evilrocker Postat 31 mars 2008 Dela Postat 31 mars 2008 (redigerat) Har testat lite olika mickar för att micka virveln underifrån, har kört med sm57, sm81, md421, beta57 tycker ingen riktigt gör jobbet. Eller rättare sagt, jag kanske inte vet hur undermicken ska låta. Funkar en Röde NT2A? Vad använder ni? 😱 Redigerat 31 mars 2008 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 31 mars 2008 Dela Postat 31 mars 2008 jag brukar ibland använda neumann km184, den låter riktigt bra som övermick på virvel med.. när jag sitter i vår kalmarstudio brukar en småmembranig mick funka galant, men om man är sugen på lite fetare sejarljud kan en stormembranare göra underverk.. om jag vore du skulle jag testa alla mickar jag kom över och sen bestämma mig! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 31 mars 2008 Dela Postat 31 mars 2008 Vad använder ni? Senaste truminspelningen så testade jag line audio CM2 och tyckte att resultatet blev bra. Har också använt mig av SM57, ATM33a, och lite andra kondensatormikrofoner. Vanlig miss man gör är att man placerar mikrofonen alldeles för nära skinnet. Jag brukar ha min mikrofon ca2-3 dm ifrån och tycker att det är där jag oftast får bäst resultat, men det är säkert en smaksak. Jag tror att du nog ska kunna få gott resultat med de mikrofonerna du har, testa att flytta dem lite längre ifrån bara om du nu känner att du kanske har haft dem lite nära 😱 Det jag först och främst är ute efter av undermikrofonen är att få en sån tydlig och snygg sejamatta som möjligt. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 31 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 31 mars 2008 jag brukar ibland använda neumann km184, den låter riktigt bra som övermick på virvel med..när jag sitter i vår kalmarstudio brukar en småmembranig mick funka galant, men om man är sugen på lite fetare sejarljud kan en stormembranare göra underverk.. om jag vore du skulle jag testa alla mickar jag kom över och sen bestämma mig! Ja jag får testa resten av arsenalen, lr inte så många kvar iofs. Så får man se hur det blir. Några fler mickförslag, någon? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 31 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 31 mars 2008 Vad använder ni? Senaste truminspelningen så testade jag line audio CM2 och tyckte att resultatet blev bra. Har också använt mig av SM57, ATM33a, och lite andra kondensatormikrofoner. Vanlig miss man gör är att man placerar mikrofonen alldeles för nära skinnet. Jag brukar ha min mikrofon ca2-3 dm ifrån och tycker att det är där jag oftast får bäst resultat, men det är säkert en smaksak. Jag tror att du nog ska kunna få gott resultat med de mikrofonerna du har, testa att flytta dem lite längre ifrån bara om du nu känner att du kanske har haft dem lite nära 😄 Det jag först och främst är ute efter av undermikrofonen är att få en sån tydlig och snygg sejamatta som möjligt. MVH Anders Ahaa, kan mycket väl vara så, jag har haft den på samma avstånd som övermicken, ska testa igen och öka avståndet! Tack. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 31 mars 2008 Dela Postat 31 mars 2008 Jag håller verkliigen med Anders om att man bör passa sig för att placera mickarna för nära, men det tycker jag gäller i första hand pukor och cymbaler. Man kan gärna ha lite avstånd även till virveln också, men kanske inte fullt samma stora avstånd som till pukorna. Det är att testa sig fram som gäller även här. Var också mycket noga med hur du stämmer virvelkaggen! I din spelposition 1 meter ifrån trumman hör du ju soundet på ett totalt annat sätt än vad mickrofonen gör med sina "öron" (membranet) med sin väldigt nära position! Detta är bra att man aktivt tänker på och tar hänsyn till vilket är ganska lätt att glömma bort. Vet inte hur du brukar stämma din sejarmatta och din sejare, men personligen gillar jag när de (framför allt skinnet) är rätt hårt stämd. Då svarar skinnet lite snabbare på sejarens rörelser. Ännu snabbare svarar den om man har ett extra tunnt sejarskinn. T.ex. ett Remo Diplomat. För övrigt så undrar jag om du har testat Shure Beta 56A? Den är väl värd att testa till både pukor och virvel tycker jag även om listpriset på den är 1995 kr. Om du vill ha en billig mick men som samtidigt faktiskt låter väldigt bra så kan du testa Behringer Ultravoice 8500. Den låter väldigt lik Shure Beta 58 men låter faktiskt ännu lite bättre enligt min smak! Trots att priset på Behringer-micken bara är runt 300 kr!! Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 13 april 2008 Dela Postat 13 april 2008 Jag håller verkliigen med Anders om att man bör passa sig för att placera mickarna för nära, men det tycker jag gäller i första hand pukor och cymbaler. Man kan gärna ha lite avstånd även till virveln också, men kanske inte fullt samma stora avstånd som till pukorna.Det är att testa sig fram som gäller även här. Var också mycket noga med hur du stämmer virvelkaggen! I din spelposition 1 meter ifrån trumman hör du ju soundet på ett totalt annat sätt än vad mickrofonen gör med sina "öron" (membranet) med sin väldigt nära position! Detta är bra att man aktivt tänker på och tar hänsyn till vilket är ganska lätt att glömma bort. Vet inte hur du brukar stämma din sejarmatta och din sejare, men personligen gillar jag när de (framför allt skinnet) är rätt hårt stämd. Då svarar skinnet lite snabbare på sejarens rörelser. Ännu snabbare svarar den om man har ett extra tunnt sejarskinn. T.ex. ett Remo Diplomat. För övrigt så undrar jag om du har testat Shure Beta 56A? Den är väl värd att testa till både pukor och virvel tycker jag även om listpriset på den är 1995 kr. Om du vill ha en billig mick men som samtidigt faktiskt låter väldigt bra så kan du testa Behringer Ultravoice 8500. Den låter väldigt lik Shure Beta 58 men låter faktiskt ännu lite bättre enligt min smak! Trots att priset på Behringer-micken bara är runt 300 kr!! Hälsningar: Ludgo-Pelle festligt tips på behringern där.. har aldrig tänkt på att den är lik beta56a:n, men nu när du säger det så.. 🙂 jag har en sån liggandes i en låda. ska testa någon dag! täck för tipset än en gång! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 13 april 2008 Dela Postat 13 april 2008 Ahaa, kan mycket väl vara så, jag har haft den på samma avstånd som övermicken, ska testa igen och ökaavståndet! Tack. 🙂 Du har koll på fasen antar jag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 13 april 2008 Dela Postat 13 april 2008 Har testat lite olika mickar för att micka virveln underifrån, har kört med sm57, sm81, md421, beta57 tycker ingen riktigt gör jobbet. Eller rättare sagt, jag kanske inte vet hur undermicken ska låta. Funkar en Röde NT2A? Vad använder ni? 🙂 Gillar du ljudet från sejaren? Om du inte fått till nåt du gillar med de mickarna du nämner är det bara att kapitulera, du behöver med största sannolikhet helt enkelt inte det ljudet i dina mixar. Jag har slutat helt att micka under, det finns aldrig nåt kul vid bara underskinnet tycker jag (möjligen när man lirar vispar). Testa micka på sidan vid stommen, pröva också vända virveln så lufthålet kommer utåt mellan hängpuka/hihat och micka en bit från lufthålet. Hej. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 14 april 2008 Dela Postat 14 april 2008 Ytterligare en mycket bra mick för virvelkagge och som för övrig fungerar precis lika bra över som under är Sennheiser e905. Överlag så är Sennheiser`s e900-serie väldigt bra trummickar. e905 kostar runt 1100 kr men då får man en riktigt kanonmick för virveln tycker jag! Kolla också gärna in deras baskaggemick (e902) och deras pukmick (e904). Kanonbra mickar men är inte alls lika dyra som t.ex. Shure`s motsvarighet som då är Beta-serien. Men e-serien låter bättre i mina öron. Klarare och öppnare och går lägre ner i basregistret. Lite mer modernt "EQ:ad" kanske man kan förklara det som. e-serien kan placeras antingen på trumsargen eller direkt på ett vanligt mickstativ om man så vill. Och det sistnämda är rent ljudmässigt enligt mitt tycke bättre, men det gäller alla typer av trummickar oavsett fabrikat. Om du inte lyckas få bra ljud med varken SM-57 eller e905 så ligger felet med all säkerhet någon annanstans än i mickarna. Även om sound är en smaksak alltså. Då kan det handla om mickplacering, trummans eller sejarmattans stämning, trumskinnets kvalitet och skinnval, i viss mån rummets akustik, hur du rattar eller en kombination av en eller flera av ovanstående parametrar. I vissa fall kan även spelet och valet av trumstockar också spela in. När det gäller skinnvalet så får du en större sejar-effekt ju tunnare sejarskinn du använder. Ju tunnare skinnet är desto mer och snabbare kommer sejarskinnet i svängning. Den svara bättre då. Om du önskar få den effekten så rekommenderar jag dig ett Remo Diplomat skinn. Se också till att använda ett åtminståne hyfsat fräscht slagskinn. Samma princip här: Ett tunnare skinn ger snabbare och klarare respons och som i sin tur ger samma effekt i sejarskinnet. Remo Ambassador-skinn är mycket bra val på virveln, nästan oavsett musikstil. Ytterligare en viktig faktor som påverkar ljudet på trummorna betydligt mer än de flesta ens känner till är vilken typ av trumsarg man använder! Helgjutna sargar är tveklöst ett bättre val även om de kostar en slant. Skillnaden är så pass stor att om man bara har vanliga stålsargar men sedan byter till helgjutna så får man i stort sett en helt ny trumma! Skillnaden i soundet är enorm!! Även om man bara byter på slagsidan. Mest sound kramar man ut om man byter även under. Samma princip gäller förresten på pukorna också. Många kan få ett helt nytt trumset (rent ljudmässigt) enbart genom att byta ut sina sargar på virveln och pukorna. Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananamoon Postat 1 maj 2008 Dela Postat 1 maj 2008 En liten otippad kille kanske: Shure KSM141 har jag haft lite som favorit för att micka virvelns undersida. Jag gör det dock mindre och mindre, men men. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 2 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 2 maj 2008 Tack för alla tips. Inspelning av våran "EP" har nu påbörjats och igår satte vi trummor, kompgitarr + gitarrsolon på den första låten. Och utan att ropa hej ännu så blev jag glad när jag kunde konstatera att ljudet (både trummor, gitarr och sång) låter bättre än jag någonsin under min ganska långa musikkarriär lyckats få ihop med egen kunskap och utrustning. Vi får se vart det slutar, förhoppningsvis blir det en EP vi släpper själva! Tack 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.