Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har tänkt mig börja spela in min musik och vill ha hjälp vad man skall leta efter.

Skall huvudsakligen spela in sång och gitarr, akustisk.

Vill ändå ha kvalité på grejerna, men till ett billigt pris.

Vad skall man leta efter, hur många ingångar/utgångar som är rekomenderat och behövligt i ljudkortet. 24-bit/96kHz, mer eller mindre, hur många bit/kHz är bra/rekomenderat?

Ansluten genom Firewire eller USB?

Är monitorer ett måste?

Vore tacksam för svar.

Tack på förhand!

Mvh Patrik

Annons
Postat (redigerat)

Hejsan

För dig som ska spela in sång och akustisk gitarr så är två ingångar att rekommendera, varav en av dessa är en DI/ kombinerad XLR ingång och den anda en XLR ingång, båda med fantommatning.

Jag skulle rekommendera dig att kika på ett ljudkort som har dessa två ingångar och pre-amps i sig, t.ex presonus firebox som fått bra kritik på detta forum, men även fått kritik att den är lite låg nivå på dess pre-amps, spm du kan läsa om här (jag har inte testat den själv alltså), 24 bit/96khz räcker gott och väl. Vanligast man spelar in i är 24 bit 44,1 khz för musik och 24 bit 48khz för film, alternativt 24 bit 88,2 khz och 24 bit 96khz, firewire är att rekommendera när det gäller ljudkort för musik.

Sedan när det gäller mikrofon så är två favoriter här studioprojects B1 och TSM MT87, varav den sista jag har testat själv. Andra välomnämnda mikrofoner är ADK A51 och i lite högre prisklass röde NT2, återigen så är det bara TSM MT87 som jag själv provat och kan stå för hur den låter och de andra är sådant som forummedlemmar och andra har talat gott om.

Monitorer är inte ett måste, men det underlättar ditt arbete något enormt, men om du inte mycket har pengar att lägga ut så kan ett par ordentliga lurar vara ett alternativ, vilket även kan vara att föredra om du har dålig akustik,, exempelvis testvinnaren från studio som var AKG K271 (har inte testat själv utan bara nämner att de var testvinnare i studios tidning).

OBS! Om försäljaren försöker kränga på dig ett mixerbord så är detta en helt onödig pryl idag, lägg dessa pengar på ett bättre ljudkort med pre-amps inbyggt.

Hoppas detta hjälpte dig något.

MVH

Anders

EDIT: Vill bara tillägga att ett köp av mikrofoner och monitorer/lurar är ytterst personligt och jag rekommenderar dig att testa flera olika innan köp.

EDIT 2: Glömde nämna det, är det PC du skall använda så försök att undvika Vista som operativsystem, om du måste använda det så är det viktigt att du kollar upp så att det finns drivrutiner för din hårdvara och mjukvara.

Redigerat av Gizmozis
Postat
OBS! Om försäljaren försöker kränga på dig ett mixerbord så är detta en helt onödig pryl idag, lägg dessa pengar på ett bättre ljudkort med pre-amps inbyggt.

Om det inte är så att du har en stationär dator, då kan ett internt ljudkort (t ex Audiophile 192) och en liten mixer (t ex compact4, används förstås inte för att "mixa" med...) vara ett bra alternativ.

Postat

Om det inte är så att du har en stationär dator, då kan ett internt ljudkort (t ex Audiophile 192) och en liten mixer (t ex compact4, används förstås inte för att "mixa" med...) vara ett bra alternativ.

Vill nog påstå att du får bättre pre-amps om du inte köper mixerbord då du inte är i behov av alla andra finesser som följer med ett mixerbord. Då skulle jag hellre köpa ett internt kort med analog utgång till mina monitorer (volymreglage emellan) och sedan en pre-amp. Sedan måste jag erkänna att jag inte är hemma på alla dom här budgetmixerborden som finns idag då jag inte testat/använt något av dessa, men logiken säger mig att betala 1000 kr för en pre amp borde ge bättre kvalité på dessa än 1000 kr på ett mixerbord med pre amps. Men jag kan ha fel.

MVH

Anders

Postat

Just Compact4 är faktiskt bra (1000:-) och du får ju inte bara 2 st preamps utan även 2 st hörlursstärkare, volym för monitorer, enkel lösning för direktlyssning o s v.

Men visst, har man pengarna så köper man kanske en LineAudio 2MP (2900:-), en volymkontroll (min 700:-) och en hörlursförstärkare (?:-) och sköter routingen för lyssning i ljudkortet...

Postat
Men jag kan ha fel.

MVH

Anders

En gnutta sarkasm, men sant i sig(han har helt rätt!)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.