Bee Postat 4 april 2008 Dela Postat 4 april 2008 hejsan! Jag frsöker och sätta ihop ett litet hemmastudio just nu och jag undrar vad för USB/fireWire ljudkort ska jag satsa på? Mina krav är följande Klara av midi Mic In (fatom matning) har en Studio B1 mic kosta helst mellan 1000-1500kr... Jag är nybörjare så jag vet inte vad för kort som är bra för min del om man säger så... Jag kommer mestedels att skapa musik i Reason och Cubase med hjälp av Midi keyboarden jag har. senare kommer jag konvertera det till wav eller mp3fil och spela in rösten i t.ex cool edit eller SoundForge, därför tror jag att jag behöver bara en mic ingång eller har jag fel? Vad tycker ni? vad föreslår ni? Skriv ett par rader 😑 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 4 april 2008 Dela Postat 4 april 2008 Det finns massa trådar i ämnet ljudkort... En kommentar... konveertera till wav för att sedan spela in rösten i cooledit när man kör Cubase? Du gör lätt allt i Reason och Cubase... du behöver inte konvertera nåt och lägga över i cooledit. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpo Postat 4 april 2008 Dela Postat 4 april 2008 hejsan!Jag frsöker och sätta ihop ett litet hemmastudio just nu och jag undrar vad för USB/fireWire ljudkort ska jag satsa på? Mina krav är följande Klara av midi Mic In (fatom matning) har en Studio B1 mic kosta helst mellan 1000-1500kr... Jag är nybörjare så jag vet inte vad för kort som är bra för min del om man säger så... Jag kommer mestedels att skapa musik i Reason och Cubase med hjälp av Midi keyboarden jag har. senare kommer jag konvertera det till wav eller mp3fil och spela in rösten i t.ex cool edit eller SoundForge, därför tror jag att jag behöver bara en mic ingång eller har jag fel? Vad tycker ni? vad föreslår ni? Skriv ett par rader 😉 Skulle rekommendera ett firewire ljudkort. USB-ljudkort drar mkt mer processor. Kolla in M-Audios ljudkort de är helt ok för hemma studio bruk. Firewire Solo har egentligen 4 ingångar, två balanserad vara en är XLR med fantommatning, en tele-ingång. De där bak är två obalanserad ingångar. Sen en lite fråga: Varför kan du inte spela in sång i Cubase?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 4 april 2008 Dela Postat 4 april 2008 FW-solo har bara 2 in (analogt) om man talar om antal ingångar som kan spelas in separat. Presonus Inspire har däremot 4 in. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpo Postat 4 april 2008 Dela Postat 4 april 2008 FW-solo har bara 2 in (analogt) om man talar om antal ingångar som kan spelas in separat. Presonus Inspire har däremot 4 in. Ja exakt, glömde säga det hehe.. fredag du vet:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bee Postat 6 april 2008 Trådstartare Dela Postat 6 april 2008 Tja! Tack för svaren, det låter bra med era svar. jag ska titta på M-audio kort, men har ni något speciefikt modell ni vill rekommendera? Sen till nästa fråga. Jag kommer förmodligen att spela in i Cubase. Jag håller på och lär mig allt precis så nu behöver jag inte konvertera och mixa... Nå tips på FW-kort 😑 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 (redigerat) Nå tips på FW-kort 😑 Kolla in Presonus Firebox. Lite dyrare än du tänkt men väl investerade pengar. Begagnat kan man hitta dem för under 2000 om man har tur. edit: fixade länken Redigerat 6 april 2008 av maart Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Om inte FW är ett krav så verkar EMU ”Tracker Pre” vara ett mindre kap; http://www.emu.com/products/product.asp?ca...lSpecifications Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.