Jump to content
Annons

Anpassa musiken till sång?


ThomasJ

Recommended Posts

Annons

Man gör så att det låter bra... :rolleyes:

Lämna plats i ljudbilden, så att sången inte drunknar i musiken. Spela inte en massa andra melodislingor eller solon som krigar med sången om uppmärksamheten.

Det är svårt att säga hur man ska göra - men lyssna på annan musik i samma genre och lyssna på vad som händer. Gör ett par coverlåtar, så lär du dig ganska snabbt hur det fungerar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar.

Det svåra för mig justnu är att jag samarbetar med en sångerska över nätet.

Hon står för text och sång.

Så jag vet inte innan hur sången skall gå.

Skicka ett utkast till henne, så kan hon skicka slasksång tillbaka. Då kan du forma låten efter den.

Link to comment
Dela på andra sajter

lebedjev (oregistrerad)

Förr, när jag skrev all musik med gitarr kom text och musik till mig på en gång. Det var lite som på julafton. Man fick ett paket, öppnade det och där låg ett embryo till en låt. När jag började skriva med dator blev det helt annorlunda. I början blev det bara helt färdiga "soundtracks", inga riktiga låtar. Numera arbetar jag så att jag gör enkla skisser till låtar, sätter ihop dessa till strukturer med vers, refräng, brygga etc.. Därefter lyssnar jag på dem som MP3 i min telefon under flera dagar lite då och då. Under dessa lyssningar kommer både text och melodislingor till mig.

Enkelt va? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar.

Det svåra för mig justnu är att jag samarbetar med en sångerska över nätet.

Hon står för text och sång.

Så jag vet inte innan hur sången skall gå.

Poängen är väl att hon (troligen) inte vet det heller.. Claes råd ovan är ju klockrena. Det är så lätt att (när du inte är van och kanske kollat lite mer på trad. låtuppbyggnad) att bara tanken på allt som heter vers-brygga-ref blir jobbigt och närmast avskräckande. I din genre så finns det ju så mycket annat som kan vara bärande så jag tycker inte du ska vara orolig att utgå från det du har och vill idag.

Du kanske har någon slinga som du/hon tycker kan var grund för att utveckla en sångmelodi och sedermera text..fungerar den så fungerar den liksom. Soundborn (som ju också hållit sig ifrån micken) skickade ju upp en tråd för ett tag sen där han lagt en slaskidé för sången - kunde ju likväl varit ett piano som "visade" idén. Jag kom spontant på något hyffsat eminent då (som naturligtvis är borta nu 😲 )

Lyssnar på den nu..Vid 1.30 (det är långt intro så sången börjar först vid 0.45) så händer något subtilt då han jobbar upp arret med en stråke och en liten förändring i ljudbild och harmonier vilket gör att den tar fart och öppnar för förändring. F-n ha ha. Jag gapar in något på den, det hjälper nog inte Soundborn men kanske kan det hjälpa dig vidare. Hör av mig om en timme eller nåt.

Här är Soundborns tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry719667

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite vänner som tvingar ut en på trevlig lunch i solen så.. 😎 Om du ser lite förbi hur det låter och hur sången går så ser du att det går att bygga delar utan att för den skull musiken följer "mallen". Lägger den förstås där den eg. hör hemma 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite vänner som tvingar ut en på trevlig lunch i solen så.. 😎 Om du ser lite förbi hur det låter och hur sången går så ser du att det går att bygga delar utan att för den skull musiken följer "mallen". Lägger den förstås där den eg. hör hemma 😄

Det där var förmig ett kryptisk svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite vänner som tvingar ut en på trevlig lunch i solen så.. 😎 Om du ser lite förbi hur det låter och hur sången går så ser du att det går att bygga delar utan att för den skull musiken följer "mallen". Lägger den förstås där den eg. hör hemma 😄

Det där var förmig ett kryptisk svar.

Menade bara att jag lägger den i Soundborns tråd där du först kan lyssna på hans sångskiss (för att få hela bilden)

Här: https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry723481

Edit förtydligande: Vad jag menar är att (oavsett vad jag spontant fick ur mig) så kan du med en enkel anvisning/idé få din sångerska åt det håll du önskar och ni kan tillsammans jobba vidare. Om du förutom att lyssna också läser den andra tråden så berör den också låtuppbyggnad lite grann och det går att med små medel (och utan trad. låtuppbyggnad) ändå att få lite variation. Hoppas jag var lite mindre kryptisk nu 🙂

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...