prodman (oregistrerad) Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Ofta när jag gör mixdown av låtar så kan volymen på ett enstaka mjukvaru intrument förändras. För att komma tillrätta med det har jag för vana att alltid skapa en wav av spåret som jag importerar. Någon annan som har samma problem?? Lösning?
Pierre Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 (redigerat) Jag har varit med om att det blir olika volym från uppspelning till uppspelning. VST-instrumentet Hypersonic (version 1) verkar vara buggigt så att det återställer volymen på ett instrument rätt som det är. Cubase har egna värden i sina MIDI-mixerkanaler som inte är desamma som Hypersonics volymer. Kanske är det likadant med andra multitimbrala pluggar? En annan orsak kan vara att det finns MIDI-volymdata nånstans som spökar. När man hoppar in och gör uppspelning mitt i låten påverkar ju inte MIDI-data som ligger före (men det går väl att ställa in ett val så att den gör detta). Cubase tror jag beter sig lite annorlunda när uppspelningspunkten flyttas till takt 1 - då skickas viss MIDI-data (gäller i alla fall SX 1, kan vara nåt att kolla upp). En lösning, om det är enbart ett ljud i mjukvaruinstrumentet, är att ta bort all MIDI-data om volym, sätta MIDI-kanalerna på standardvärdet 100, och istället automatisera regeln för audiokanalen där instrumentet ligger. Pierre Redigerat 30 mars 2008 av Pierre
Strawberryninja Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Ifall du gör midifilerna i ett annat program så sparas volymvärdena och dyker upp i cubase.. Ifall du går in i midieditorn i Cubase så kan du se det längst ner på de olika staplarna för varje ton.. Ifall du kollar under velocity, main volume och sånt.. Jag hade detta problem med just Hypersonicsynthen när jag hade gjort midifilen i guitar pro(Haha) och valt att den skulle ändra instrument.. Du kan ju antingen pilla till dedär staplarna eller kopiera tonerna och göra ett helt enskilt midispår där du lägger in endast tonerna. Hoppas det hjälper!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.