skicka låtar till kompisar/bandmedlemmar för feedback osv.

så låt mej omformulera frågan, tror du denna dator skulle tillfredsställa mina behov?

Tror att datorn är lämpad att köra med Logic men ställer mig lite frågande till hur väl den klarar att driva flertalet mjukvarupluggar som kräver mycket CPU-kraft. En polare som kör Cubase med en G5:a kan inte lasta ner datorn med lika många mjukvarueffekter som jag kan på min G4:a så jag drar slutsatsen att Logic är mer lämpat än cubase för G4 till G5 processorerna. Rekomenderar dig också att trycka i 2GB RAM.

EDIT: Förtydligande

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...