musik (oregistrerad) Postat 2 april 2008 Dela Postat 2 april 2008 (redigerat) Hej! Vilken skulle ni ha valt och VARFÖR? Svara gärna ni som har erfarenhet av ljudet. Själv har jag hittills bara spelat på Fendern och den passade mig som handsken, även ljudet lät bra, men jag vet inte hur Gibson-kopian från Epiphone låter. Det jag läst om Epiphonen är att den tunnaste strängen låter väl tanigt och att den möjligen brusar. Och det har jag läst i olika tester. Epiphone EB0, 2432 SEK i svensk butik. Fender Mustang Bass Reissue, Pris 6800 SEK från UK (från svensk butik 8400 SEK). 😳 :musik Redigerat 2 april 2008 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 4 april 2008 Dela Postat 4 april 2008 EB0 är skit eller? Tycker den låter brusigt när man lyssnar på YouTube-klipp. Och muddigt. Fendern är mer fokuserad och klarare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 4 april 2008 Dela Postat 4 april 2008 EB:n är ju ett ljud och mustangen ett helt annat. du kan lika gärna jämföra dragspel och fiol. angående fendern är så är det förmodligen inga singlecoils, utan en humbucker. alltså två seriekopplade single, som blir en humbuck. ex. p-bas-style! jag hade själv i din situation satsat på en begagnad fender p-bas med j-mick i stallläge. för att kunna få ur de mest olika ljud ur instrumentet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 4 april 2008 Dela Postat 4 april 2008 EB:n är ju ett ljud och mustangen ett helt annat. du kan lika gärna jämföra dragspel och fiol. angående fendern är så är det förmodligen inga singlecoils, utan en humbucker. alltså två seriekopplade single, som blir en humbuck. ex. p-bas-style! jag hade själv i din situation satsat på en begagnad fender p-bas med j-mick i stallläge. för att kunna få ur de mest olika ljud ur instrumentet! Efter vad jag läst så framställs Mustangen som en Single coils, men skitsamma låter gôtt iaf. Fender P-Bass finns inte som 30" väl? 🙂 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 4 april 2008 Dela Postat 4 april 2008 EB:n är ju ett ljud och mustangen ett helt annat. du kan lika gärna jämföra dragspel och fiol. angående fendern är så är det förmodligen inga singlecoils, utan en humbucker. alltså två seriekopplade single, som blir en humbuck. ex. p-bas-style! jag hade själv i din situation satsat på en begagnad fender p-bas med j-mick i stallläge. för att kunna få ur de mest olika ljud ur instrumentet! Efter vad jag läst så framställs Mustangen som en Single coils, men skitsamma låter gôtt iaf. Fender P-Bass finns inte som 30" väl? 😄 :musik det är fömodligen så att det sitter två single i serie. då blir det en humbuck. 😄 ett instrument som jag fastnat för är epi´s viola-stylebas.. tycker den låter skitgrymt, och ett stort plus är snygghetsfaktorn!! ingen aning om basar med 30" radie.. själv hade jag köpt ngt gammalt o gött o sen ngn gitarrmeck fixa till den 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 4 april 2008 Dela Postat 4 april 2008 hittade en j-kopia med 30" radie.. SX heter den, och jag vet attt JAM säljer såna.. http://www.rondomusic.com/sjb7534.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 4 april 2008 Dela Postat 4 april 2008 hittade en j-kopia med 30" radie.. SX heter den, och jag vet attt JAM säljer såna..http://www.rondomusic.com/sjb7534.html Radien på halsen är något helt annat än mensuren som i de här fallen är på 30". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 4 april 2008 Dela Postat 4 april 2008 Hej! Jag testade jag en Fender Mustang (8400) och en Squier Affinity Bronco (2000) samt en SX FPB62 3TS (2000) på Jam. Mustangen var grym, men SX:en askass! Broncon mittemellan. Priser inom parentes. 😉 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 (redigerat) Höfner fiolbas Contemporary Series HCT-500/1. Kortskalig med humbuckers i samma prisklass som Fender Mustang. Finns på Jam att testa. Redigerat 5 april 2008 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 FIolbasen har jag själv funderat lite på men inte testat. Sen har du ju Danelectro long horn som är shortscale. denna epiphone finns ju också som verkar intressant: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 Musik, jag minns att du i en tidigare tråd förklarade varför du vill ha en kortskalig bas. Förklara gärna igen för jag minns inte. För mig känns det som en kompromiss, men kan vara perfekt om man har mindre händer eller vill ha en travelbas på resan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 För att svara på frågan om EB-0 eller Mustang så skulle jag satsa på mustangen. Den är helt klart bäst kvalité och mest all-around. EB-0 ska tydligen vara riktigt kass kvalité. Jag har själv en EB-3 tillverkad av Epiphone. På den har jag både stallet åkt av och en skrämskruv pajat. EB-0 har dessutom skruvad hals (och inte limmad) vilket också är en svag punkt. Men på plussidan så har nog EB-0 den skönaste bashalsen man kan hitta (särskilt om man hittar ett bra ex). Smal och kort. Hittar du en begagnad EB-0 så är det kanske värt pengarna, annars kanske det är värt att satsa på en riktig Gibson EB-0 om man vill åt det där muddiga ljudet. Och det är också lite grejen med de basarna, att ljudet är som det är och svårt att ändra så mycket på. Muddigt och basigt. Annars har ju Gibson en EB-3-reissue... Angående fendern skriver dom på sin hemsida att det är "Special Design Split Single-Coil Mustang Bass Pickup". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 5 april 2008 Dela Postat 5 april 2008 Hej! Jag testade jag en Fender Mustang (8400) och en Squier Affinity Bronco (2000) samt en SX FPB62 3TS (2000) på Jam. Mustangen var grym, men SX:en askass! Broncon mittemellan. Priser inom parentes. 🙂 :musik Broncon är lite som EB-0, väldigt skön att spela men väldigt dåligt bygge. Ljudet tror jag faktiskt är än sämre. Tror det är nån gitarrmick, och det blir väldigt tunnt och klent. Men Squier ska tydligen ha tillverkat en "riktig" mustangkopia förr som ska vara helt ok. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.