Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag försöker att spela in några ord i garageband. Det ska låta ungefär som någon talar i radio, alltså utan eko. Jag har provat de effekter som redan finns, men det duger inte. Jag har en MT87S mic. Ska jag använda Grind, komprimering osv? Skulle vara sjyrrans ifall någon kunde hjälpa mig.

Annons
Postat (redigerat)

Sätt dig i ett ljuddämpat rum? 🙂

Att använda en noise gate, som Garageband kallar Grind, är att försöka lösa problemet i fel ände. Det blir tyst mellan dina fraser, men det kommer fortfarande inte att låta "rent och torrt" om din röst.

Redigerat av Linus
Elof (oregistrerad)
Postat
Hej!

Jag försöker att spela in några ord i garageband. Det ska låta ungefär som någon talar i radio, alltså utan eko. Jag har provat de effekter som redan finns, men det duger inte. Jag har en MT87S mic. Ska jag använda Grind, komprimering osv? Skulle vara sjyrrans ifall någon kunde hjälpa mig.

Du behöver: ett dämpat rum för att kunna komprimera utan att det kommer fram rumsklang, en okej mick, ett puffskydd för att kunna vara nära micken. Ett torrt ljud får man ju rätt in, utan effekter. Kompression och EQ ställer man efter behov och smak.

StudioHenrik (oregistrerad)
Postat

Om du vill göra det enkelt för dig så kan du lägga två täcken över dig när du spelar in :-)

Postat

Om du vill ha ljudet torrt så ska du välja den effektinställning som heter "No Effects". Då läggs inga effekter på.

I övrigt ska du göra som man säger ovan. Se till att du spelar in i ett dämpat rum, speciellt eftersom du har en kondensatormikrofon som är känsligare och tar upp mycket svagt ljud runt omkring dig.

Om du främst ska göra radio-inslag så föreslår jag att du skaffar dig en bra dynamisk mikrofon. Själv har jag en Sennheiser MD-21 som är den klassiska reporter-micken. Den finns att köpa för billiga pengar på eBay (just nu finns en för 75 euro).

Annars finns det även Shure SM-7 eller den klassiska EV RE-20 som också är populär i radiosammanhang. Men dessa kostar ju lite mer.

Till er andra i tråden. Här kan ni läsa mer om Garageband.

Postat
Sätt dig i ett ljuddämpat rum? 😏

Att använda en noise gate, som Garageband kallar Grind, är att försöka lösa problemet i fel ände. Det blir tyst mellan dina fraser, men det kommer fortfarande inte att låta "rent och torrt" om din röst.

Tack för hjälpen

Hälsn

Åsa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.