Chris_Kadaver (oregistrerad) Postat 2 april 2008 Postat 2 april 2008 jag ska byta ut dator och eventuellt ljudkortet samt mixer och mic hade jag tänkt. Just nu har jag ett delta 2496 som har typ 5 ms på 128 samples. Är firewire korten lika snabba/snabbare, och spelar hastigheten på firewire porten någon roll för latenserna? alltså blir det lägre om man har firewire800 istället för 400? hur är preampsen/ljudkvaliteten på budget firewire korten? just nu har jag en sketen 4 kanalers phonic mixer. Jag antar att preampsen är bättre på firewirekorten, eller har jag fel? jag är rätt kräsen när det kommer till ljudkvaliteten. Min nya dator kommer vara en stationär och ljudkortet ska vara kompatibelt med protools och ha både drivrutiner för mac/pc. Vad är den bästa kombinationen för det "bästa" ljudet i en hemmastudio? Finns det kvalitets firewire kort med endast stereo in och ut, som man kan använda till en mixer eller ska man satsa på att köra direkt på ljudkortets preamps? för tillfället kommer jag bara spela in sång, elgitarr och akustiskt och resten med samplingsbiblotek. Idag spelar ja in allt med en sm58, genom phonic mixern och in i ljudkortet, och hur mycke man än pillar i efterhand så låter det aldrig bra (beror delvis på gitarrmickarna, och spelar mest in för att komma ihåg och slutför aldrig några projekt pga ljudet). Tips på mick för sång och för mickning av aksutisk? med de grejerna jag har idag så låter det bättre att micka stärkaren med sm58an än att linea. Men även om jag mickar så låter det illa. Ska man satsa på att micka, fast med en annan mick eller låter det lika bra/bättre att spela in via usb med typ guitarport eller pod xt? vore ytterst tacksam för svar/tips och idéer om någon där ute orkat läsa allt jag skrivit 😉
Gilbert Postat 2 april 2008 Postat 2 april 2008 PCI är snabbast då man inte behöver extra minnesbuffrar (som adderar till latency), FW är snabbare än USB då dedikerade styrkretsar tar hand om ”jobbet” och man kan därmed tillämpa ganska aggressiva värden på de extra buffrarna. RME anses vara ledande inom FW-ljudkort och deras kort lägger bara till ca 3 ms latency utöver standardvärdena så totalt ca 4 ms är möjligt. Vissa PCI-kort kan köras i 32 samples och detta innebär en total latency på under 1 ms vid 44,1 KHz och ännu lägre om högre samplerates.
trombonisten Postat 2 april 2008 Postat 2 april 2008 Hoppsan. Många frågor var det. Forumet klarar inte så många frågor på en gång. Men några lösa tankar. - Deltakortet är bättre än resten av kedjan, det får liksom inte chansen att visa vad det går för. Den allra viktigaste faktorn vid inspelning är "han som rattar". Kanske att du skulle försöka se hur du kan fördjupa och förbättra dina kunskaper. Det kan handla om att gå en kurs eller liknande för att förstå vad du kan göra med ljudet med de saker du har. Det kan också handla om att hitta någon likasinnad som kommit lite längre än du och hänga på. Eller bara att läsa massor och experimentera hej-vilt. - Skall du handla så är en annan mick det jag tycker du skall börja med. Vi är några stycken som brukar rekommendera Studio Projects B1 som första kondensatormick. Den brukar kosta en knapp tusenlapp och funkar utmärkt på akustik gitarr och sång. - Preamparna i billiga mixrar brukar inte vara sådär himla roliga. Men man skall inte räkna ut dem för den delen. Ljudet blir inte revolutionerande annorlunda i en bättre preamp när man använder en kondensatormikrofon (som B1). Det är större skillnad med dynamiska (som SM58), men du bör ju byta mick ändå. Inbyggda mickförstärkare i ljudkort är inte alltid så där himla mycket bättre. - Spela in elgitarr direkt i ljudkortet brukar inte bli sådär himla roligt. Bäst är om du kan spela in från en bra förstärkare, men då kanske grannarna klagar. Alternativt finns det olika speciallösningar för det, men det får du fråga andra om (jag kan inget om hur man spelar in elgitarrer). - Du säger att du vill köra ProTools. Inte för att jag vet varför, men om du står kvar vid det så blir du kraftigt begränsad i vilka kort du kan använda. Antingen är det då ett av Digidesigns kort, typ MBox eller 003 Rack, och då ingår ProTools LE i priset. Annars är det något av M-Audios kort som gäller och då måste du köpa till ProTools LE M-Powered som programvara. ProTools LE är "lilla versionen" av ProTools och har en del begränsningar. Den version som proffsen använder heter vanligen ProTools HD och kommer tillsammans med särskild hårdvara. Lite snabbt brukar ett sånt system kosta från 100.000:- och uppåt så det är nog inte aktuellt. - Glöm inte kolla begagnat. Ofta halva priset så dina pengar räcker till dubbelt så bra grejer. vendolin eller blocket Nå, lycka till och välkommen in i ljudgänget. Gunnar
berra_- Postat 2 april 2008 Postat 2 april 2008 får du inte bra ljud med phonic och sm58 så tror jag inte det kommer bli bättre av att köpa massa nya prylar. ' Skit in - skit ut. Jag har spelat in en hel platta (som blev släppt på ett bolag) med en phonicmixer. (Sonic station? minns inte namnet riktigt) Och det blev bra ljud. Minst lika bra som det blir med mina VTB-1or hemma. Visst är inte SM58an så jätterolig mikrofon. Men att få bra ljud med en sån och en phonicmixer kan vara ett bra test att klara innan man börjar langa på massa nya grejer 😎 Vad har du får gitarr och förstärkare?
Chris_Kadaver (oregistrerad) Postat 3 april 2008 Postat 3 april 2008 tack för svaren. Som sagt är jag lite osäker på i vilken ende jag ska börja så alla svar uppskattas. Det enda jag känner är att jag vill komma vidare, och jag hade faktiskt tänkt att gå en kurs. Men annars brukar jag vara bra på att ta reda på saker själv, men just i det här fallet behöver jag lite tips på grejer. Men märkte när jag surfade runt på forumet att man får en hel del svar på sina frågor bara av det. Ang gitarrer och stärkare så har jag en H&K zenamp topp och en liten 65w kustom stärkare som jag använder som låda till toppen. Men när jag spelar in så låter det faktiskt bättre att köra i kustomstärkaren direkt, och det beror mycke på gitarrmickarna. Har en Aria pro II med gamla skräpmickar, detsamma gäller den gamla Kasuga les paul kopian. Så i det fallet så är det mickarna som inte håller måttet till viss del. Men hur som helst. Vill jag slippa brus så kan ja inte gaina micken allt för mycket, och då låter både sången och gitarren riktigt sjukt dåligt. Enda gången de låter "bra" är om jag maxar gainen på mixern och mickar på avstånd, men då brusar sjukt mycket (distar inte). Vet inte vad som är den svaga länken i kedjan förutom mitt bristande ljudtekniska kunnande, men skulle gissa att det mesta behöver bytas? ska iaf skaffa ny dator hyfsat snart, så tänkte passa på att uppgradera mina ljudprylar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.