Qpotl (oregistrerad) Postat 1 april 2008 Postat 1 april 2008 Hej, jag är nybörjare med Reason så: jag har gjort ett pattern i Matrix som jag har på ett track, det funkar bra, alla noter är spridda i detta pattern. Det är ett piano som spelar en melodi. Men jag gjorde ett nytt pattern med matrix och satte på ett nytt track, det ligger där men det låter inget :/ Just detta pattern ska vara strings/pads, långa stråkar då, så jag har satt ut typ 4 noter i rad på samma ton i matrix, blir det en lång ton med stråkar eller hur skall man göra? Det största problemet är väl att detta track inte hörs :/ Mvh
YellowStudio Postat 1 april 2008 Postat 1 april 2008 Hej, jag är nybörjare med Reason så: jag har gjort ett pattern i Matrix som jag har på ett track, det funkar bra, alla noter är spridda i detta pattern. Det är ett piano som spelar en melodi. Men jag gjorde ett nytt pattern med matrix och satte på ett nytt track, det ligger där men det låter inget :/ Just detta pattern ska vara strings/pads, långa stråkar då, så jag har satt ut typ 4 noter i rad på samma ton i matrix, blir det en lång ton med stråkar eller hur skall man göra? Det största problemet är väl att detta track inte hörs :/ Mvh Där finns förmodligen ingen device kopplad till ditt spår, eller att devicen inte är kopplad till mixern. t.ex En combinator. tryck tab så vänds racket. Sen när det gäller längden så får du nog gå in i efterhand och dra ut noterna så långa som du vill ha dom. Hoppas det var till nån hjälp.
Memphis Postat 1 april 2008 Postat 1 april 2008 (redigerat) Tjena. Lite luddig förklaring men jag skall se om jag kan hjälpa dig. 🙂 Problemet med att dina fyra toner bli en ton kan vara att dina fyra toner är "långa" toner som därför flyter ihop med varandra. Och med "långa" så menar jag att knappen "Tie" på din Matrix är intryckt och lyser. Isåfall så klickar du ur den och klickar en gång till på de rösa staplarna under tonerna så att de blir smalare. Problemet att det inte låter från den kan vara olika. Kolla så att du inte kopierat ner ditt pattern till Matrix-kanalen vilket lätt sker, utan till din ljudmoduls kanal, tex NN-XT, Malström eller vad du har. Kan också vara att några kablar bakom racken har kopplat ur sig om du grejat där bakom eller kommit åt shift när du skapat modulen. Kan vara att du har någon mute-knapp inne på mixern eller i sequencern. Kan vara att du valt så låga eller höga toner för stråkarna/padsen som inte finns i dess omfång och därför inte låter något. Då får flytta tonerna upp eller ner någon oktav. Kolla om det är något av dessa alternativ. En skärmdump skulle göra saker enklare. 😛 Hoppas det löser sig. Nybörjare har vi alla varit. Mvh Memphis Redigerat 1 april 2008 av Memphis
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.