Jump to content
Annons

Vill köpa min melodi..


Ozo (oregistrerad)

Recommended Posts

Några snabba tankar:

- varför vill du göra det här? Ställ dig själv frågan. Är det så att det här är den enda melodi du kommer göra, eller är det början på en hel kedja av bra melodier? Skall du tjäna snabba pengar eller kan du vänta in framtida inkomster? Vill du som pensionär sitta och skrocka på hemmet och minnas att det var du som skrev melodin och också stå som kompositör?

- varför inte gå med i STIM - det är just sånt här de är till för att hantera. Kolla på websidan för www.stim.se

- upphovsrätt har du enligt lagen direkt när du skapat melodin. Det behövs ingen registrering eller sånt. Har du ett brev eller liknande från artisten så har han accepterat att du är upphovsman.

- vad skall avtalet gälla? Är det så att du avsäger dig ditt namn som kompositör (vilket är skumt, så gör man nästan aldrig)? Eller är det så att du avsäger dig rätt till mer intäkter för en viss skiva? Eller för melodin för all framtid? Vad händer om den blir ledmotiv i en Hollywood-film eller används i reklam -- får du mer intäkter eller inte? Gäller avtalet i all framtid eller bara en viss tid? Massor av frågor.

- personligen skulle jag hellre ta en andel av kompositionen än en liten summa pengar. Det gör det hela mer spännande.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag vill heller inte vara för girig eftersom jag är rädd att förlora chansen...

Vill bara flika in med en viktig sak:

Rädslan att förlora chansen för att man tror man verkar girig är orsaken till många s.k. bad deals "där ute". Dvs, man kastar sig i all hast in i ett avtal som man inte har förstått innebörden av. Personer med branschvana räknar med att du antingen är "rädd" eller "girig", och har säkert förberedande förhandlingsargument för det. Däremot kan du mista chansen om du är orimlig i dina krav.

Dessutom, det är bra att du vänder dig till ett forum som detta för att få synpunkter i en sån här sak. Glöm bara inte att även låta någon med juridiska kunskaper — eller någon som du riktigt litar på (och som bara vill dig väl) — ta del av avtalsvillkoren innan du skriver på något.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

De försöker blåsa dig.

Vad du än gör så se till att du får med ditt namn som upphovsman. Att du är 1/4 kompositör till låten kan vara rimligt. Går det bra för låten då kommer du att känna cash också.

Utan ditt namn på låten är du ingenting.

Men är ditt namn med på låten så kan det leda till att du får mer jobb i framtiden.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill heller inte vara för girig eftersom jag är rädd att förlora chansen...

Att sälja dina rättigheter är just att gå miste om chansen. Om du skriver av allt som känneteckar dig som upphovsman, vilka kontakter och möjligheter tror du att det skulle ge dig?

-Det var jag som skrev melodin till den låten.

-Höhö! Nä, det är ### och ### som skrivit den.

-Nämen, jag lovar. Jag skrev den.

-Mmm, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en av musikbranschens smutsiga sidor. Det är inte många som vet att sådana "affärer" förekommer, men det gör det, tyvärr.

Det är bra att Ozo tog upp detta och att han delar med sig, så att fler vet vad som finns där ute.

Om man ska ställa upp på något sådant då ska det vara en siffra med många nollor.

Redigerat av eterno
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skriver av allt som känneteckar dig som upphovsman...
Det går (i princip) inte! Sådana avtalsvillkor är (i princip) ogiltiga enligt lag.
Det är en av musikbranschens smutsiga sidor. Det är inte många som vet att sådana "affärer" förekommer, men det gör det, tyvärr.

Det är bra att Ozo tog upp detta och att han delar med sig, så att fler vet vad som finns där ute.

Om man ska ställa upp på något sådant då ska det vara en siffra med många nollor.

Hmm...? Absolut inget illa menat — men på vilket sätt vill du anknyta till mitt inlägg med ditt inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...? Absolut inget illa menat — men på vilket sätt vill du anknyta till mitt inlägg med ditt inlägg?

Jag ställde samma fråga till mig själv när jag hade postat inlägget, nu har jag ändrat felet 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpa?

Vill han att han står som upphovsmakare till melodin då?

Annars kan ni båda stå som kompositörer och dela procentuellt efter vad ni kommer överens om!

Jag har ingen upphovsrätt på den melodin,

Varför vill han då betala dig?

Antingen kan han ta melodin eller kontakta den som har upphovsrätten på melodin?

Varför måste du dumförklara honom på det där sättet? Du fattar väl att han inte vet att man automatiskt har upphovsrätt på allt man själv skapar? Mycket enklare att bara förklara det än att spä på det och spela smart... eller ja, spela dum snarare. Det framgår tydligt i första inlägget att Ozo själv har komponerat melodin.

Förlåt att jag hoppar på dej men sånnadär inlägg är så vanligt på forumet när nån uppenbarligen har missat nån detalj i hur saker och ting hänger ihop - ibland är det motiverat att driva med det, men oftast inte...

Undrar vem fan det är som försöker spela smart!

Och nu är det DU som dumförklarar mig!

Och hur fan skall jag kunna "fatta" att han inte vet att man har automatisk upphovsrätt?

Jag tycker inte det framgår lika tydligt som dig i första inlägget att Ozo själv har komponerat melodin (men jag är ju inte så smart som du)!

Det står ju att artisten vill köpa en melodi som han komponerat. Hur mycket tydligare kan det bli? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...