Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska åka till Chicago och köpa en LTD EC-1000 VB. Problemet är att på hemvägen kommer gitarren att "hanteras" på både O'Hare och Heathrow, som av många anses som de mest vårdslösa flygplatserna vad det gäller bagagehantering. Jag vill inte heller skeppa hem gitarren eftersom jag då inte har någon som helst möjlighet att slippa tulla för eländet. Det verkar inte gå att ta gitarren som handbagage då L + B + H inte får överstiga 158cm. Någon som har några bra idéer? Alternativen som jag kan komma på är att köpa en flight case eller att checka in gitarren som skört gods. Jag vet inte vilket av de alternativen som är billigast. Kom gärna med tips!

Annons
Postat

Räcker det inte med ett hard case? För det får man väl till antar jag?

Postat

Nej, har pratat med Dan Swanö som turnerat en del i USA. Han påstod att den skadade väskan måste anses att klara ett fall på 2-2.5m och landa på ett hörn för att kunna få någon ersättning.

• 2 veckor senare...
Postat

Nej, har pratat med Dan Swanö som turnerat en del i USA. Han påstod att den skadade väskan måste anses att klara ett fall på 2-2.5m och landa på ett hörn för att kunna få någon ersättning.

Jag var over i minneapolis i hostas och hade tva basar, som jag bara helt enkelt tog med mig i en dubbelgigbag ombord pa planet (sag ut som en akustisk gitarr for dem) 😲 . Om du forsoker vara tidig pa sa ar det ju bara att ta ett fack ovanfor dig och forsoka snacka med alla att ta det lugnt nar de lagger in saker dar. Men en resa var jag sen pga forsenat plan och fick da nagon kommentar nar jag kom ombord sist. Jag fick under den delresan lagga in min gigbag staende helt ensam i ett bagageskap som fanns precis mellan bakre toaletterna och sista stolsraden. Sa det finns ju oftast extrarum!

Det funkade jattebra for mig. 😎

Postat
Ska åka till Chicago och köpa en LTD EC-1000 VB. Problemet är att på hemvägen kommer gitarren att "hanteras" på både O'Hare och Heathrow, som av många anses som de mest vårdslösa flygplatserna vad det gäller bagagehantering. Jag vill inte heller skeppa hem gitarren eftersom jag då inte har någon som helst möjlighet att slippa tulla för eländet. Det verkar inte gå att ta gitarren som handbagage då L + B + H inte får överstiga 158cm. Någon som har några bra idéer? Alternativen som jag kan komma på är att köpa en flight case eller att checka in gitarren som skört gods. Jag vet inte vilket av de alternativen som är billigast. Kom gärna med tips!

Jag har checkat in mina gitarr i vanliga hardcase som "fragile" flera gånger och det har gått bra. Både genom O'Hare, LAX mfl.

Men det är klart att har man mycket otur så...

lycka till!

Postat

I de fall man ska ta med flera gitarrer på planet så kan man alltid skruva isär halsen, förutsatt att den inte är limmad 🙂 Det kan säkert spara utrymme. Kungligast är ändå om man har ordentligt med kosing och köper varsin sittplats åt varje gitarr. Då kan man nog räkna med många sura blickar. Särskilt när man vill ha drinkar och nötter till dyrgriparna.

Postat

Jag har flugit med gitarrer ett par gånger utan problem. Oftast har jag fått ta med den ombord och då har den blivit placerad i ett skåp framme vid dörren så har kabinpersonalen kommit och lämnat den vid landning. Att checka in som specialbagage/otympligt bagage borde fungera bra, det gör man ju med golfklubbor, men det kanske kostar extra med vissa bolag.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag fick ersättning för reparation av bas, samt nytt case, fast jag bara hade budget-case. (British Airways JFK -> Sthlm.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.