pf_noname (oregistrerad) Postat 3 april 2008 Postat 3 april 2008 (redigerat) Hej alla, Nu blev det postning i allmänt-tråden ändå, men jag hittade inget bättre ställe. Forumadministratören får väl flytta tråden ifall något passar bättre. Jag har ibland funderat på att göra egna VST-pluggar och/eller lösningar när det gäller musikprogramvara. Ofta har planerna efter en tids funderande stupat på att jag inte tro att det är lönsamt att skapa sådant. Och även om man skulle lyckas både med att hitta en betalningsmodell för sina pluggar och få dem att bli storsäljare, hur lönsamt är det då? Är det någon där ute som har någon som helst aning om vad så skilda företag som Cubase (ja, nu är de ju uppköpta men innan dess), Native Instruments eller PSP Audioware har för omsättning och/eller vinst ? Eller de svenska exemplen Propellerhead, Toontrack och XLN? Och alla pluggar som säljs som DonationWare på olika sajter? /Noname Redigerat 3 april 2008 av pf_noname
drloop (oregistrerad) Postat 3 april 2008 Postat 3 april 2008 Propellerheads omsättning 2004: 35 millar. En bra vinst gjorde de också! Omnämndes i DI som svensk framgång i mjukvarubranschen. En artikel... http://arkiv.idg.se/pdfdownload/free/?item=15532
joachime Postat 3 april 2008 Postat 3 april 2008 Jag har ibland funderat på att göra egna VST-pluggar och/eller lösningar när det gäller musikprogramvara. Ofta har planerna efter en tids funderande stupat på att jag inte tro att det är lönsamt att skapa sådant. Det handlar om vanliga saker. Etablera sitt namn och göra unika pluggar (nya funktioner/tekniker, bättre kvalitet etc). En brukskompressor med häftigt GUI ger ingen framgång.
pf_noname (oregistrerad) Postat 3 april 2008 Postat 3 april 2008 Jag har ibland funderat på att göra egna VST-pluggar och/eller lösningar när det gäller musikprogramvara. Ofta har planerna efter en tids funderande stupat på att jag inte tro att det är lönsamt att skapa sådant. Det handlar om vanliga saker. Etablera sitt namn och göra unika pluggar (nya funktioner/tekniker, bättre kvalitet etc). En brukskompressor med häftigt GUI ger ingen framgång. Jag vet vad jag vill göra, och det är definitivt inget som det redan finns 100 varianter på. Men istället för att bara hacka ihop en massa pluggar för att "se om det säljer" så är jag intresserad av att veta i förväg vilken lönsamhet (eller olönsamhet) man kan räkna med. Göra en affärsplan helt enkelt.
Demonproducenten Postat 4 april 2008 Postat 4 april 2008 av att veta i förväg vilken lönsamhet (eller olönsamhet) man kan räkna med. Göra en affärsplan helt enkelt. räkna med olönsamhet åtminstone dom tre första åren räkna sen inte med nåt mer än att chansen finns att det kan lyfta om du gör riktigt bra grejer framförallt med nya ideer vad lönsamheten då blir är svårt att säga att göra nåt populärt när det är gratis är inte detsamma som att kunna tjäna pengar på det
pf_noname (oregistrerad) Postat 4 april 2008 Postat 4 april 2008 av att veta i förväg vilken lönsamhet (eller olönsamhet) man kan räkna med. Göra en affärsplan helt enkelt. räkna med olönsamhet åtminstone dom tre första åren räkna sen inte med nåt mer än att chansen finns att det kan lyfta om du gör riktigt bra grejer framförallt med nya ideer vad lönsamheten då blir är svårt att säga att göra nåt populärt när det är gratis är inte detsamma som att kunna tjäna pengar på det Jo, det är väl ungefär det som jag misstänker. Men säg så här då: Om man har en idé till ett audiosequencerprogram, eller kanske snarare ett ramverk för pluggar med mycket nytänkande. Att sätta sig ock käka billiga nudlar i ett år och hacka ihop något på kammaren för att se om det eventuellt ger några pengar känns inte som ett alternativ. Återstår då att försöka få in riskkapital. Men då måste man veta vad pluggmarknaden är värd, dvs hur mycket pengar betalas sammanlagt för pluggar per år i hela världen? Och finns det något riskkapitalbolag med erfarenhet av branschen? Något enda av alla musikprogramföretag måste väl ändå ha startats med riskkapital, höga ambitioner och seriösa affärsplaner?
Demonproducenten Postat 4 april 2008 Postat 4 april 2008 av att veta i förväg vilken lönsamhet (eller olönsamhet) man kan räkna med. Göra en affärsplan helt enkelt. räkna med olönsamhet åtminstone dom tre första åren räkna sen inte med nåt mer än att chansen finns att det kan lyfta om du gör riktigt bra grejer framförallt med nya ideer vad lönsamheten då blir är svårt att säga att göra nåt populärt när det är gratis är inte detsamma som att kunna tjäna pengar på det Jo, det är väl ungefär det som jag misstänker. Men säg så här då: Om man har en idé till ett audiosequencerprogram, eller kanske snarare ett ramverk för pluggar med mycket nytänkande. Att sätta sig ock käka billiga nudlar i ett år och hacka ihop något på kammaren för att se om det eventuellt ger några pengar känns inte som ett alternativ. Återstår då att försöka få in riskkapital. Men då måste man veta vad pluggmarknaden är värd, dvs hur mycket pengar betalas sammanlagt för pluggar per år i hela världen? Och finns det något riskkapitalbolag med erfarenhet av branschen? Något enda av alla musikprogramföretag måste väl ändå ha startats med riskkapital, höga ambitioner och seriösa affärsplaner? svårt att ge nåt råd idag verkar dom flesta kör just nudelmodellen, bygga ett namn, å sen hoppas på framtida inkomster för att få nån som invetserar måste du åtminstone ha nåt att visa upp det räcker nog inte med att säga att man har en ide som man själv tror på
Circulate (oregistrerad) Postat 4 april 2008 Postat 4 april 2008 Hur bygger man egna VST plugins? finns det några speciella program för det? 😑
trombonisten Postat 4 april 2008 Postat 4 april 2008 Hur bygger man egna VST plugins? finns det några speciella program för det? 🙁 Riktiga män programmerar dem i programspråket C. Hur pluggen skall fungera gentemot programmet finns beskrivet av Steinberg som skapade VST-standarden. Gör du en google på "vst programming" så får du upp massor av bra sidor som beskriver hur man gör. Bara ett exempel: http://www.axiworld.be/vst.html Räkna med att det tar några veckor av intensivt pluggande minst för att få till en första plugg. Skall du göra något som låter bra och är nytt är det en fördel om du har lite bakgrund i signalbehandling. Det ges ibland som kurser inom till exempel civilingenjörsprogrammet data. Gunnar
Circulate (oregistrerad) Postat 4 april 2008 Postat 4 april 2008 Hur bygger man egna VST plugins? finns det några speciella program för det? 🙁 Riktiga män programmerar dem i programspråket C. Hur pluggen skall fungera gentemot programmet finns beskrivet av Steinberg som skapade VST-standarden. Gör du en google på "vst programming" så får du upp massor av bra sidor som beskriver hur man gör. Bara ett exempel: http://www.axiworld.be/vst.html Räkna med att det tar några veckor av intensivt pluggande minst för att få till en första plugg. Skall du göra något som låter bra och är nytt är det en fördel om du har lite bakgrund i signalbehandling. Det ges ibland som kurser inom till exempel civilingenjörsprogrammet data. Gunnar Tack för tips, så jag behöver kunskap om C++ då alltså? eller är det någon speciell?
jarlo Postat 4 april 2008 Postat 4 april 2008 Hur bygger man egna VST plugins? finns det några speciella program för det? 🙁 Riktiga män programmerar dem i programspråket C. Hur pluggen skall fungera gentemot programmet finns beskrivet av Steinberg som skapade VST-standarden. Gör du en google på "vst programming" så får du upp massor av bra sidor som beskriver hur man gör. Bara ett exempel: http://www.axiworld.be/vst.html Räkna med att det tar några veckor av intensivt pluggande minst för att få till en första plugg. Skall du göra något som låter bra och är nytt är det en fördel om du har lite bakgrund i signalbehandling. Det ges ibland som kurser inom till exempel civilingenjörsprogrammet data. Gunnar Tack för tips, så jag behöver kunskap om C++ då alltså? eller är det någon speciell? Du kan använda SynthEdit för att göra egna pluggar också.
Circulate (oregistrerad) Postat 4 april 2008 Postat 4 april 2008 Hur bygger man egna VST plugins? finns det några speciella program för det? 🙁 Riktiga män programmerar dem i programspråket C. Hur pluggen skall fungera gentemot programmet finns beskrivet av Steinberg som skapade VST-standarden. Gör du en google på "vst programming" så får du upp massor av bra sidor som beskriver hur man gör. Bara ett exempel: http://www.axiworld.be/vst.html Räkna med att det tar några veckor av intensivt pluggande minst för att få till en första plugg. Skall du göra något som låter bra och är nytt är det en fördel om du har lite bakgrund i signalbehandling. Det ges ibland som kurser inom till exempel civilingenjörsprogrammet data. Gunnar Tack för tips, så jag behöver kunskap om C++ då alltså? eller är det någon speciell? Du kan använda SynthEdit för att göra egna pluggar också. Ah nice! Tack så mycket! 😄
Daniel H Postat 4 april 2008 Postat 4 april 2008 Hur bygger man egna VST plugins? finns det några speciella program för det? 🙁 Riktiga män programmerar dem i programspråket C. Hur pluggen skall fungera gentemot programmet finns beskrivet av Steinberg som skapade VST-standarden. Gör du en google på "vst programming" så får du upp massor av bra sidor som beskriver hur man gör. Bara ett exempel: http://www.axiworld.be/vst.html Räkna med att det tar några veckor av intensivt pluggande minst för att få till en första plugg. Skall du göra något som låter bra och är nytt är det en fördel om du har lite bakgrund i signalbehandling. Det ges ibland som kurser inom till exempel civilingenjörsprogrammet data. Gunnar Tack för tips, så jag behöver kunskap om C++ då alltså? eller är det någon speciell? Bara så att du vet så är inte C och C++ samma sak. Båda språken går att använda.
AndyPandy Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 (redigerat) Pluggar är helt ute. 2009 lirar vi såg och skinnbanjo. 🤪 Dessutom skulle jag vilja göra en rättning. Riktiga män programmerar inte C, däremot så programmerar män med riktigt stora skägg C. Redigerat 6 april 2008 av AndyPandy
Piccazzo Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Att sätta sig ock käka billiga nudlar i ett år och hacka ihop något på kammaren för att se om det eventuellt ger några pengar känns inte som ett alternativ. Någonstans måste alla börja och om du inte tycker att käka nudlar ett år inte är ett alternativ för dig är du nog inte tillräckligt hängiven och ambitiös för att ditt projekt ska lyckas.Om du fixar finansiärer som ska betala din hyra och oxfile och vad mer du nu anser dig behöva kommer dom att ta en STOR om inte det mesta av kakn och allt ditt hårda arbete är i stort sett bortkastat finansiellt , dock givetvis rik på erfarenhet. Dom flesta oberoende pluggutvecklare jobbar med annat vid sidan om eller rättare sagt pluggutvecklingen är vid sidan om ett annat arbete.
Lars XLN Audio Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 (redigerat) Riktiga män programmerar inte C, däremot så programmerar män med riktigt stora skägg C. hahaha Redigerat 6 april 2008 av Lars XLN Audio
xarl Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 (redigerat) Hej alla, Nu blev det postning i allmänt-tråden ändå, men jag hittade inget bättre ställe. Forumadministratören får väl flytta tråden ifall något passar bättre. Jag har ibland funderat på att göra egna VST-pluggar och/eller lösningar när det gäller musikprogramvara. Ofta har planerna efter en tids funderande stupat på att jag inte tro att det är lönsamt att skapa sådant. Och även om man skulle lyckas både med att hitta en betalningsmodell för sina pluggar och få dem att bli storsäljare, hur lönsamt är det då? Är det någon där ute som har någon som helst aning om vad så skilda företag som Cubase (ja, nu är de ju uppköpta men innan dess), Native Instruments eller PSP Audioware har för omsättning och/eller vinst ? Eller de svenska exemplen Propellerhead, Toontrack och XLN? Och alla pluggar som säljs som DonationWare på olika sajter? /Noname Jag tror nog att pluggin branschen omsätter så stora pengar att det egentligen är oväsentligt hur mycket. Ditt problem är att du måste ha hjälp av ett stort bolag för produktion/distribution och marknadsföring. Du måste alltså presentera din innovativa idé på ett sätt som gör att de tror på produkten. De kan ju natruligtvis "sno" din ide och säga att, det där har vi redan på gång. Där måste du försöka skydda din idé. De etablerade i branschen (bl a de du själv nämner ovan) är utan tvekan de som kan få ut en produkt worldwide och uppnå försäljningssiffror av dignitet. Ska du själv ha en liten sajt där man kan köpa dina pluggar för en hundring eller två, så kommer du knappast uppnå någon lönsamhet. Många ger ju bort "Free" versioner av sina pluggar för att etablera sig och skapa sig ett namn, och på så sätt få chansen att presentera sina övriga produkter för användare. Kolla in den här länken http://www.db-audioware.com I 10 år har den snubben pysslat med detta och verkar numera ha uppnått den digniteten och statusen att han har en fungerande verksamhet kring sina produkter. Vet att han har haft mängder av gratispluggar genom åren som fått mycket fin kritik och har skrivits mycket om honom och hans freewares..... Skulle vara Intressant att veta hur lönsamheten ser ut för honom idag. Såhär är det ju med det mesta egenföretagandet, det tar lång tid att bygga upp verksamheten, och de första åren måste man räkna med förlust. Hoppas du kommer någon vart med dina ideer. PS Sven Bornemark har ju gjort den resan med VirtualGuitarist som distibueras av Steinberg. /C PS 2 ang. db-audioware Klicka på Company och scrolla ner till History, där har du hans story år för år. /C Redigerat 6 april 2008 av xarl
drloop (oregistrerad) Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Dessutom skulle jag vilja göra en rättning. Riktiga män programmerar inte C, däremot så programmerar män med riktigt stora skägg C. Och har dessa män har en tjock bok om AWK och Zed i sin bokhylla...
Lovandovish (oregistrerad) Postat 7 oktober 2021 Postat 7 oktober 2021 Som regel har algoritmen redan byggts och om du flyttar enligt det, så kommer allt att bli bra med lönsamhet. Du måste börja med en bra och högkvalitativ applikation, för det är bättre att kontakta proffs direkt, till exempel https://ein-des-ein.com/service/mobile-app-development/ som kommer att göra ett program som kommer att vara bekvämt att använda! Därefter måste du tänka på reklam, eftersom ingen bara kommer att ladda ner din app! Och följ sedan recensioner av människor och försök att optimera allt för dem så mycket som möjligt!
Peter Roos Postat 7 oktober 2021 Postat 7 oktober 2021 (redigerat) Så här 13 år senare;-) Time keeps on ticking, ticking, ticking into the future..... Det var en kille här på forumet som höll på med en gitarr-till-midikonverterare (och som bad folk här att testa den) och den funkade faktiskt väldigt bra - i beta-version, efter år av utvecklande. Undrar hur mycket pengar han tjänat på den? https://migic.com Redigerat 7 oktober 2021 av Peter Roos
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.