Ozo (oregistrerad) Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Hallå! Som topic lyder så har en person kontaktat mig och vill köpa en melodi som jag komponerat. Han vill använda melodin i sin låt och sätta sitt namn på låten. Jag har absolut ingen erfarenhet av priser eller dylikt inom detta område, därför frågar jag här. Det är Warner Brothers han har som skivbolag Vad är min melodi värd på ett ungefär? Jag vill heller inte vara för girig eftersom jag är rädd att förlora chansen... Tack på förhand /Robin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Köpa? Vill han att han står som upphovsmakare till melodin då? Annars kan ni båda stå som kompositörer och dela procentuellt efter vad ni kommer överens om! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Sälj inte! 😊 Du ska inte ge upp publishing för mindre än en förmögenhet, särskilt inte om han har Warners i ryggen. Däremot kan du föreslå att du blir 1/4-kompositör till hans låt, eller vad som nu kan tänkas vara lämpligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Tycker inte du ska låta han stå som upphovsman. Däremot kan du sälja rättigheterna till medodin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ozo (oregistrerad) Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Köpa? Vill han att han står som upphovsmakare till melodin då? Annars kan ni båda stå som kompositörer och dela procentuellt efter vad ni kommer överens om! Jag har ingen upphovsrätt på den melodin, trodde aldrig att det skulle bli något av den 😊 Han sa att om jag skulle få 25% procent av det som sålde så skulle det bli en väldigt låg siffra och att det kunde ta jätte lång tid (2-3 år) innan jag ens fick se skymten av några pengar. Som sagt är jag ingenstans i närheten av erfaren om sånt här.. han kanske ljuger mig rakt upp i ansiktet. Han sa iaf att en klumpsumma på 4000:- skulle vara bra/lätt för både honom och mig, sen om det är sant vet jag inte Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Köpa? Vill han att han står som upphovsmakare till melodin då? Annars kan ni båda stå som kompositörer och dela procentuellt efter vad ni kommer överens om! Jag har ingen upphovsrätt på den melodin, trodde aldrig att det skulle bli något av den 😊 Han sa att om jag skulle få 25% procent av det som sålde så skulle det bli en väldigt låg siffra och att det kunde ta jätte lång tid (2-3 år) innan jag ens fick se skymten av några pengar. Som sagt är jag ingenstans i närheten av erfaren om sånt här.. han kanske ljuger mig rakt upp i ansiktet. Han sa iaf att en klumpsumma på 4000:- skulle vara bra/lätt för både honom och mig, sen om det är sant vet jag inte Sälj inte din upphovsrätt, om melodin blir en betydande del av låten så kan ni dela hälften på de pengarna. Annars kan ni komma överrens om någon annan uppdelning. Men 4000 spänn är ju inga pengar alls i sammanhanget. Kom ihåg att om det inte står ditt namn på produkten sen är det heller ingen "chans" för dig utan en "chans" för honom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 (redigerat) Om du inte har upphovsrätt har du väl ingen rätt att sälja den heller ? . Men om du nu har rätten att sälja den bör du ju inte ge bort dina andelar som låtskrivare oavsett om det vore lättare för honom och dig att " köpa " melodin för 4000 kr.I så fall vore det bättre att avstå kontaterna och kräva minst 25 % , på så sätt får du ut DITT namn som låtskrivare och kanske tjänar mer på det under en längre period. Redigerat 28 mars 2008 av Piccazzo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Köpa? Vill han att han står som upphovsmakare till melodin då? Annars kan ni båda stå som kompositörer och dela procentuellt efter vad ni kommer överens om! Jag har ingen upphovsrätt på den melodin, Varför vill han då betala dig? Antingen kan han ta melodin eller kontakta den som har upphovsrätten på melodin? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Har du inte sålt rättigheterna så har du upphovrätten på den. Du har upphovsrätten på allt som du skapar så länge du inte sålt den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Köpa? Vill han att han står som upphovsmakare till melodin då? Annars kan ni båda stå som kompositörer och dela procentuellt efter vad ni kommer överens om! Jag har ingen upphovsrätt på den melodin, Varför vill han då betala dig? Antingen kan han ta melodin eller kontakta den som har upphovsrätten på melodin? Varför måste du dumförklara honom på det där sättet? Du fattar väl att han inte vet att man automatiskt har upphovsrätt på allt man själv skapar? Mycket enklare att bara förklara det än att spä på det och spela smart... eller ja, spela dum snarare. Det framgår tydligt i första inlägget att Ozo själv har komponerat melodin. Förlåt att jag hoppar på dej men sånnadär inlägg är så vanligt på forumet när nån uppenbarligen har missat nån detalj i hur saker och ting hänger ihop - ibland är det motiverat att driva med det, men oftast inte... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 (redigerat) Upphovsrätten är en rättighet för dig som uppstår så fort du gör ett verk offentligt. Den består av två delar, den ideella rätten och förfoganderätten. Den ideella rätten innebär att du har rätt att för varje exemplar av ditt verk bli angiven som upphovsman. Förfoganderätten innebär att du har rätt att göra vad du vill med ditt skapade verk. Du får t.ex göra om det skapade verket och även publicera detta var du vill. Enligt svensk lag så kan du inte sälja eller avtala bort den ideella rätten. Du har alltså ALLTID rätt att bli namngiven som upphovsman till ett verk. Du kan däremot sälja förfoganderätten till ditt verk till någon annan. Det innebär att de får använda den på ett avtalat sätt (självklart mot en ersättning till dig). I praktiken så kan du självklart ändå sälja den ideella rätten. Berättar du inte för någon att du har gjort melodin som någon annan står som upphovsman på så kommer ju självklart ingen annan att driva detta till domstol. Jag skulle däremot säga att om du skall göra detta så borde du ta mycket, mycket, MYCKET bra betalt. Du kan inte i dagsläget veta ifall din melodi kommer och bli en hit om 1 månad/1 år/5 år/10 år... Ideell rättDen ideella rätten till ett verk innebär att upphovsmannen alltid ska namnges vid utnyttjanden av verket och att verket inte får ändras på ett för upphovsmannen kränkande vis. Verket får inte heller göras tillgängligt i ett för upphovsmannen kränkande sammanhang. Den ideella rätten, kan i princip inte förhandlas bort med någon bindande verkan, utan tillfaller alltid upphovsmannen. Den ideella rätten består av två delar; rätten att bli omnämnd som verkets upphovsman samt rätten att hindra ändringar eller tillgängliggöranden som är kränkande för upphovsmannen, se 3 § URL. /H. Redigerat 28 mars 2008 av henning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ozo (oregistrerad) Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 (redigerat) Tack för svaren! Nu har jag iaf förstått lite om mina rättigheter iaf. Men om ni skulle sitta i min position, vad skulle ni göra? En ganska stor/känd artist har bett om att få använda min melodi i hans låt. Jag har ju inte mycket att stå på så jag kan inte vara för girig etc. Vad är ett lämpligt sätt att gå till väga för att tjäna/publiceras så mycket som möjligt utan att vara för girig och riskera att bli av med erbjudandet? Vad är min melodi värd - baspris? - vad kan jag ställa för krav? Redigerat 28 mars 2008 av Ozo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Sälj inte! 😉Du ska inte ge upp publishing för mindre än en förmögenhet, särskilt inte om han har Warners i ryggen. Däremot kan du föreslå att du blir 1/4-kompositör till hans låt, eller vad som nu kan tänkas vara lämpligt. +1 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Tack för svaren! Nu har jag iaf förstått lite om mina rättigheter iaf. Men om ni skulle sitta i min position, vad skulle ni göra? En ganska stor/känd artist har bett om att få använda min melodi i hans låt. Jag har ju inte mycket att stå på så jag kan inte vara för girig etc. Vad är ett lämpligt sätt att gå till väga för att tjäna/publiceras så mycket som möjligt utan att vara för girig och riskera att bli av med erbjudandet? Vad är min melodi värd - baspris? - vad kan jag ställa för krav? Ju större/välkänd artisten är desto större chans är det att låten säljer och/eller blir en hit. Men ju mer etablerad artisten är desto mer vet han/hon att jurister brukar bli involverade på ett eller annat sätt när det gäller sådana här bitar. Sådana är vardagsmat för skivbolagen och används bl.a. som ett skydd för olika händelser. Om jag vore i dina kläder så skulle jag jobba på exakt samma sätt som dem. Nämligen att inte ta någon disskution alls med artisten på egen hand. Kontakta en jurist som är specialiserad på det här området är mitt tips! Via Svenska Musikerförbundet får du en sådan helt gratis om du är medlem. Att ha en jurist i ryggen som hjälper dig med detta är direkt nödvändigt om du inte ska bli lurad och/eller göra någonting på felaktigt sätt. Med felaktigt sätt menas att det kan gå åt helvete på många olika sätt om du har otur, för det här är rätt komplicerade saker med rätt många detaljer som man bör vara insatt i. Det är liksom inte så enkelt att man bara säljer låten! Mitt råd är att anlita en jurist eller skippa tanken på att sälja. På egen hand klarar du inte det här så att allting blr rätt och bra för båda parter. Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bakke Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Tack för svaren! Nu har jag iaf förstått lite om mina rättigheter iaf. Men om ni skulle sitta i min position, vad skulle ni göra? En ganska stor/känd artist har bett om att få använda min melodi i hans låt. Jag har ju inte mycket att stå på så jag kan inte vara för girig etc. Vad är ett lämpligt sätt att gå till väga för att tjäna/publiceras så mycket som möjligt utan att vara för girig och riskera att bli av med erbjudandet? Vad är min melodi värd - baspris? - vad kan jag ställa för krav? Ett lämpligt sätt är att inte sälja den utan istället låta dom använda melodin mot att du står med som låtskrivare och får dom procent som du har gjort. Har du t.ex gjort 25% av låten, då får du 25% av alla pengar som låten drar in via Stim. 25% var bara ett exempel, hur många procent du ska ha det är en sak som du måste diskutera med den artist som ska använda melodin. Det är så alla stora låtskrivare jobbar och om han är en stor/känd artist så är jag förvånad över att han pratar om att köpa din melodi. Jag håller också med Ludgo-Pelle, bli medlem i Svenska Musikerförbundet och ring sedan och prata med någon av deras jurister. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Köpa? Vill han att han står som upphovsmakare till melodin då? Annars kan ni båda stå som kompositörer och dela procentuellt efter vad ni kommer överens om! Jag har ingen upphovsrätt på den melodin, Varför vill han då betala dig? Antingen kan han ta melodin eller kontakta den som har upphovsrätten på melodin? Varför måste du dumförklara honom på det där sättet? Du fattar väl att han inte vet att man automatiskt har upphovsrätt på allt man själv skapar? Mycket enklare att bara förklara det än att spä på det och spela smart... eller ja, spela dum snarare. Det framgår tydligt i första inlägget att Ozo själv har komponerat melodin. Förlåt att jag hoppar på dej men sånnadär inlägg är så vanligt på forumet när nån uppenbarligen har missat nån detalj i hur saker och ting hänger ihop - ibland är det motiverat att driva med det, men oftast inte... Undrar vem fan det är som försöker spela smart! Och nu är det DU som dumförklarar mig! Och hur fan skall jag kunna "fatta" att han inte vet att man har automatisk upphovsrätt? Jag tycker inte det framgår lika tydligt som dig i första inlägget att Ozo själv har komponerat melodin (men jag är ju inte så smart som du)! Nej du som är så duktig kan väl förklara för Ozo hur upphovsrätt fungerar istället för att citera mina "meningslösa" inlägg, skall bli intressant läsning eftersom jusrister knappt kan tyda upphovsrättslagen men det kan ju du. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Köpa? Vill han att han står som upphovsmakare till melodin då? Annars kan ni båda stå som kompositörer och dela procentuellt efter vad ni kommer överens om! Jag har ingen upphovsrätt på den melodin, trodde aldrig att det skulle bli något av den ☺️ Han sa att om jag skulle få 25% procent av det som sålde så skulle det bli en väldigt låg siffra och att det kunde ta jätte lång tid (2-3 år) innan jag ens fick se skymten av några pengar. Som sagt är jag ingenstans i närheten av erfaren om sånt här.. han kanske ljuger mig rakt upp i ansiktet. Han sa iaf att en klumpsumma på 4000:- skulle vara bra/lätt för både honom och mig, sen om det är sant vet jag inte Med tanke på ovanstående så lyssna på Ludgo-Pelles råd. Personligen tycker jag att han verkar försöka få ovanstående att framstå en som en god deal för dig, men det är det inte i mina ögon. Låt ngn som vet sköta förhandlingen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Många har redan sagt mycket bra i tråden... Det är inte alls ovanligt utan tvärt om vanligt att man förhandlar om STIM delen i olika låtar, dvs. förfogande rätten. Många artister gör verkligen en låt som aldrig skulle kommit ur byrålådan till ett helt ok album spår. Eller får en halvbra låt att låta helt ok genom att påverka med sin attityd etc.… Om du förlägger låten är det vanligt att förlaget tar 1/3, vilket ger 2/3 till text/musik... Om den inte förläggs hos något större bolag kan man behålla 3/3 till text och musik. Men samtidigt blir förutsättningarna högre att den spelas i radion av en bra artist större om du har ett stort bolag bakom... Så frågan är väl 3/3 av en låt i byrålådan eller en förhandlad procentsats med låten i etern... Självklart ska du förhandla, men jag tycker inte att du ska ge bort den. Förhandla om förfogande rätten och se det som en löneförhandling på jobbet. Frågan dej själv vilka spin-off effekter det kan ge om du kommer in med låten… Lycka till… Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Att du INTE ska sälja ut den/dig framstår väl som klart nu ☺️ Något du bör fråga dig i diskussion om %-satser är naturligtvis hur bärande din melodi är. ÄR den hela låten? Utgör den "the hook"? För mig låter det som låtskrivaren är rädd (och inte bara snål) för att släppa in någon annan inför det faktum att det faktiskt är DU som presterar en hel del på den här låten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Om du ska sälja eller inte har jag ingen som helst aning om och jag kan heller inte ta ställning om det eftersom det är så många faktorer som styr ett sådant beslut. Men om du nu ska sälja, eller för att ens kunna ta beslut om hur du vill göra, så måste du alltså precentera allting för en jurist. Det är först när du känner till alla villkor som du kan ta ställning. Vad jag tycker är rätt anmärkningsvärt/förvånande är att artisten ens erbjuder dig någonting alls! Det borde han inte göra och jag tycker att det luktar oseriöst över det hela. Erbjudandet bör ju komma från Warner i så fall. Att dessutom erbjuda endast 4000 kr är också anmärkningsvärt. Det känns som om någonting inte stämmer här. Har du personligen talat med den här artisten? Vet du om han eller hon verkligen är etablerad och har kontrakt på Warner? Någonting är lurt tror jag även om jag självklart kan ha fel! Men det är så det känns i maggropen i alla fall. Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Oki: OM du nu äger melodin (vilket jag tror, om du skrivit den, spelat in, osv osv. Så gör du det) och den här personen vill KÖPA rätten till den för 4000:- ska du antingen: Sälja den för det tredubbla eller skriva över rättigheter mot %, i detta fall runt 30... Varkens DU eller HAN eller nån annan kan kan säga om den kommer bli en het säljare på marknaden...I ditt fall som du själv beskriver är lite orutinerad, amatör hade jag SÅLT men inte för mindre än 12-15000.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MJInc Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Tänk på att det kan vara värt att vidta åtgärder, innan eventuella förhandlingar om priser o dyligt, som gör att du vid eventuell tvist senare i framtiden kan bevisa att du var först med att komponera låten/melodin. Det klassiska tricket är väl att skicka en cd-kopia på låten i ett förseglat kuvert till dig själv. //Micke... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludgo-Pelle Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Tänk på att det kan vara värt att vidta åtgärder, innan eventuella förhandlingar om priser o dyligt, som gör att duvid eventuell tvist senare i framtiden kan bevisa att du var först med att komponera låten/melodin. Det klassiska tricket är väl att skicka en cd-kopia på låten i ett förseglat kuvert till dig själv. //Micke... Förseglat är ju givet, men för att det här tricket verkligen ska vara juridiskt värt någonting så ska brevet skickas som ett rekommenderat brev till dig själv. När du väl får brevet så ska du inte öppna den. Brevet ska aldrig öppnas annat än vid en eventuell tvist. Det bästa är att du sedan förvarar den oöppnat mycket säkert, t.ex. i ett bankfack. Skicka gärna både originalfilerna från Cubase, Protools eller vad du nu använder och en stereofil på vanlig CD. Det här bör du göra omgående! Hälsningar: Ludgo-Pelle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SvartSaft Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Det här var en intressant tråd! Lycka till Ozo, och berätta sedan hur det gick vägen med din melodi! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
morge Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 (redigerat) Allt vettigt om upphovsrätt har redan sagts så den biten låter jag bli. Jag tycker precis som många andra att du INTE ska sälja. Motivering: Visst 4000 spänn är ju rätt sweet att få rakt i handen och kanske är det så att det här är din stora möjlighet att nå ut till en bred publik med din musik. MEN tänk känslan av att ens egna produktioner blir uppskattad av massor av människor utan att man själv aldrig blir erkänd, att någon annan får credd för något som man själv har gjort (jag antar att köparen vill kunna skriva sitt namn som låtskrivare istället för ditt). 4000 spänn kan man lätt jobba ihop på en vecka med ett vanligt jobb, medan en riktigt riktigt bra melodi kanske dyker upp några få gånger i hela ens liv. Synd att ge bort en sån melodi när de väl dyker upp. Skit i pengarna och se till att ditt namn står som låtskrivare. Om du nu inte får så mycket cash i royalties för just den här låten så har du iaf lyckats promota dig själv som låtskrivare, vilket kanske öppnar fler dörrar... Redigerat 29 mars 2008 av morge Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bernt Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Konstig frågeställning, tycker jag. Om någon vill köpa sig rätten att få kalla sig kompositör, måste det väl vara för att denne någon inte vill att upphovsmannen inte skall kunna bråka om någonting senare. Ni måste alltså skriva ett kontrakt om att du går med på att du inte skrivit låten. Hur skulle det se ut om ett sådant kontrakt plötsligt kom ut, och avslöjade en känd artist. Eller är jag naiv? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 4000 tar du in i stimpengar på ett halvår (om du är minst 50% upphovsman iaf) med bara enstaka radiospelningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 29 mars 2008 Dela Postat 29 mars 2008 Köpa? Vill han att han står som upphovsmakare till melodin då? Annars kan ni båda stå som kompositörer och dela procentuellt efter vad ni kommer överens om! Jag har ingen upphovsrätt på den melodin, Varför vill han då betala dig? Antingen kan han ta melodin eller kontakta den som har upphovsrätten på melodin? Varför måste du dumförklara honom på det där sättet? Du fattar väl att han inte vet att man automatiskt har upphovsrätt på allt man själv skapar? Mycket enklare att bara förklara det än att spä på det och spela smart... eller ja, spela dum snarare. Det framgår tydligt i första inlägget att Ozo själv har komponerat melodin. Förlåt att jag hoppar på dej men sånnadär inlägg är så vanligt på forumet när nån uppenbarligen har missat nån detalj i hur saker och ting hänger ihop - ibland är det motiverat att driva med det, men oftast inte... +1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ultravåld Postat 31 mars 2008 Dela Postat 31 mars 2008 (redigerat) Undrar vem fan det är som försöker spela smart!Och nu är det DU som dumförklarar mig! Och hur fan skall jag kunna "fatta" att han inte vet att man har automatisk upphovsrätt? Jag tycker inte det framgår lika tydligt som dig i första inlägget att Ozo själv har komponerat melodin (men jag är ju inte så smart som du)! Nej du som är så duktig kan väl förklara för Ozo hur upphovsrätt fungerar istället för att citera mina "meningslösa" inlägg, skall bli intressant läsning eftersom jusrister knappt kan tyda upphovsrättslagen men det kan ju du. Hallå! Som topic lyder så har en person kontaktat mig och vill köpa en melodi som jag komponerat. Han vill använda melodin i sin låt och sätta sitt namn på låten. Jag är inte alls särskilt smart, men jag tycker ändå att det framgår väldigt tydligt. Jag kan nog inte komma på en tydligare formulering, faktiskt. Men sen är jag ju inte vidare smart heller. Redigerat 31 mars 2008 av Ultravåld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 2 april 2008 Dela Postat 2 april 2008 (redigerat) Hej! Vill någon köpa din låt, så kräv att stå med som upphovsman. Detta är lite grann samma läge som hälsotandvårdsförsäkringen, man betalar en bestämd summa som bestäms året innan. Behöver man laga fler tänder än beloppet man bestämt i förväg hos tandläkaren eller behöver man laga för mindre än vad som prognosticerats. Och i vilket fall har man egentligen "vunnit"? Att få stå med som upphovsman eller ursprunglig upphovsman kanske ger mer än att kräva pengar. Eller så är det tvärtom... Han vill göra om den, antar jag, lägga till och dra ifrån... Jag vet inte vad som gäller, men står man inte kvar som ursprunglig upphovsman i alla fall? Låt säga att du gjort en raplåt och han gör om den till rocklåt, eller tvärtom. Intressant tråd, som jag och säkert många fler skulle vilja veta mer om och är nyfikna på resultatet. 😉 :musik Redigerat 2 april 2008 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.