Jump to content
Annons

Renovering av klarinett

Recommended Posts

Frallan (oregistrerad)
Postat

Hej!

jag fick nyligen en gammal klarinett Buffet S1 och den har legat sen 1980 nångång och jag hade tänkt att renovera denna, är det nån som vet mycket om det där? behövs det en helrenovering och vilka är duktigast på sånt? Windcorp eller finns det några andra? en helrenovering hos windcorp kostade väldigt mycket, 4 600..

Annons
maart (oregistrerad)
Postat
Hej!

jag fick nyligen en gammal klarinett Buffet S1 och den har legat sen 1980 nångång och jag hade tänkt att renovera denna, är det nån som vet mycket om det där? behövs det en helrenovering och vilka är duktigast på sånt? Windcorp eller finns det några andra? en helrenovering hos windcorp kostade väldigt mycket, 4 600..

hej!

kul med lite träblåsare på det här stället! jag själv är saxofonist.

Det finns en del instrumentverkstäder av varierande kvalité runt om i landet. Själv vet jag egentligen inget om någon annan än Windcorp. Har alltid både handlat och servat mina grejor där och har aldrig blivit missnöjd. De är, som du skriver, kanske inte det billigaste alternativet men för den servicen man får där tycker jag det är värt varenda krona. Det är t.ex. aldrig några problem att få provspela munstycken hemma innan man köper, om man lämnar in någonting på service brukar man få låna något man kan använda under servicen, om man beställer rör från deras hemsida under arbetstid en dag får man dem nästan alltid med posten nästa arbetsdag, o.s.v... Dessutom är de väldigt trevliga, duktiga och har riktigt bra grejor. Så jag rekommenderar dem starkt.

Det är svårt att säga hur mycket som behöver göras på din klarinett men om du går till en instrumentmakare, ex. Windcorp, kommer de att kolla den, ge dig ett prisförslag och ev. höra av sig om det visade sig vara helt fel.

Lycka till!

Frallan (oregistrerad)
Postat

hej!

kul med lite träblåsare på det här stället! jag själv är saxofonist.

Det finns en del instrumentverkstäder av varierande kvalité runt om i landet. Själv vet jag egentligen inget om någon annan än Windcorp. Har alltid både handlat och servat mina grejor där och har aldrig blivit missnöjd. De är, som du skriver, kanske inte det billigaste alternativet men för den servicen man får där tycker jag det är värt varenda krona. Det är t.ex. aldrig några problem att få provspela munstycken hemma innan man köper, om man lämnar in någonting på service brukar man få låna något man kan använda under servicen, om man beställer rör från deras hemsida under arbetstid en dag får man dem nästan alltid med posten nästa arbetsdag, o.s.v... Dessutom är de väldigt trevliga, duktiga och har riktigt bra grejor. Så jag rekommenderar dem starkt.

Det är svårt att säga hur mycket som behöver göras på din klarinett men om du går till en instrumentmakare, ex. Windcorp, kommer de att kolla den, ge dig ett prisförslag och ev. höra av sig om det visade sig vara helt fel.

Lycka till!

jag är faktiskt också saxofonist, men fick tag på en klarinett så tänkte börja lite smått, är ju sjukt härligt ljud i dom!

men jag har precis som du varit på windcorp, lämnade in en gammal Selmer tenorsax där för ett tag sen, var inte nöjd men dom fixade det.. men får väl höra med dom då! är rädd att klarinetten kan spricka eller nåt snart 🤪

Postat

Har den legat sen 1980 utan att spricka sen dess, så kan du nog leta efter andra möjligheter till renovering.

Beroendes på vart du bor i landet är utbudet av reparatörer varierande, Windcorp är en, Porst Musik, Jonas Näslund

och Uffes Blås några andra. Kolla även Smålands musikvaruhus (tror jag de heter).

I vilket fall är det kul med nån som uppskattar klarinett, hoppas du får mycket glädje av instrumentet!

• 4 veckor senare...
Postat

Hej, spelar också sax 😉

Jag vet en man som bor i dalarna som köper upp träblåsinstrument, bara saxofon och klarinett tror jag, helrenoverar dem, sen säljer han dem. Men jag tror även att han renoverar ens eget instrument om man frågar. Jag köpte min nuvarande sax av honom, den har han gjort ett otroligt jobb med. Så jag rekomenderar honom varmt. Ulf Mehlin heter han, bor i Bjursås.

Frallan (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket för råden 😉 har kollat upp lite här med lokala som du pratade om henrik, smålands musikvaruhus, dom fixade den på en vecka så nu står instrumentet här, kul med nya instrument att lära sig! tråblås är härligt, så sköna ljud!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.