Jump to content
Annons

Inspelning av flera kanaler simultant

Recommended Posts

Dreamland Project (oregistrerad)
Postat

Om jag skulle ha ett ljudkort i min dator med fler än 1 stereoingångar, kan jag i något sequencerprogram använda mig av valfri ingångskanal? Hur fungerar det rent praktiskt ? Låt säga att jag vill köra in en subkanal från mixern som skall läggas effekt på, via datorn, ut till effektreturen på mixerbordet och samtidigt spela in från masterutgången på mixern in i datorn.

Är det överhuvudtaget möjligt ?

Har jag snurrat till allting?!

Annons
Postat
Om jag skulle ha ett ljudkort i min dator med fler än 1 stereoingångar, kan jag i något sequencerprogram använda mig av valfri ingångskanal? Hur fungerar det rent praktiskt ? Låt säga att jag vill köra in en subkanal från mixern som skall läggas effekt på, via datorn, ut till effektreturen på mixerbordet och samtidigt spela in från masterutgången på mixern in i datorn.

Är det överhuvudtaget möjligt ?

Har jag snurrat till allting?!

Mjodå, det ska väl gå. Det kan dock uppstå lite latency från in till ut på datorn.

I Cubase skulle jag göra så här för att åstadkomma det du vill:

1) Aktivera de ingångar och utgångar jag behövde använda.

2) Skapa ett audiospår och sätta in och ut, dvs vilket stereopar på ljudkortet som ska gå till vilket spår.

3) Lägga till min effekt på audiospåret (t ex reverb, eller dist, eller vad man nu vill ha det till)

4) Trycka på audiospårets knapp "monitor", för att det som kommer in ska gå ut igen.

5) Lägga till ett nytt audiospår att spela in på. Sätta record enable på detta spår.

6) Spela in.

// David

Dreamland Project (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset, Diwic! Skall testa detta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.