prodman (oregistrerad) Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Hej på er, Är rätt ny här. Jag håller på med modern dansmusik. Har lyckats fixa några kontakter utomlands för remixjobb i första hand. Dom har sagt att dem står för Masteringen. Vill inte ställa dumma frågor till dom så jag undrar om jag bara skall skicka iväg en nermix (i mitt fall 24bitar 44.1khz) från cubase? Självklart har jag använt mig av eq och komressorer på kanalerna där det behövts. I vanliga fall brukar jag köra wavesL2 för att maxa volymen på mina demos men fattar så långt att det är just det dom bl a fixar åt mig. Men vad är en Pre master? Jag har tex aldrig kört komressor på masterkanalen i cubase, är det en typ av Pre Master, eller skall man låta skivbolaget göra allt sånt? Tacksam för svar
Gain Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Det är klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev också med en lätt limitering (även när det gäller dB)
chrisB Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Kul att du har fått till kontakter! Mixa så att låter som du vill att det ska låta. Exportera som 44.1 24-bit (om det inte specifieras något) utan EQ, Komp, etc, på master-buss/regel. Pre-master är alltså inget på master bussen när du exporterar.
TCIM Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Hej på er, Är rätt ny här. Jag håller på med modern dansmusik. Har lyckats fixa några kontakter utomlands för remixjobb i första hand. Dom har sagt att dem står för Masteringen. Vill inte ställa dumma frågor till dom så jag undrar om jag bara skall skicka iväg en nermix (i mitt fall 24bitar 44.1khz) från cubase? Självklart har jag använt mig av eq och komressorer på kanalerna där det behövts. I vanliga fall brukar jag köra wavesL2 för att maxa volymen på mina demos men fattar så långt att det är just det dom bl a fixar åt mig. Men vad är en Pre master? Jag har tex aldrig kört komressor på masterkanalen i cubase, är det en typ av Pre Master, eller skall man låta skivbolaget göra allt sånt? Tacksam för svar Två helt olika svar, haha. Det normala när man skickar till mastering är att du lämnar masterbussen helt clean då de uppenbarligen helst vill låta någon med de rätta prylarna göra det finliret åt dig. Personligen gör jag ofta en egen master där jag färgat mixen på ett för mig skönt sätt, ofta ganska rejält färgad åt det hållet jag vill ha den. Denna bifogar jag då tillsammans med den rena mastern på en data-cd, 24bit, 44.1Khz. Viktigt är att ange alla värden för respektive mix och tydligt markera vilken som är din ”extrem-test-master” och vilken som är den rena. Om din mix peakar i mastern bör du använda en snäll limiter, men ännu hellre gå in i din mix på nytt och kolla vad som är galet i de enskilda spåren. Lycka till / V
Gain Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Kul att du har fått till kontakter!Mixa så att låter som du vill att det ska låta. Exportera som 44.1 24-bit (om det inte specifieras något) utan EQ, Komp, etc, på master-buss/regel. Pre-master är alltså inget på master bussen när du exporterar. Mixa så att det låter som du vill att det ska låta? Inget som limmar?! .. glöm då inte att skippa eventuella bussar etc.. och varför inte ta bort varenda insert/send du kommer åt och behåll bara de nivåer du önskar på respektive spår.. 😛 I vilket fall..en pre-master är INTE per defintion detsamma som att masterbussen måste vara tom.
Gain Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Personligen gör jag ofta en egen master där jag färgat mixen på ett för mig skönt sätt, ofta ganska rejält färgad åt det hållet jag vill ha den. Denna bifogar jag då tillsammans med den rena mastern på en data-cd, 24bit, 44.1Khz. Viktigt är att ange alla värden för respektive mix och tydligt markera vilken som är din ”extrem-test-master” och vilken som är den rena.Om din mix peakar i mastern bör du använda en snäll limiter, men ännu hellre gå in i din mix på nytt och kolla vad som är galet i de enskilda spåren. Alternativa masters är ett bra förslag. Andra anledningar kan ju vara hur starkt ett element ligger (sång, gitarrsolo whatever)
prodman (oregistrerad) Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 (redigerat) Hej på er, Är rätt ny här. Jag håller på med modern dansmusik. Har lyckats fixa några kontakter utomlands för remixjobb i första hand. Dom har sagt att dem står för Masteringen. Vill inte ställa dumma frågor till dom så jag undrar om jag bara skall skicka iväg en nermix (i mitt fall 24bitar 44.1khz) från cubase? Självklart har jag använt mig av eq och komressorer på kanalerna där det behövts. I vanliga fall brukar jag köra wavesL2 för att maxa volymen på mina demos men fattar så långt att det är just det dom bl a fixar åt mig. Men vad är en Pre master? Jag har tex aldrig kört komressor på masterkanalen i cubase, är det en typ av Pre Master, eller skall man låta skivbolaget göra allt sånt? Tacksam för svar Två helt olika svar, haha. Det normala när man skickar till mastering är att du lämnar masterbussen helt clean då de uppenbarligen helst vill låta någon med de rätta prylarna göra det finliret åt dig. Personligen gör jag ofta en egen master där jag färgat mixen på ett för mig skönt sätt, ofta ganska rejält färgad åt det hållet jag vill ha den. Denna bifogar jag då tillsammans med den rena mastern på en data-cd, 24bit, 44.1Khz. Viktigt är att ange alla värden för respektive mix och tydligt markera vilken som är din ”extrem-test-master” och vilken som är den rena. Om din mix peakar i mastern bör du använda en snäll limiter, men ännu hellre gå in i din mix på nytt och kolla vad som är galet i de enskilda spåren. Lycka till / V Vad menas i detta falll "Om din mix peakar i mastern bör du använda en snäll limiter" Hur ser/hör jag tex i waves L2 att låten peakar? Redigerat 29 mars 2008 av prodman
Gilbert Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Du ska absolut INTE ha en limiter på masterbussen om någon ska mastra materialet. Kompressor kan man lägga på men bara om du har stenkoll på vad du gör och kompressorn du använder har något i karaktären som inte kan göras med prylarna som de som mastrar använder. Normalt är att lämna tre olika versioner på varje låt; normal, vocal + & vocal – ( 2-3 dB). Vanligt misstag är att göra fades innan mastering vilket ställer till det för masteringsteknikern.
chrisB Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 I vilket fall..en pre-master är INTE per defintion detsamma som att masterbussen måste vara tom. ehh . .jo. 😉
Demomannen Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Hej på er, Är rätt ny här. Jag håller på med modern dansmusik. Har lyckats fixa några kontakter utomlands för remixjobb i första hand. Dom har sagt att dem står för Masteringen. Vill inte ställa dumma frågor till dom så jag undrar om jag bara skall skicka iväg en nermix (i mitt fall 24bitar 44.1khz) från cubase? Självklart har jag använt mig av eq och komressorer på kanalerna där det behövts. I vanliga fall brukar jag köra wavesL2 för att maxa volymen på mina demos men fattar så långt att det är just det dom bl a fixar åt mig. Men vad är en Pre master? Jag har tex aldrig kört komressor på masterkanalen i cubase, är det en typ av Pre Master, eller skall man låta skivbolaget göra allt sånt? Tacksam för svar Skicka en 24-bitarsmaster som låter så bra som möjligt utan att vara för hårt komprimerad. Om du bara har L2:an på mastern så se till att den inte jobbar - använder du inget annat finns det ingen anledning att börja. Min erfarenhet är att mastringstekniker vill ha mycket dynamik, men man kan inte förvänta sig att dom eq:ar mastern så som du skulle gjort. Se alltså till att det låter rätt från början. 🙂
Fredrik Karlsson Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Det är klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev också med en lätt limitering (även när det gäller dB) Nej jag vill påstå raka motsatsen! Gör inget på masterkanalen, ingen limiter, kompressor, dithering etc.. Se till så att mixen blir så bra som du kan efter dina förutsättningar. Om det är en "riktig" masteringstudio så har de lyssning som du förmodligen inte kan mäta dig med så låt de mastra åt dig!
chrisB Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Det är klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev också med en lätt limitering (även när det gäller dB) Nej jag vill påstå raka motsatsen! Gör inget på masterkanalen, ingen limiter, kompressor, dithering etc.. Se till så att mixen blir så bra som du kan efter dina förutsättningar. Om det är en "riktig" masteringstudio så har de lyssning som du förmodligen inte kan mäta dig med så låt de mastra åt dig! Håller med.
surface Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 RIKTIGA masteringstekniker hatar när man det ligger limiters och skit på mixen. smink på smink kallas det.
joachime Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Gör vad du vill på mastern, förutom brickwall-limiter. Det gör bara mastringsjobbet svårare. Mastrar man analogt vill man absolut inte ha signaler som slickar 0 dBFS.
Gilbert Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 (redigerat) Det är klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev också med en lätt limitering (även när det gäller dB) Nej jag vill påstå raka motsatsen! Gör inget på masterkanalen, ingen limiter, kompressor, dithering etc.. Se till så att mixen blir så bra som du kan efter dina förutsättningar. Om det är en "riktig" masteringstudio så har de lyssning som du förmodligen inte kan mäta dig med så låt de mastra åt dig! plus en... Redigerat 30 mars 2008 av Gilbert
Gain Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 RIKTIGA masteringstekniker hatar när man det ligger limiters och skit på mixen. smink på smink kallas det. Är Hoffe Stannow på Cosmos Mastering en clown 😛 ...ehh not! Letat lite...Ur Studio nr 10, 2006: ...."gick ut på att man bouncade en stereomix med mastringseffekterna och använde som färgning under den fortsatta mastringen. Man får lite loudness-känsla utan obehagliga beverkningar." Pluggen han använde var Inflator, Sony Oxford
Demomannen Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Detta fenomen har någon skrivit om tidigare här på forumet: En eller ett par skribenter har haft sporadiska kontakter med "proffs", och utgår därmed från att alla andra "proffs" jobbar likadant, vilket naturligvis inte stämmer. 😛 Med tanke på hur många olika svar trådskaparen fått är det kanske trots allt bäst att fråga den som beställt mastern hur den ska levereras? Tror knappast man skulle uppfatta dig som nybörjare eller dum eller så.
Gain Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Det är klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev också med en lätt limitering (även när det gäller dB) Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..då trådskaparen uppenbarligen inte står i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix så återstår att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemål förstås. Jag vill ändå framhålla att om han håller sig borta från fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, så kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lätt komprimering tillsammans med en bra nivåmarginal förstöra någonting för mastringsprocessen.
Gilbert Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Det är klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev också med en lätt limitering (även när det gäller dB) Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..då trådskaparen uppenbarligen inte står i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix så återstår att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemål förstås. Jag vill ändå framhålla att om han håller sig borta från fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, så kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lätt komprimering tillsammans med en bra nivåmarginal förstöra någonting för mastringsprocessen. Det kan absolut göra det svårare för mastringsteknikern om det inte är bra gjort. Att lägga på ett rum kan få förödande konsekvenser då man inte vet hur mycket materialet kommer att komprimeras t ex. Tanken med att skicka till mastering är väl att någon som är duktig på sin sak ska gör jobbet åt en?
Fredrik Karlsson Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Det är klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev också med en lätt limitering (även när det gäller dB) Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..då trådskaparen uppenbarligen inte står i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix så återstår att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemål förstås. Jag vill ändå framhålla att om han håller sig borta från fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, så kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lätt komprimering tillsammans med en bra nivåmarginal förstöra någonting för mastringsprocessen. Det kan absolut göra det svårare för mastringsteknikern om det inte är bra gjort. Att lägga på ett rum kan få förödande konsekvenser då man inte vet hur mycket materialet kommer att komprimeras t ex. Tanken med att skicka till mastering är väl att någon som är duktig på sin sak ska gör jobbet åt en? Exakt! Annars kan han ju mastra det själv om han inte litar på mastraren!
Gain Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Det är klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev också med en lätt limitering (även när det gäller dB) Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..då trådskaparen uppenbarligen inte står i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix så återstår att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemål förstås. Jag vill ändå framhålla att om han håller sig borta från fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, så kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lätt komprimering tillsammans med en bra nivåmarginal förstöra någonting för mastringsprocessen. Det kan absolut göra det svårare för mastringsteknikern om det inte är bra gjort. Att lägga på ett rum kan få förödande konsekvenser då man inte vet hur mycket materialet kommer att komprimeras t ex. Tanken med att skicka till mastering är väl att någon som är duktig på sin sak ska gör jobbet åt en? Exakt! Annars kan han ju mastra det själv om han inte litar på mastraren! Ursäkta men, grabbs Nu börjar ni låta typ.."det fixar sig i mastringen" Om du inte kan limma mixen - om vi håller oss till rummet - med ett litet litet (läs:svagt, lätt, närmaste torrt) rum utan att förstöra. Varje rum tillförs exempelvis ett enskilt spår eller en grupp av instrument skulle alltså försvåra för mastringsteknikern?! Ja - om man förväntar sig att han ocskå ska mixa hela kalaset, då får han ju ett litet h-e 😆
Fredrik Karlsson Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Det är klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev också med en lätt limitering (även när det gäller dB) Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..då trådskaparen uppenbarligen inte står i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix så återstår att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemål förstås. Jag vill ändå framhålla att om han håller sig borta från fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, så kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lätt komprimering tillsammans med en bra nivåmarginal förstöra någonting för mastringsprocessen. Det kan absolut göra det svårare för mastringsteknikern om det inte är bra gjort. Att lägga på ett rum kan få förödande konsekvenser då man inte vet hur mycket materialet kommer att komprimeras t ex. Tanken med att skicka till mastering är väl att någon som är duktig på sin sak ska gör jobbet åt en? Exakt! Annars kan han ju mastra det själv om han inte litar på mastraren! Ursäkta men, grabbs Nu börjar ni låta typ.."det fixar sig i mastringen" Om du inte kan limma mixen - om vi håller oss till rummet - med ett litet litet (läs:svagt, lätt, närmaste torrt) rum utan att förstöra. Varje rum tillförs exempelvis ett enskilt spår eller en grupp av instrument skulle alltså försvåra för mastringsteknikern?! Ja - om man förväntar sig att han ocskå ska mixa hela kalaset, då får han ju ett litet h-e 😆 Nej!! Klart att man måste göra en bra mix! Mastring och Mix är två olika saker!
Gilbert Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Det är klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev också med en lätt limitering (även när det gäller dB) Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..då trådskaparen uppenbarligen inte står i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix så återstår att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemål förstås. Jag vill ändå framhålla att om han håller sig borta från fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, så kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lätt komprimering tillsammans med en bra nivåmarginal förstöra någonting för mastringsprocessen. Det kan absolut göra det svårare för mastringsteknikern om det inte är bra gjort. Att lägga på ett rum kan få förödande konsekvenser då man inte vet hur mycket materialet kommer att komprimeras t ex. Tanken med att skicka till mastering är väl att någon som är duktig på sin sak ska gör jobbet åt en? Exakt! Annars kan han ju mastra det själv om han inte litar på mastraren! Ursäkta men, grabbs 😄 Nu börjar ni låta typ.."det fixar sig i mastringen" Om du inte kan limma mixen - om vi håller oss till rummet - med ett litet litet (läs:svagt, lätt, närmaste torrt) rum utan att förstöra. Varje rum tillförs exempelvis ett enskilt spår eller en grupp av instrument skulle alltså försvåra för mastringsteknikern?! Ja - om man förväntar sig att han ocskå ska mixa hela kalaset, då får han ju ett litet h-e 🙂 Vi kanske missförstår varandra. Självklart ska man använda sig av reverb i mixläge men att lägga det på masterbussen är onödigt då masteringsteknikern troligtvis kan göra det bättre med bättre verktyg och bättre kontroll över vad som händer när det komprimeras (nivån på reverb blir högre vid komprimering och limitering).
joachime Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 (redigerat) Vi kanske missförstår varandra. Självklart ska man använda sig av reverb i mixläge men att lägga det på masterbussen är onödigt då masteringsteknikern troligtvis kan göra det bättre med bättre verktyg och bättre kontroll över vad som händer när det komprimeras (nivån på reverb blir högre vid komprimering och limitering). Vad som ligger på masterbussen är ju väldigt olika i olika musikstilar. Reverb, eq, kompressor, stereobreddare och bitcrusher har alla sin plats. Limmet som Gain pratar om är personligen något jag eftersträvar vid varje mix. Det inebär dock inte att jag lägger något på masterbussen vid varje mix. Men om en kompressor får de individuella spåren att mötas på ett bra sätt har det väl mer med mix att göra än med mastring. Edit: roligt skrivfel! Redigerat 30 mars 2008 av joachime
Pesek Postat 31 mars 2008 Postat 31 mars 2008 Gratulerar till Remix jobbet! Hoppas att jag kan få in min fot på detta vis också senare och köra mycket remixes. Det är ruskigt kul när man inte behöver bry sig om en produktion helt från scratch utan kan använda mycket från original verket och bygga utifrån det. Bra för inspirationen. Lycka till! ps. Se till att din slutmix är så bra den kan bli för det är inget som går att ändra när man mastrar. Har precis själv börjar bli hyffsad på just detta och förstår varför så många proffs pratar om just kärnan i detta. En dålig slutmix blir en dålig slutproduktion.ds
Woxxy Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Gör vad du vill på mastern, förutom brickwall-limiter. Det gör bara mastringsjobbet svårare. Mastrar man analogt vill man absolut inte ha signaler som slickar 0 dBFS. Menar du inte digitalt? För när digitala signalen går över 0dB får man digital distorsion.
Christoffer Bergfors Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Sony Inflator är på inget sätt en limiter. Den förändrar inte dynamiken utan enkelt förklarat, adderar övertoner och således gör mixen starkare. Suverän plugg men INGEN limiter. Vad dom gör på Cosmos kommenterar jag inte.
Christoffer Bergfors Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Gör vad du vill på mastern, förutom brickwall-limiter. Det gör bara mastringsjobbet svårare. Mastrar man analogt vill man absolut inte ha signaler som slickar 0 dBFS. Menar du inte digitalt? För när digitala signalen går över 0dB får man digital distorsion. När mina hundar slickar på en tallrik slickar dom knappast igenom den, så att slicka 0dBFS implikerar inte att man skulle gå över!
Demonproducenten Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 (redigerat) om man förväntar sig att han ocskå ska mixa hela kalaset, då får han ju ett litet h-e 😛 du verkar inte riktigt kunna skilja på mixning å mastering Redigerat 7 april 2008 av Demonproducenten
Gain Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 om man förväntar sig att han ocskå ska mixa hela kalaset, då får han ju ett litet h-e 🙂 du verkar inte riktigt kunna skilja på mixning å mastering Undrar vad du skrev innan din redigering.. Jag brukar tycka att dina inlägg - faktiskt - har lite substans.. ☺️ Nej förlåt...den smajlgubben är lite svår att förstå..den här då?: 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.