Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

edit

Redigerat av Gäst
Annons
Postat
Har letat runt här efter tips men känner mig fortfarande osäker.

Det är så här att jag ska köpa ett nytt ljudkort, ett "riktigt" ljudkort 😄

just nu har jag ett Creative Soundblaster XFi Fatal1ty en gång köpt till en speldator.

Jag har en budget på 10.000 kr men det ska också minst räcka till en ny mikrofon.

Det jag har funderat på är MOTU Ultralite och en studio projects B1 mikrofon, då skulle det också räcka till något mer kanske ett sE electronics reflexion filter eller något annat, kanske ett program?

Men så obeslutsam som jag nu då är så kikade jag på också på RME fireface 400 och då räcker slantarna till ett sådant och en mikrofon och inget mer.

Men då kommer vi till saken, är det överkurs att köpa RME:et då man "bara" använder sig av keyboard/Synth och sångröst? Spelar inga andra instrument.

Det kanske till och med är överkurs att köpa Motu Ultralite?

Jag har en stationär dator och använder mig av Cubase 4 studio och plugins till den, men det är inte aktuellt att köpa ett internt ljudkort då jag kommer att köpa en ny dator om något år och då blir det inte en stationär.

Tacksam för svar och hjälp!

Micke

(Blev någon klok på vad jag skrev? 😄 )

Hej

Jag skulle vänta tills din nya dator är inköpt, givetvis en Macbook eller Macbook pro. 🙂 (Yes all PC-lovers, kill me) Till den skulle jag köpa Logic express, Apogee duet och en Röde Nt2a. (1800+4000+3000)

Ev. midikeyboard kan du koppla via USB.

Postat (redigerat)

edit

Redigerat av Gäst
Postat

Jag skulle vänta tills din nya dator är inköpt, givetvis en Macbook eller Macbook pro. 😉 (Yes all PC-lovers, kill me) Till den skulle jag köpa Logic express, Apogee duet och en Röde Nt2a. (1800+4000+3000)

Ev. midikeyboard kan du koppla via USB.

Nej jag vill inte vänta ett år eller mer och sedan så använder jag en del pluggar som jag inte tror skulle fungera om jag inte använde Pc, tror jag iallafall. Men tack för svaret!

Är Pc-lovers våldsamma menar du? 😛

Ja pc-lovers och mac-lovers har utkämpat otaliga bataljer på detta forum. Man vågar knappt skämta om det utan att det startar en ny tråd. Det vore intressant att göra en forskningsstudie varför det är som är så känsligt det här med valet av hårdvara, Mac eller PC.

Åter till ditt ämne så kvartstår i sånt fall min rekommendation av Röde. Angående ljudkort skulle jag satsa på få ingångar på ljudkortet med bättre preamps om du ska spela in få kanaler. Kanske en focusrite saffire Le.

Postat
Jag skulle vänta tills din nya dator är inköpt, givetvis en Macbook eller Macbook pro. 😉 (Yes all PC-lovers, kill me) Till den skulle jag köpa Logic express, Apogee duet och en Röde Nt2a. (1800+4000+3000)

Att rekommendera Macbook utan att informera om Agere är lite ojust tycker jag.

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...ghlite=%2BAgere

Jag har macbook och har inte haft några problem med firewire-porten. Däremot har min optiska enhet börjat diskriminera DVD-skivor av någon anledning. 😛

Postat

Inte alla ljudkort fallerar med Agere men det finns många som inte fungerar eller fungerar men inte lika bra (med låg buffer size) som med TI.

Håller för övrigt med om att Röde NT2-A är en förträfflig mic.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.