Jump to content
Annons

Bluebird för skrik/growl?


pbear

Recommended Posts

Håller på som sakteligen och bygger en liten hobbystudioi våran replokal. Kikat runt en jäkla massa på vilken mic jag ska använda på nätet och kom fram till att köpa en Blue Bluebird för den hade fått riktigt sjyssta recensioner. Ska ha den till sång/growl, ack-gura kanske trummor.

Vi kommer i princip bara spela in rock/metal/punk och liknande i studion, ja än så länge.

Men så prata jag med en "riktig" studiotekniker igår som sa att det var ett väldigt dumt val till skrik och growl.

Att den är för känslig. Vad tror ni?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte 100 på denna mick men visst är det en stormembrans kondensatormick? För sång upplever jag att det är lättare att hantera en för känslig mick genom att t.ex. sänka gain och nivåer på datorn än en mick som är för okänslig och ger en så svag nivå som är svårarbetad och kräver en en avsevärd ökad mängd gain som ger upphov till brus och annat trist.

Dock måste jag fråga om du kollat in Studioprojects B1, hade den senast i studion och jämfört med resten av budgetmickarna är den helt fenomenal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte 100 på denna mick men visst är det en stormembrans kondensatormick? För sång upplever jag att det är lättare att hantera en för känslig mick genom att t.ex. sänka gain och nivåer på datorn än en mick som är för okänslig och ger en så svag nivå som är svårarbetad och kräver en en avsevärd ökad mängd gain som ger upphov till brus och annat trist.

Dock måste jag fråga om du kollat in Studioprojects B1, hade den senast i studion och jämfört med resten av budgetmickarna är den helt fenomenal.

Stämmer bra. Tycker oxå det borde va så.

Kikat lite grann på den ja, kanske blir en sån oxå 😛 Bluebirden kommer nästa vecka så får se hur det verkar med den. Känns lite tråkigt bara om den blir svår att änvända till det jag ska använda den till. 3 400:- är ju lite pengar ändå för en fattig elektriker. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bluebird är en klart bättre mic än B1, även om B1 är väldigt bra för sitt pris.

Jämför dem gärna genom att hämta smakprov från min testsite. 😛

Jo har läst att den fått väldigt fina recensioner. Men kommer den funka till höga distade skrik och growl? Eller kommer den svälja för mycket oljud vid sån sång? Iom att den är så kännslig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bluebird är en klart bättre mic än B1, även om B1 är väldigt bra för sitt pris.

Jämför dem gärna genom att hämta smakprov från min testsite. 😎

Jo har läst att den fått väldigt fina recensioner. Men kommer den funka till höga distade skrik och growl? Eller kommer den svälja för mycket oljud vid sån sång? Iom att den är så kännslig?

I inspelningsläge är det väl slutna lurar på?? Och så får du be dom andra att lägga ner plinket...och plonket 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bluebird är en klart bättre mic än B1, även om B1 är väldigt bra för sitt pris.

Jämför dem gärna genom att hämta smakprov från min testsite. 😛

Jo har läst att den fått väldigt fina recensioner. Men kommer den funka till höga distade skrik och growl? Eller kommer den svälja för mycket oljud vid sån sång? Iom att den är så kännslig?

Känslig? Den tål 138dB, så det ska mycket till för att bottna den. Du bör dock alltid använda puffskydd för att skydda membranet.

De flesta kondensatormicar har däremot ett större upptagningsområde än t ex dynamiska, så de tar upp mer av rumsljud och miljöljud - men det gäller ju alla kondensatormicar och inte bara Bluebird...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...