Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag skulle bara vilja ha en rekommendation:

Då jag är på väg att installera ett nytt system på en egen hårddisk enbart avsedd för studioarbete - bör jag då ha en internetanslutning för att uppdatera systemet? Jag har Windows XP Professional med senaste Service Pack tillsammans med Reason och Live, och vill helst slippa allt onödigt tjafs. Frågan är bara om det är "tjafs" att kunna uppdatera systemet - även om det fungerar kanon?

Pelleman

Annons
Postat

Jag föredrar att inte ha någon internetanslutning. Det finns annars alltid en risk att Windows eller någon annan mjukvara automatiskt uppdaterar sig. Enligt min erfarenhet är välfungerande audiosystem känsliga. Funkar det bra är det bäst att inte röra något! Om du inte är uppkopplad är också risken för virus och andra säkerhetsproblem minimal. Utan internet kan du heller inte fastna i surfandet och det blir mer fokus över till musiken. Rent psykologiskt tycker jag det helt enkelt blir mer fokuserat. Då tar jag hellre med mig ev pluggar eller annat från nätet på ett USB-minne. Du kan ju alltid ta med en laptop med mobilt bredband (om det nu inte finns bredband på plats) för att ladda ner de saker som kan behövas, och sen föra över med USB-minne.

Mitt perspektiv är utifrån en dedikerad studiodator. Har man bara en lokal och en dator kanske man förstås vill ha internet på den...

Pierre

Postat
Jag föredrar att inte ha någon internetanslutning. Det finns annars alltid en risk att Windows eller någon annan mjukvara automatiskt uppdaterar sig. Enligt min erfarenhet är välfungerande audiosystem känsliga. Funkar det bra är det bäst att inte röra något! Om du inte är uppkopplad är också risken för virus och andra säkerhetsproblem minimal. Utan internet kan du heller inte fastna i surfandet och det blir mer fokus över till musiken. Rent psykologiskt tycker jag det helt enkelt blir mer fokuserat. Då tar jag hellre med mig ev pluggar eller annat från nätet på ett USB-minne. Du kan ju alltid ta med en laptop med mobilt bredband (om det nu inte finns bredband på plats) för att ladda ner de saker som kan behövas, och sen föra över med USB-minne.

Mitt perspektiv är utifrån en dedikerad studiodator. Har man bara en lokal och en dator kanske man förstås vill ha internet på den...

Pierre

Har bara en dator, men som jag sa så hade jag tänkt två hårddiskar - två operativsystem, och då ska ju inte internet på den ena hårddisken påverka den andra, om jag är tydlig?

Postat
Har bara en dator, men som jag sa så hade jag tänkt två hårddiskar - två operativsystem, och då ska ju inte internet på den ena hårddisken påverka den andra, om jag är tydlig?

Nä precis, det system som du bootar med är det som gäller, och om du har internetanslutning i det ena systemet påverkar det inte. Bara du stänger av alla nätfunktioner så (eller drar ur sladden innan du bootar)...! Man får dock vara försiktig med trådlösa anslutningar som kan ansluta innan man hinner stänga av dem. Vid installation kommer Windows göra sitt bästa att ansluta om du inte hindrar det...

I övrigt se mitt tidigare inlägg om argument mot att ha internetanslutning.

Pierre

Postat

Finns ju positiva saker med att ha en anslutning också, om alla plugins du har i din daw inte räcker för att fixa effekten du vill ha sa kan du ju söka efter gratis vst under tiden du mixar. Windowsupdate går att stänga av.

Postat (redigerat)

Jag skulle aldrig stå ut med att inte ha Internetanslutning - och jag har aldrig hittills upplevt några problem på grund av att jag alltid är uppkopplad, så domedagsprofetiorna som säger att det är livsfarligt att ha musikburken uppkopplad, kan du ta med en nypa salt...

Se bara till att du sitter bakom en brandvägg - och stäng som sagt av alla automatiska uppdateringar, så att de inte går ut och laddar ner medan du spelar in...

Redigerat av Claes
Postat
Hej,

Då jag är på väg att installera ett nytt system på en egen hårddisk enbart avsedd för studioarbete - bör jag då ha en internetanslutning för att uppdatera systemet? Jag har Windows XP Professional med senaste Service Pack tillsammans med Reason och Live, och vill helst slippa allt onödigt tjafs. Frågan är bara om det är "tjafs" att kunna uppdatera systemet - även om det fungerar kanon?

Pelleman

Om du nödvändigtvis måste ha internet på studiodator skulle jag rekomendera,

en riktigt bra router (ingen billig med bara nat) + ett virusapps med liten systembelastning typ nod32..

Detta kan du se som ett förslag, din konfig ser säkert ut som du vill ha det :rolleyes:

Postat
Hej,

//forum.studio.se/style_emoticons/default/cool.gif

//forum.studio.se/style_emoticons/def...ool.gifPelleman

Om du nödvändigtvis måste ha internet på studiodator skulle jag rekomendera,

en riktigt bra router (ingen billig med bara nat) + ett virusapps med liten systembelastning typ nod32..

Detta kan du se som ett förslag, din konfig ser säkert ut som du vill ha det :rolleyes:

Routern är en D-Link, (den står en trappa ner, hos hyresvärden). Givetvis kör jag med Nod 32, kör man med annat är man inte riktigt funtad. Sorry, guys!//forum.studio.se/style_emoticons/default/cool.gif

Postat
Jag skulle aldrig stå ut med att inte ha Internetanslutning - och jag har aldrig hittills upplevt några problem på grund av att jag alltid är uppkopplad, så domedagsprofetiorna som säger att det är livsfarligt att ha musikburken uppkopplad, kan du ta med en nypa salt...

Se bara till att du sitter bakom en brandvägg - och stäng som sagt av alla automatiska uppdateringar, så att de inte går ut och laddar ner medan du spelar in...

Har heller aldrig råkat ut för något men det kräver förstås att man har lite koll, stänger av uppdateringar, behåller brandvägg och kör en annan browser än IE.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.