Pmm Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Hej! Har sökt lite på nätet om kyrkotonarter. Tänkte om nån som kan vill reda ut begreppen lite. Här nedan är lite info som jag hittat.... ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- Modala skalor (Kyrkotonarterna ingår i den) allt är bara C-dur, men från olika startpunkter. ---------------- Skalor som endast använder vita tangenter men som inte börjar på c eller a kallas för kyrkatonarter eller modala skalor. Dessa skalor är äldre än dur och moll skalorna. Modala skalor förekommer i europisk folkmusik och ibland i populär musik. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Stämmer det att kyrktonarterna är "besläktade" med C-dur och a moll? Att man bara spelar på dom vita tangenterna och skillnaden endast är startpunkten? En jonisk skala är det detsamma som en c-dur skala? En Eloisk samma som a-moll skala? Vad är vitsen med att kunna kyrktonarter Om tonerna är samma som i c-dur amoll? Visst blir klangen annorlunda men jag trodde kyrktonarter var svårt att lära sig. Vad är det jag missat? Tar man ackorden annorlunda jämfört med c-dur och a-moll skalor?
Johan Royen Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Stämmer det att kyrktonarterna är "besläktade" med C-dur och a moll?Att man bara spelar på dom vita tangenterna och skillnaden endast är startpunkten? En jonisk skala är det detsamma som en c-dur skala? En Eloisk samma som a-moll skala? Ja, nja, ja och ja, om du syftar på eolisk. Eloise är en låt av Arvingarna. Vad är vitsen med att kunna kyrktonarter Om tonerna är samma som i c-dur amoll? 😛 Det intressanta är intervallen som blir möjliga med modala skalor. Exempelvis är den mixolydiska skalan i C identisk med durskalan förutom att B:et är sänkt en halvton till Bb. Visst blir klangen annorlunda men jag trodde kyrktonarter var svårt att lära sig.Vad är det jag missat? Tar man ackorden annorlunda jämfört med c-dur och a-moll skalor? Okej, du har tre sekunder på dig att räkna upp tonerna i en lokrisk skala som utgår från F#! 😉 Det du har missat (tror jag) är att kyrkotonarterna bara handlar om intervall. Transponera skalorna som blir om du spelar på de vita tangenterna till C så förstår du. Nej eller ja beroende på hur du menar. Använd tonerna som finns i skalan för att skapa ackord precis som du gör i dur eller moll. Och mina musikteoriskills är lite rostiga, så ta allt jag skriver med en nypa salt. Det finns en del att förkovra sig i på Wikipedia också.
VacUm Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Vad är vitsen med att kunna kyrktonarter Om tonerna är samma som i c-dur amoll? 😛Visst blir klangen annorlunda men jag trodde kyrktonarter var svårt att lära sig. Vad är det jag missat? Tar man ackorden annorlunda jämfört med c-dur och a-moll skalor? Att förstå hur kyrkotonarter funkar är en förutsättning för att kunna hänga med om du vill förkovra dig mer inom jazzharmonik. Även om b lokrisk och c jonisk innehåller samma toner har skalorna två helt olika funktioner (just på grund av att roten är b och inte c).
Plankis Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Det är inget svårt med kyrkotonarter, det är bara det att folk gör det svårare än vad det är...
Pmm Postat 7 april 2008 Trådstartare Postat 7 april 2008 citat: Det intressanta är intervallen som blir möjliga med modala skalor. Exempelvis är den mixolydiska skalan i C identisk med durskalan förutom att B:et är sänkt en halvton till Bb. Hej! Precis det är intervallen som skiljer! Jag börjar förstå. En frygisk C-skala har ett sänkt B alltså Bess (Bb) Det blir som F-dur som också har ett sänkt B fast man utgår från C. Men hur vet man intervallerna med dom modala skalorna? Hur räknar man ut en frygisk E skala? C-durskalan räknar man ju helt,helt,halvt,helt,helt,helt,halvt
VacUm Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 citat:Det intressanta är intervallen som blir möjliga med modala skalor. Exempelvis är den mixolydiska skalan i C identisk med durskalan förutom att B:et är sänkt en halvton till Bb. Hej! Precis det är intervallen som skiljer! Jag börjar förstå. En frygisk C-skala har ett sänkt B alltså Bess (Bb) Det blir som F-dur som också har ett sänkt B fast man utgår från C. Men hur vet man intervallerna med dom modala skalorna? Hur räknar man ut en frygisk E skala? C-durskalan räknar man ju helt,helt,halvt,helt,helt,helt,halvt Nope. Nu har du fattat fel. Det du tror är frygisk C är mixolydisk C. Frygisk C är: C, Db, Eb, F, G, Ab, Bb Intervallen räknas ut genom att räkna halvtoner mellan tonerna. Jämför intervallen mellan frygisk E (bara vita tangenter) och frygisk C så märker du att det är samma.
Pmm Postat 7 april 2008 Trådstartare Postat 7 april 2008 C-durskalan räknar man ju helt,helt,halvt,helt,helt,helt,halvt Nope. Nu har du fattat fel. Det du tror är frygisk C är mixolydisk C. Frygisk C är: C, Db, Eb, F, G, Ab, Bb Intervallen räknas ut genom att räkna halvtoner mellan tonerna. Jämför intervallen mellan frygisk E (bara vita tangenter) och frygisk C så märker du att det är samma. Jo, jag skrev fel.. 😛 Ja menade att en frygisk A skala har ett sänkt B alltså Bess (Bb) (inte c som jag skrev) Och en dorisk A skala har ett höjt F alltså F# och en lydisk C skala har ett höjt F Läser lite exempel ur en bok... Försöker bara fatta principen.. Rätt mig om jag har fel. Jag är så insnöad i dur och moll skalor... Men det klarnar.. Jag ska jämföra intervallerna som du sa genom att räkna ut halvtoner och prova göra olika modala skalor. Inte bara dom exempel som finns i boken. Tack för hjälpen. Återkommer senare.
VacUm Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 Nope. Nu har du fattat fel. Det du tror är frygisk C är mixolydisk C. Frygisk C är: C, Db, Eb, F, G, Ab, Bb Intervallen räknas ut genom att räkna halvtoner mellan tonerna. Jämför intervallen mellan frygisk E (bara vita tangenter) och frygisk C så märker du att det är samma. Jo, jag skrev fel.. 😛 Ja menade att en frygisk A skala har ett sänkt B alltså Bess (Bb) (inte c som jag skrev) Och en dorisk A skala har ett höjt F alltså F# och en lydisk C skala har ett höjt F Läser lite exempel ur en bok... Försöker bara fatta principen.. Rätt mig om jag har fel. Jag är så insnöad i dur och moll skalor... Men det klarnar.. Jag ska jämföra intervallerna som du sa genom att räkna ut halvtoner och prova göra olika modala skalor. Inte bara dom exempel som finns i boken. Tack för hjälpen. Återkommer senare. presajsly! Grejen är att man bör ha så pass bra koll på detta så man inte ska behöva tänka. När man har kyrkotonarterna i ryggraden kan man börja analysera jazzmusik och relativt enkelt lista ut vilka skalor som gäller på varje ackord. Sen övar man i några år och blir en tråkig jazzmusiker som spelar rätt precis hela tiden (och blänger på folk som spelar frygisk när det ska vara dorisk). 🙂
Pmm Postat 7 april 2008 Trådstartare Postat 7 april 2008 presajsly! Grejen är att man bör ha så pass bra koll på detta så man inte ska behöva tänka. När man har kyrkotonarterna i ryggraden kan man börja analysera jazzmusik och relativt enkelt lista ut vilka skalor som gäller på varje ackord. Sen övar man i några år och blir en tråkig jazzmusiker som spelar rätt precis hela tiden (och blänger på folk som spelar frygisk när det ska vara dorisk). 🙂 Nå, fick jag till det??? Frygiskt E HALVT,HELT,HELT,HELT,HALVT,HELT,HELT Således borde FRYGISK C skalan bli.... C,Db,Eb, F,G,Ab,Bb Om jag inte virrat till det helt... Jag ska inte bli jazz musiker 😛 inte på 10 år i alla fall.. Lär ta den tid innan det sitter....
VacUm Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 Nå, fick jag till det??? Frygiskt E HALVT,HELT,HELT,HELT,HALVT,HELT,HELT Således borde FRYGISK C skalan bli.... C,Db,Eb, F,G,Ab,Bb Om jag inte virrat till det helt... Jag ska inte bli jazz musiker 😛 inte på 10 år i alla fall.. Lär ta den tid innan det sitter.... Alldeles riktigt.
Pmm Postat 7 april 2008 Trådstartare Postat 7 april 2008 Alldeles riktigt. Äntligen blev det begripligt.. Då fattar jag i.a.f. 😄 Ska öva lite på det här... Tack för svaren!
Pmm Postat 7 april 2008 Trådstartare Postat 7 april 2008 (redigerat) 😄 Nu har jag skrivit ner alla Frygiska skalor. Kom på att Frygisk C-skala är samma som Ab-dur och f-moll skalan. Hur ska man tänka med dessa modala skalor. Kan jag bygga upp ackorden på liknande sätt som när jag gör en låt i Fm? Ska jag se cm som tonikan i den Frygiska skalan när jag tar ut ackorden? Jag tar mest 3-klang ackord. grund, ters,kvint.. Eller är det fel att försöka bygga upp låtar på liknande sätt som i dur och moll.. Kan man se den frygiska C-skalan som en tonart som går i moll? Eller tänker jag fel när jag tänker i dur och moll när det gäller kyrkotonarter? Redigerat 7 april 2008 av Pmm
ake Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 😄 Nu har jag skrivit ner alla Frygiska skalor. Kom på att Frygisk C-skala är samma som Ab-dur och f-moll skalan. Hur ska man tänka med dessa modala skalor. Kan jag bygga upp ackorden på liknande sätt som när jag gör en låt i Fm? Ska jag se cm som tonikan i den Frygiska skalan när jag tar ut ackorden? Jag tar mest 3-klang ackord. grund, ters,kvint.. Eller är det fel att försöka bygga upp låtar på liknande sätt som i dur och moll.. Kan man se den frygiska C-skalan som en tonart som går i moll? Eller tänker jag fel när jag tänker i dur och moll när det gäller kyrkotonarter? Ofta(st) harmoniserar man modala låtar på annat sätt de tradionella harmonivändningarna för att ta fram karaktären. Exempel på en frygisk ackordföljd är den "spanskklingande" Eb-Db-cm. Åke
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.