Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Tycker det är rätt kul att läsa alla inlägg på olika forum. Det som jag slås av när jag läser här är alla hippa "kids" De flesta har inte ensa fattat varför de står och spelar skivor på en klubb.

Som Dj har du en uppgift, att fylla golvet (MAO låt musiken tala, inte tekniken), du är där för att krogen ska fyllas av glada gäster som handlar i baren (MAO läs publiken och låt musiken tala, inte tekniken).

I grund och botten så skiter krögare och gästerna i om du spelar vinyl, CD eller använder dator så länge som alla är glada och krogen säljer. Det är klart att du kommer aldrig att vinna någon respekt bland dina kollegor om någon ser att du använder "sync" knappen men i grund och botten handlar det bara om olika typer av redskap.

Visst det finns ett fåtal klubbar i landet som håller hårt på sin image där du bara SKA spela vinyl.

Det finns många duktiga Dj´s där ute men det är få som vinner min respekt, varför? Jo det är enkelt, de står där för sin egen skull och inte för gästernas, de har inte fattat att det är gästernas pengar som betalar deras löner, de har ingen aning om att Guru Josh inte är en ny artist/dj och kan bara den musik som är inne just nu som de själva gillar och de kan inte beat mixa olika typer av musik.

Jag är inte längre aktiv som Dj men har blivit erbjuden grymma pengar för att börja igen så jag överväger det, varför det, jo för att det finns så många kids bland Dj´s som inte kan spela det som gästerna vill ha. Jag har jobbat som Dj på heltid i 6 år och kommer inte göra det igen, började spela på CD -91 när det kom en ombyggd Philips CD med pitch och "instant start"samt en Technics med samma funktion, då övergav vinylen, under 2 års tid var jag en av Sveriges 10 mest bokade Dj´s, jag var den förste att helt använda BPM Studio som "redskap" istället för CD.......men nu är det bara en kul grej och minnen som väcks till liv när man hör orginalet av Guru Josh - infinity eller Robin S - Luv 4 Luv.

MAO gör ditt bästa för att fylla golvet, titta om gästerna som står i baren håller takten till det du spelar, pejla av med personalen på krogen om stämningen....är allt ok så spelar det ingen roll om du kör med dator, CD eller Vinyl, du kan dock glädja dig med att du får släpa på mindre om du kör CD istället för Vinyl och kör du med dator så har du ännu större chans att tillgodose gästerna i och med att du får med dig fler låtar på mindre plats än de som släpar CD.....kan fortfarande känna rökdoften när jag öppnar min CD case:-) och det var ju några år sedan det blev rökfriff på krogen.

Låter ju som jag är skitgammal men jag är 36 och började spela när jag var 14 hemma på Fritidsgården (För Er som inte vet vad det är så var det ett ställe som fanns där kids kunde hänga (McDonalds fanns inte på så många ställen) testa på olika saker som att vara Dj tex. troligen finns det inte så många kvar)

PS. Hade aldrig kunnat flyga runt till så många spelningar som jag gjorde om jag hade släpat på vinyl.

Det där gäller ju bara på bonniga stadshotell. Tror du Richie Hawtin bokas till klubbar som rymmer 30.000 pers för att stå och riva av gamla godingar?

• 1 månad senare...
Annons
Postat

Någon skrev att cd skulle vara samma sak som laptop mixande... Det finns ingen jävla autosync och dylikt på cd. Jag hör det titt som tätt...?? En bpm mätare är skräp förutom för effektboxarna/mixern. Cd är med andra ord samma sak som vinyl förutom det uppenbara.

Jag tror ingen seriös dj dissar Paul van dyk eller deadmau5 t.ex med sina monster Ableton Live lösningar. Dom man dissar är Virtual-DJ kidsen med sina laptops som lär sig byta låt på 15min och huxflux kallar sig DJs. Dom har inte en aning vad dom skulle ta sig till utan autosync funktionen. Dom har aldrig köpt en låt i hela sitt liv och gör ingenting annat än att förstöra för alla seriösa där ute.

Postat
Hej!

Jag är en kille som bara har "lekt" lite DJ hemma under några år, nu funderar jag på att skaffa följande utrustning och vill bara höra vad ni tycker ?

Mixmeister Control: http://www.numark.com/mmcontrol

Numark CM 200: http://www.numark.com/cm200usb

Numark DJ/io: http://www.numark.com/djio

Roland SP-404: http://www.roland.se/product.asp?id=48&productid=1253

Rack-chassi: http://webbshoppen.webmercs.com/PartDetail.aspx?q=p:437403

Det är i första hand till för att leka och mixa hemma, men tror ni det finns möjlighet till jobb också, eller blir det då mest privata fest tror ni ? Vill några clubbar anlita en Virtuel-dj ?

/Fredde

Göra egna mixtapes och fixa till en hemsida. Lägg även ut dig på Myspace och gör reklam för dig själv som en DJ och att du söker jobb. Om du gör bra mixar och har talang kommer du att få jobb. Gå till dina lokala klubbar och fråga hur chanserna ser ut för dig att få spela som DJ, glöm inte din mix cd!.

En del krogar har en viss typ av musik som SKA spelas så se till att du är väldigt flexibel. Det krävs att du är en riktig stor o känd DJ för att klubbarna ska rätta sig efter det du spelar(ditt namn drar då folk), även om det är grundtanken som DJ.

Dock tror jag att de flesta DJ's fortfarande kör CD eller vinyl då de inte blir beroende av en dator. Plus att det är mindre risk att något crashar mitt under spelningarna.

Postat
Göra egna mixtapes och fixa till en hemsida. Lägg även ut dig på Myspace och gör reklam för dig själv som en DJ och att du söker jobb. Om du gör bra mixar och har talang kommer du att få jobb.

Hur många känner du som fått spelningar genom att lägga upp en mix på myspace?

Postat (redigerat)
Men ta då t.ex. Surkin (institubes). Han använder ableton live på sin mac och till det har han en UC33e. Men han är alltså inte respekterad enligt dig?

Surkin är väll mer en artis än en DJ? Jag har inte super koll på honom dock.

Men det enda jag har hört från Surkin är hans egna låtar och eftersom han är ensam så misstänker jag att hans musik är förprogramerad och då är väll Ableton Live ett alldeles utmärkt val av mjukvara för att kunna leverera det där lilla extra på en spelning.

Jag har iofs inte sån super koll på Ableton Live mjukvaran, men det verkar krångligt att köra ett "normalt" DJ set med och kunna ta emot önskningar från publiken eller att överhuvudtaget anpassa låtarna till de som dansar på dansgolvet.

Personligen anser jag inte att Ableton Live är ett DJverktyg utan snarare ett performanceverktyg och därför kanske den diskutionen inte platsar i den här tråden..

Hur många känner du som fått spelningar genom att lägga upp en mix på myspace?

Hej, jag heter Johan, jag har bl.a. jobbat som husDJ i Riksgränsen, spelat på Debaser, Peace & Love festivalen samt Roskilde festivalen och en massa andra ställen.

Tack Myspace! 🤪

Redigerat av January12
Postat
Hej, jag heter Johan, jag har bl.a. jobbat som husDJ i Riksgränsen, spelat på Debaser, Peace & Love festivalen samt Roskilde festivalen och en massa andra ställen.

Tack Myspace! 🤪

Grymt Johan, jag som trodde det krävdes lite mer! Så dom bara ringde dig efter att ha surfat in på din sida?

Jag ska också regga mig!

Postat (redigerat)
...minnen som väcks till liv när man hör orginalet av Guru Josh - infinity....

Amen to that brother. Jävlar vilken bra låt 😕

Redigerat av Emulator
Postat
Grymt Johan, jag som trodde det krävdes lite mer! Så dom bara ringde dig efter att ha surfat in på din sida?

Jag ska också regga mig!

Haha! Klart det krävs mer för att få sånna spelningar, rätt mycket mer. bara för att man skaffar en myspace sida så får man ju inga spelningar. Men Myspace är precis som för vilket alternativt countryband som helst ett bra sätt att skaffa kontakter. Bara för att man är ett enmanna band som bara spelar andras musik behöver ju inte det betyda att man som DJ inte kan skapa sig ett nätverk på myspace.

Ett bra tips är att ge mixtapes till artister, det är jäkligt ofta som de har någon polare som håller på med nån slags klubbverksamhet som de kan lämna skivan vidare till. Men ge aldrig bort en skiva i det avseendet utan säg bara att ni gillar dem och att du är DJ och det här är vad du gör. Gillar dem det så går de till sin klubbpolare och säger "kolla den är killen/tjejen! Riktigt grymma mixar, han/hon kanske ni skulle boka!"

???

PROFIT!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.