Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nyligen skaffat en Behringer UMX61 som jag kopplat till datorn via USB. När jag försöker använda klaviaturet för att styra vst-instrument och ljud i Fruity Loops så funkar det inte riktigt som jag vill.

En tangent styr bas-kaggen, en tanget styr 1 ton på vst-instrumentet osv. Dvs varje tangent styr en kanal/instrument i step-sequencern.

Frågan är: Hur får man midi-klaviaturet att styra alla toner på ett instrument åt gången ??!??

/A

Annons
Postat

vet inte riktigt om jag är tydlig nog men så här ser det ut

2373727890_294cdc307d_d.jpg

4 tangenter på midi-klaviaturet styr C-tonen på de "kanaler" som ligger i step-sequencern (markerade med rosa pilar)

2373727972_b222a3897c_d.jpg

Jag vill att klaviaturet ska styra alla toner i 1 av kanalerna,,,går detta ens att göra och i så fall hur ???

/A

Postat (redigerat)
  antonio sa:
Jag vill att klaviaturet ska styra alla toner i 1 av kanalerna,,,går detta ens att göra och i så fall hur ???

Jo, klart det ska gå. Jag har ett m-audio klaviatur och direkt när jag installerade det så fungerade det på det sätt du vill att ditt ska fungera, alltså alla tangenter är kopplade till ett instrument i taget. Jag vet inte hur man löser problemet dock =/

Du har installerat drivrutierna och sådant antar jag?

Edit:

Eureka, tror jag hittat lösningen på ditt problem:

Stäng av "Omni Preview MIDI channel" som du har 1 på nu till -- istället (jag har även de övriga channels som du har 1 på avstängda också, om det gör nån skillnad). Sen ska det nog funka hoppas vi 😉

Här kan du läsa lite om midi-inställningarna: http://www.flstudio.com/help/html/envsettings_midi.htm

Lycka till 😛

Redigerat av Tenshie
Postat
  ThomasJ sa:
Ett alternativ kan ju vara att läsa manualen.

Du kan skriva det till n00b frågorna istället.

Jag tycker det här var en intressant diskution.

Jag letar nämligen själv efter en knapp så man kan koppla ett trumset till FL studio och få var sin trum kick,snar,hithat osv på var sin channel. och om det här nu är så som du råkat få den inställningen så vill jag hitta den också.

Postat
  Lonian sa:
  ThomasJ sa:

Jag letar nämligen själv efter en knapp så man kan koppla ett trumset till FL studio och få var sin trum kick,snar,hithat osv på var sin channel. och om det här nu är så som du råkat få den inställningen så vill jag hitta den också.

Det borde väl gå 😛

"Omni Preview MIDI channel - Lets you set a channel on your MIDI keyboard, where each keyboard key previews a channel in the Step Sequencer." Verkar vara från C2 på mitt klaviatur, men borde väl gå att ställa in om man är midi-nörd 🙂

Det här tycker jag är tråkigt dock: "it is not possible to control two separate plugins from two keyboards".

Jag skulle vilja ha 2 klaviatur kopplade till 2 olika plugins samtidigt.. tråk 🙁

Eller möjligtvis splitta upp så man får halva klaviaturet till en plug och den andra halvan till en annan plug. Ingen som vet om det går att göra? Hm, iofs kanske man skulle kunna öppna två instanser av FL och koppla ett klaviatur till varje, men blir ju lite osmidigt 😛

Man tycker att det borde väl inte vara så svårt för FL programmerarna att göra så man kan koppla olika midi-kontrollers till olika plugins samtidigt. =/

Nåväl, man kan väl inte få allt här i livet 🙂

Postat
  Tenshie sa:
  Lonian sa:
  ThomasJ sa:

Det borde väl gå 🙂

"Omni Preview MIDI channel - Lets you set a channel on your MIDI keyboard, where each keyboard key previews a channel in the Step Sequencer." Verkar vara från C2 på mitt klaviatur, men borde väl gå att ställa in om man är midi-nörd 🙂

Det här tycker jag är tråkigt dock: "it is not possible to control two separate plugins from two keyboards".

Jag skulle vilja ha 2 klaviatur kopplade till 2 olika plugins samtidigt.. tråk 😎

Eller möjligtvis splitta upp så man får halva klaviaturet till en plug och den andra halvan till en annan plug. Ingen som vet om det går att göra? Hm, iofs kanske man skulle kunna öppna två instanser av FL och koppla ett klaviatur till varje, men blir ju lite osmidigt 😉

Man tycker att det borde väl inte vara så svårt för FL programmerarna att göra så man kan koppla olika midi-kontrollers till olika plugins samtidigt. =/

Nåväl, man kan väl inte få allt här i livet 🙂

Kanske funkar om du kör Cubase och rewirar 2st FL studio program i det.

Har nyss börjat kika lite på Cubase och det är ju guld att man kan ha FL studio likt ett VST plugin till det programmet (=

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.