Jump to content
Annons

En bra mastrad blackmetal-skiva.


steak (oregistrerad)

Recommended Posts

steak (oregistrerad)

Hejsan allihopa.

Jo, det är så här. Jag satt på msn med en kompis och diskuterade lite musik, jag lyssnar inte på nästan någon metalgenre, men det gör han.

Sen sa jag att jag skulle lyssna mycket mer på metal och liknande om det skulle vara bättre mixing/mastering på det mesta. (Dock ej blackmetal då jag faktiskt är kristen och just blackmetal-texter går emot alla mina principer, hehe. 😄)

Så jag undrar, är det någon som vet en riktigt bra mastrad och mixad blackmetal-skiva?

Ge gärna fler tips en ett!

Till saken hör att han lyssnar mest på blackmetal och det är därför det skulle vara bra med just blackmetal. Men det får gärna vara andra genrer såsom deathmetal, grindcore(om det ens finns en:P), grunge och annat.

Tack på förhand! 😄

Ps. Slipknot - Vol.3 är bra mastrad ja, men det är inte blackmetal. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om de räknas som black metal längre men susperia vindication och unlimited är två väldigt bra mastrade skivor i det stuket enligt mig. Behemoth från Demigod är ju även svårslaget när det gäller mastrade blackmetal skivor

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte en väl mastrad black metal-skiva en oxymoron? Meningen är väl att det ska låta skit? 😛

beror ju helt och hållet på vad det är för ngt.. gamla darkthrone spelade in allt med typ en kassettbandare och dimmu borgir gör pampiga feta mattor av ljud i dyra studiomiljöer.

jag försod dock inte vad du menade med :

andra genrer såsom deathmetal, grindcore(om det ens finns en 🙂 )

att det inte finns bra mixad/mastrad grind? att det inte är bra? eller vad menar du?

ska du ha bra mixad grind ska du lyssna på Nasums plattor human 2.0, helvete och shift.. riktigt jävla snyggt gjort!!

liksom alla genrer finns en miljard subgenrer. Ska du ha old-schooldöds ska du lyssna på blessed are the sick med morbid angel. förutom en fantastiskt bra låt är det sjukt snyggt mixad enligt min åsikt. nyare döds kan du kolla in cannibal corpse senare verk typ gore obsessed.

den för mig snyggaste mixningen och mastringen är iaf på kalmarbandet spawn of possession´s skiva Cabinet. Inspelat och mixat på PAMA i Kristianopel i norra Blekinge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enthroned Darkness Triumphant med Dimmu Borgir är också värd att kolla upp (och allt efter den plattan). Annars rekommenderar jag:

Mayhem - De mysteriis dom sathanas

Dissection - Storm of the light's bane

Kovenant (eller Covenant som de hette då) - Nexus Polaris

Bewitched - At the gates of hell

At the gates - Slaughter of the soul

Sistnämnda är väl inte riktigt black metal som de flesta känner till, men likväl en bra produktion. 🙂

Allt som Peter Tägtgren mixat bör kollas upp då hans produktioner är bra hela bunten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte en väl mastrad black metal-skiva en oxymoron? Meningen är väl att det ska låta skit? 😛

beror ju helt och hållet på vad det är för ngt.. gamla darkthrone spelade in allt med typ en kassettbandare och dimmu borgir gör pampiga feta mattor av ljud i dyra studiomiljöer.

jag försod dock inte vad du menade med :

andra genrer såsom deathmetal, grindcore(om det ens finns en 🙂 )

att det inte finns bra mixad/mastrad grind? att det inte är bra? eller vad menar du?

ska du ha bra mixad grind ska du lyssna på Nasums plattor human 2.0, helvete och shift.. riktigt jävla snyggt gjort!!

liksom alla genrer finns en miljard subgenrer. Ska du ha old-schooldöds ska du lyssna på blessed are the sick med morbid angel. förutom en fantastiskt bra låt är det sjukt snyggt mixad enligt min åsikt. nyare döds kan du kolla in cannibal corpse senare verk typ gore obsessed.

den för mig snyggaste mixningen och mastringen är iaf på kalmarbandet spawn of possession´s skiva Cabinet. Inspelat och mixat på PAMA i Kristianopel i norra Blekinge.

Exhumeds Slaughtercult är också bra exempel på snygg gore/grind tycker jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

steak (oregistrerad)

Man får tacka för alla svar, skall presentera dessa band. Tror att hon borde veta vilka det är, han lyssnar på... mycket.

Med Grind så menade jag att det är en liten genre och att det som min kompis visat mig(berzerker till exempel) har inte haft direkt mastringens gud som studioman. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte speciellt black men för att nämna några: Blood Red Throne-Altered Genesis, Necrophagist-Epitaph, Decapitated-Organic Hallucinosis och nämnda At The Gates-Slaughter Of The Soul är ju en milstolpe inom metal-produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bara ett band i growl-delen av metal som jag tål öht och det är Strapping Young Lad, mycket för att det låter jävligt bra. Typ progdöds.

SYL på last.fm

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får tacka för alla svar, skall presentera dessa band. Tror att hon borde veta vilka det är, han lyssnar på... mycket.

Med Grind så menade jag att det är en liten genre och att det som min kompis visat mig(berzerker till exempel) har inte haft direkt mastringens gud som studioman. 🙂

berzerker är ju inte vanlig grind eller döds, utan nåt slags mellanting mellan gore/döds och cybergrind.. så jävla phätt fö.

om man fastnat för slaughter of the souls-plattan tycker jag att man borde lyssna in sig på tidigare ATG, som fö. har återförenats för en SRF-spelning bla. 😱

annars är meshuggah knulligt bra ljud, förvisso är det hypersvårt att sätta fingret på deras musikgenre.

Meshuggah var fö. det bästa jag sett live NÅNSIN alla kategorier. bästa ljud och tajtast nånsin.

grejjen är att jag knappt lyssnar på döds eller grind längre, men jag har ett standardgäng cdskivor i studion som rullar. en soundtracks of our livesskiva, Nile´s Annhilation of thw wicked, spawn of possessions Cabinet och Nasums Shift. ruggigt bra skit. ALLT med Nile är otroligt bra mixat. särskilt den skivan jag nämnde sist..

den mesta amerikanska dödsen är grymt mixat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock ej blackmetal då jag faktiskt är kristen och just blackmetal-texter går emot alla mina principer, hehe. 🙂

All blackmetal handlar inte om satansdyrkan, om det var det du syftade på. Och om man tänker efter finns det faktiskt principer som kristna och sataniser har gemensamt: Erkännandet av en gud och att det finns ett helvete.

Sedan är det helt omöjligt att hävda att den ena eller andra skivan är bra eller dåligt mastrad om man inte hört det omastrade materialet. Det kan lika gärna handla om en bra mix som en bra mastring. Min erfarenhet säger mig att det ofta går hand i hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Svår förfrågan; som redan nämnts i tråden var en tekniskt bra mix/master inget eftersträvansvärt i den ursprungliga black metal-scenen. Tvärtom - genrens uppkomst och drivkraft var bl a en reaktion mot den kommersialisering som skedde i den tidiga 90-tals death metal. Men, visst, tider har förändrats och numera figurerar flera band med svulstiga produktioner värda spelning i vilken radiokanal som helst.

Exempel från båda skolor av black metal-produktioner

"Anti-produktioner":

* Burzum - Hvis Lyset Tar Oss

* Darkthrone - Transilvanian Hunger

* Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas

Rix FM-produktioner:

* Keep of Kalessin - Armada

* Dark Funeral - Attera Totus Sanctus

* Naglfar - Harvest

Link to comment
Dela på andra sajter

Svår förfrågan; som redan nämnts i tråden var en tekniskt bra mix/master inget eftersträvansvärt i den ursprungliga black metal-scenen. Tvärtom - genrens uppkomst och drivkraft var bl a en reaktion mot den kommersialisering som skedde i den tidiga 90-tals death metal. Men, visst, tider har förändrats och numera figurerar flera band med svulstiga produktioner värda spelning i vilken radiokanal som helst.

Exempel från båda skolor av black metal-produktioner

"Anti-produktioner":

* Burzum - Hvis Lyset Tar Oss

* Darkthrone - Transilvanian Hunger

* Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas

Rix FM-produktioner:

* Keep of Kalessin - Armada

* Dark Funeral - Attera Totus Sanctus

* Naglfar - Harvest

Jag skulle verkligen inte klassa De Mysteriis som an anti-produktion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svår förfrågan; som redan nämnts i tråden var en tekniskt bra mix/master inget eftersträvansvärt i den ursprungliga black metal-scenen. Tvärtom - genrens uppkomst och drivkraft var bl a en reaktion mot den kommersialisering som skedde i den tidiga 90-tals death metal. Men, visst, tider har förändrats och numera figurerar flera band med svulstiga produktioner värda spelning i vilken radiokanal som helst.

Exempel från båda skolor av black metal-produktioner

"Anti-produktioner":

* Burzum - Hvis Lyset Tar Oss

* Darkthrone - Transilvanian Hunger

* Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas

Rix FM-produktioner:

* Keep of Kalessin - Armada

* Dark Funeral - Attera Totus Sanctus

* Naglfar - Harvest

Jag skulle verkligen inte klassa De Mysteriis som an anti-produktion...

Instämmer, den skivan har faktiskt relativt ren produktion vilket man klart hör på kaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svår förfrågan; som redan nämnts i tråden var en tekniskt bra mix/master inget eftersträvansvärt i den ursprungliga black metal-scenen. Tvärtom - genrens uppkomst och drivkraft var bl a en reaktion mot den kommersialisering som skedde i den tidiga 90-tals death metal. Men, visst, tider har förändrats och numera figurerar flera band med svulstiga produktioner värda spelning i vilken radiokanal som helst.

Exempel från båda skolor av black metal-produktioner

"Anti-produktioner":

* Burzum - Hvis Lyset Tar Oss

* Darkthrone - Transilvanian Hunger

* Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas

Rix FM-produktioner:

* Keep of Kalessin - Armada

* Dark Funeral - Attera Totus Sanctus

* Naglfar - Harvest

Jag skulle verkligen inte klassa De Mysteriis som an anti-produktion...

Efter att ha dammat av den i hyllan och lyssnat lite får jag nog instämma - produktionen är klart bättre än vad jag minns den som. Mayhem får ersättas på listan med valfritt ur amerikanska Xasthurs diskografi...

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Förvånansvärt att ingen har tagit upp Dimmu Borgir - Puritanical Euphoric Misanthropy

Öronorgasm i mångfald

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvånansvärt att ingen har tagit upp Dimmu Borgir - Puritanical Euphoric Misanthropy

Öronorgasm i mångfald

Tycker inte trummorna är bra mixade på den skivan vilket förstör lite av ljudbilden, ska det vara triggat som fan så är Mayhems skivor från samma tidsperiod bättre mixade (Grand Declaration of War), Puritanical Euphoric Misanthropy är enligt mig för stickande ljud vilket i alla fall jag märker om jag lyssnar på skivan i min bärbara cdspelare med lurar, en bra mastrad och mixad skiva ska fungera överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satyricon - Volcano

http://www.satyricon.no/mp3/Satyricon-Volc...tard_Nation.mp3

Deathspell Omega - Kenose

http://www.southernlord.com/mp3/4%20KenoseIII.mp3

WATAIN - Sworn to the Dark

http://www.myspace.com/watainofficial

Shining - The Eerie Cold

http://www.myspace.com/shininghalmstad

Fast vad menas med en "bra" mastered skiva...finns det nån definitiv defnition av det ?

Tvivlar på det..För mig ska black metal låta rått och kraftfullt, men beror ju helt och hållet på musiken också, vissa former av black metal låter bättre men en renare produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om vi snackar om modern black metal eller black metal som den är idag så gillar jag ljudet på Watain - Sworn to the Dark. Modernt, men fortfarande otroligt behagligt att lyssna på.

Snackar vi klassisk black metal så måste jag slå ett slag för Mercyful Fate - Melissa som i mitt tycke är den bästa hårdrock/metal-produktionen någonsin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...