Jump to content
Annons

USB/firewire Ljudkort

Bee

Recommended Posts

hejsan!

Jag frsöker och sätta ihop ett litet hemmastudio just nu och jag undrar vad för USB/fireWire ljudkort ska jag satsa på?

Mina krav är följande

Klara av midi

Mic In (fatom matning) har en Studio B1 mic

kosta helst mellan 1000-1500kr...

Jag är nybörjare så jag vet inte vad för kort som är bra för min del om man säger så...

Jag kommer mestedels att skapa musik i Reason och Cubase med hjälp av Midi keyboarden jag har. senare kommer jag konvertera det till wav eller mp3fil och spela in rösten i t.ex cool edit eller SoundForge, därför tror jag att jag behöver bara en mic ingång eller har jag fel?

Vad tycker ni? vad föreslår ni? Skriv ett par rader 😑

Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Det finns massa trådar i ämnet ljudkort...

En kommentar... konveertera till wav för att sedan spela in rösten i cooledit när man kör Cubase?

Du gör lätt allt i Reason och Cubase... du behöver inte konvertera nåt och lägga över i cooledit.

Dela på andra sajter

hejsan!

Jag frsöker och sätta ihop ett litet hemmastudio just nu och jag undrar vad för USB/fireWire ljudkort ska jag satsa på?

Mina krav är följande

Klara av midi

Mic In (fatom matning) har en Studio B1 mic

kosta helst mellan 1000-1500kr...

Jag är nybörjare så jag vet inte vad för kort som är bra för min del om man säger så...

Jag kommer mestedels att skapa musik i Reason och Cubase med hjälp av Midi keyboarden jag har. senare kommer jag konvertera det till wav eller mp3fil och spela in rösten i t.ex cool edit eller SoundForge, därför tror jag att jag behöver bara en mic ingång eller har jag fel?

Vad tycker ni? vad föreslår ni? Skriv ett par rader 😉

Skulle rekommendera ett firewire ljudkort. USB-ljudkort drar mkt mer processor. Kolla in M-Audios ljudkort de är helt ok för hemma studio bruk. Firewire Solo har egentligen 4 ingångar, två balanserad vara en är XLR med fantommatning, en tele-ingång. De där bak är två obalanserad ingångar.

Sen en lite fråga:

Varför kan du inte spela in sång i Cubase??

Dela på andra sajter

FW-solo har bara 2 in (analogt) om man talar om antal ingångar som kan spelas in separat.

Presonus Inspire har däremot 4 in.

Ja exakt, glömde säga det hehe.. fredag du vet:)

Dela på andra sajter

Tja!

Tack för svaren, det låter bra med era svar. jag ska titta på M-audio kort, men har ni något speciefikt modell ni vill rekommendera?

Sen till nästa fråga. Jag kommer förmodligen att spela in i Cubase. Jag håller på och lär mig allt precis så nu behöver jag inte konvertera och mixa...

Nå tips på FW-kort 😑

Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Nå tips på FW-kort 😑

Kolla in Presonus Firebox. Lite dyrare än du tänkt men väl investerade pengar. Begagnat kan man hitta dem för under 2000 om man har tur.

edit: fixade länken

Redigerat av maart
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.