Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Har precis fått hem mitt nya ljudkort...

Ljudkort: M-Audio Revolution 5.1

Problemet är att när jag försöker spela in i Cubase SX3 med min akustiska gitarr så går det inte. Har testat dra upp mikrofonvolymen till max i både M-audio-panelen och på gitarren. Gitarrens mikrofon gör dock utslag i M-Audios volympanel.. men inget händer när jag spelar in i Cubase. (eller i någon annan form av inspelningsprogram). Kan tillägga att om jag skruvar upp högtalarvolymen en hel del, så hör jag gitarrljudet i högtalarna.

Pluggar jag in gitarren i det GAMLA ljudkortet jag har, så går det. (Jag köpte dock nytt, för att det jag hade var väldigt dåligt!)

Vad kan det vara? Jag har installerat drivrutinerna och säkerhetskollat så att det sitter i rätt uttag.

Har även en ny USB-mick (T bone sc440) som låter lite väl lågt, kan man boosta den på något sätt?

Tacksam för ett snabbt svar!

Mvh,

Fredrik

Redigerat av Koja
Annons
maart (oregistrerad)
Postat

Problemet är att när jag försöker spela in i Cubase SX3 med min akustiska gitarr så går det inte. Har testat dra upp mikrofonvolymen till max i både M-audio-panelen och på gitarren. Gitarrens mikrofon gör dock utslag i M-Audios volympanel.. men inget händer när jag spelar in i Cubase. (eller i någon annan form av inspelningsprogram). Kan tillägga att om jag skruvar upp högtalarvolymen en hel del, så hör jag gitarrljudet i högtalarna.

Pluggar jag in gitarren i det GAMLA ljudkortet jag har, så går det. (Jag köpte dock nytt, för att det jag hade var väldigt dåligt!)

Vad kan det vara? Jag har installerat drivrutinerna och säkerhetskollat så att det sitter i rätt uttag.

Har även en ny USB-mick (T bone sc440) som låter lite väl lågt, kan man boosta den på något sätt?

Mvh,

Fredrik

jag har inte full koll på varken ditt ljudkort eller Cubase, men det är inte en så enkel grej som att du har glömt ange M-Audio Revolution 5.1-kortet i Cubase? Kolla under Device setup i någon av menyerna (kommer inte ihåg vilken eftersom jag inte använder Cubase längre).

Postat

Mvh,

Fredrik

jag har inte full koll på varken ditt ljudkort eller Cubase, men det är inte en så enkel grej som att du har glömt ange M-Audio Revolution 5.1-kortet i Cubase? Kolla under Device setup i någon av menyerna (kommer inte ihåg vilken eftersom jag inte använder Cubase längre).

Jag har testat att ändra i Device setup, och det fungerar inte ändå. Det är ju inte bara cubase, utan den tar inte in något med något program i över huvudtaget.. 😄

Postat
Windows---Kontrollpanelen---Ljud och ljudenheter kanske

Har kikat där med, och det är inställt som det ska

drloop (oregistrerad)
Postat

Kopplar du in dig på en ingång då?

Kortet har väl en massa anslutningar så det kanske inte är rätt inkopplat.

Postat
Kopplar du in dig på en ingång då?

Kortet har väl en massa anslutningar så det kanske inte är rätt inkopplat.

Hur menar du?

Ja, alltså jag har pluggat i sladden i Mic in. Är inte så bra på sånt, men jag körde så med det andra ljudkortet i varje fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.