Jump to content
Annons

Varför ska man köpa en mobiltelefon


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Är det inte bara alltid en nödlösning? Jag gillar inte nödlösningar!

Köper man en mobiltelefon med inbyggd kamera så är den ändå inte i klass med digitalkameror. "För den fotointresserade" står det t.o.m. ibland som beskrivning vid vissa mobiltelefoner. Men är man fotointresserad köper man ju inte en telefon...

Och det man kallar videofunktion är inget annat än ett skämt.

Mobilerna har ju oftast en inbyggd mp3-spelare också. Om man nu vill ha det så är det nog bättre med en separat mp3-spelare, eller?!

Likadant med en massa ytterligare finesser som vissa fullspäckade mobiltelefoner har.

Jag har bestämt mig idag: ingen ny mobil alls. Däremot kan jag tänka mig att köpa en separat 12 Megapixels digitalkamera, en separat mp3-spelare kanske och en separat miniradio. Pulsklocka har jag redan.

Trådens fråga är alltså: Är det inte alltid en nödlösning att köpa en mobiltelefon som försöker vara mer än en mobiltelefon?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte alls. Alla vill inte gå runt med en hel maskinpark i fickorna. Dessutom vill man ibland kunna skicka bilderna man tar direkt, eller slippa byta ut hörlurarna från mp3-spelaren till headsetet när det ringer.

Visst innebär det kompromisser i kvalitén på de olika delarna, men om man som jag ändå hade köpt budgetvarianter av digikamera och mp3-spelare, så duger de inbyggda varianterna alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig, musik. Förstår de som vill ha allt kompakt, men ska man göra nåt ska man göra det ordentligt tycker jag. Jag vill inte ha en maskin som är dålig på allt, jag vill ha många maskiner som är bra på sin grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ljudspelaren i Nokia o SonyEricssonnallarna är väl inte att betrakta som kompromisser kvalitetsmässigt? Eller? Sonys bärbara ljud har ju god tradition, vilken förts över till nallen. Protestera om jag har fel, men jag tror inte jag har det.

Jag köpte ny nalle för ett år sen, efterssom batteriet i min gamla från år 2000 dassade ur till 6h standbytid. Jag har glädje av den inbyggda äggklockan och väckningen. Och att man kan sms-a med ordlista och T9 är rätt bra. Annars är det rättså skitsamma för mig:)

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att iallafall de billiga sonyericsson-mobilerna i walkman-serien är lite kompromisser. Min kaikar ur ganska ofta, typ låter BRÖÖÖÖÖL och slutar spela låten. Ljudkvalitén kan jag inte svara på, för jag har inte jämfört med andra produkter. Brusar iallafall en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror nu inte att dessa telefoner varken riktar sig specifikt till varken fotografer eller musiker/studiofolk... Det är många som är nöjda bara det låter och att man kan ta en bild som går att överföra till datorn. Det är väl just vid tillfällen då man verkligen vill föreviga nåt, och inte drar/har med sin stora system/kompakt-kamera som det kan "funka"...

Det är väl lika förundrande som att det finns folk med enbart små radioapparater med inbyggd cd som låter apa... "...men, det låter ju, jag är inte så brydd.."

Link to comment
Dela på andra sajter

..och så finns det ju faktiskt modeller som är nedbantade ganska rejält. Köpte själv en telefon med väldigt få finesser...

😏

"Hej, jag vill köpa mig en ny telefon"

"Jahapp, vad vill du kunna göra med den?"

"Prata"

Link to comment
Dela på andra sajter

..och så finns det ju faktiskt modeller som är nedbantade ganska rejält.

Mmm. De kallas fotomodeller. Och man kan inte ens ta kort med dem, namnet till trots... Däremot på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mp3 kvallen vad gäller sonyEricsson är inte sämre alls. Isf på lite billigare mobiler. Men köper man en bra mobil så äre ingen skillnad. Det enda som kan bugga är då interfacet, men det ar mest med mobilens operativsystem att göra.

Som sas ovan så är det väldigt bra att ha fler grejer i samma maskin så man slipper att köpa ravebyxor med estra ditsatta fickor.

Kommer ihåg när man hade mobil och minid disc och sånt. USCH vad jobbigt. man kunde ju inte gå med musik om de nu inte var kallt och man hade jacka. Skulle man gå utan massa extraplagg så fick ju endast mobilen plats.

JUSTE!

Ljudkvallen äre det heller inte fel på på S.Ericson mobiler. De kommer ju tom med bättre lurar än vad ipodar och svindyra mp3spelare gör.!!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Är andra nöjda med mobilen som mp3-spelare och enkel radio m.m. så är jag nöjd. Men som kvalitativ kamera är jag mer tveksam. Såg en massa tester IRL i veckan på kort som skrivits ut från olika avancerade mobiler jämfört med kort som skrivits ut från kompakta digitalkameror och kamerornas kort var ju klart bättre.

Behovet av att skicka en bild direkt till någon ser jag i mitt fall som obefintligt. Jag är väl ingen reporter heller...

Däremot, den viktigaste anledningen att köpa en mobil med inbyggd kamera kan ju vara att det uppstår en situation man inte tänkt på där det vore kalas att ha haft en kamera med sig, och då är ju kameramobil lysande eftersom man kanske normalt har en telefon med sig iaf.

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot, den viktigaste anledningen att köpa en mobil med inbyggd kamera kan ju vara att det uppstår en situation man inte tänkt på där det vore kalas att ha haft en kamera med sig, och då är ju kameramobil lysande eftersom man kanske normalt har en telefon med sig iaf.

🙂

:musik

Håller med dig helt där!

Mobilen har man alltid med sig och om en viktig situation uppstår så kan man dokumentera den, antingen med foto eller film via mobilen. Många brott/övergrepp Kan nog klaras upp lättare och man kan föreviga Sunes svidande magplask från finlandsfärjan när han var på fyllan mm. Suveränt!

Däremot är det inget snack om att även vanliga digitalkameror fortfarande spöar mobiler i bildkvalitet, ljuskänslighet mm. Vill jag fota så är det lätt kamera som gäller, även filminspelning blir betydligt bättre med en digitalkamera. Men allt i ett konceptet är en vinnare. En kompis tog fram små externa högtalare till sin mobil och vi avnjöt musik och öl ute i det fria. Det var helt ok ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...